5 میوه ی خوشمزه برای درمان یبوست و پاکسازی روده

به گزارش مجله نایس پاتوق، همه ما می دانیم که یبوست چقدر آزار دهنده و حتی دردناک است. پزشکان به اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته یبوست می گویند، اما این تعریف می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. آمارها نشان می دهد که تقریبا 14 درصد جمعیت دنیا از یبوست مزمن رنج می برند. کمبود فیبر در رژیم غذایی و دریافت ناکافی مایعات 2 عامل مهمی هستند که می توانند به یبوست منجر شوند. میوه ها از غنی ترین منابع فیبر محسوب می شوند و به همین علت به برطرف یبوست یاری می نمایند. مقاله امروز خبرنگاران مگ به معرفی برترین میوه برای یبوست اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

5 میوه ی خوشمزه برای درمان یبوست و پاکسازی روده

برترین میوه برای یبوست

میوه های مفید برای یبوست عبارت اند از:

1. گلابی

یک گلابی میانه حاوی 5/5 گرم فیبر است که حدود 20 درصد احتیاج روزانه شما را تامین می نماید. گلابی فیبر نامحلول و فیبر محلول دارد که هر دو برای حفظ سلامت روده ضروری هستند. فیبر نامحلول در پوست میوه وجود دارد، در آب حل نمی گردد و به حرکت مدفوع در روده یاری می نماید، در حالی که فیبر محلول در گوشت گلابی یافت می گردد و در ترکیب با آب ژلی تشکیل می دهد که مدفوع را حجیم می نماید.

گلابی علاوه بر داشتن فیبر، فروکتوز و سوربیتول بالایی دارد و به همین علت جزء میوه های ملین دسته بندی می گردد. سوربیتول یک الکل قند است که به خوبی جذب نمی گردد، اما آب را به داخل روده بزرگ می کشد و مدفوع را نرم می نماید.

شما می توانید به طرق مختلف از گلابی در رژیم غذایی خود بهره ببرید. برای مثال، این میوه را به تنهایی بخورید یا از آن برای تهیه سالاد بهره ببرید.

2. دراگون

از دراگون یا میوه اژدها هم می توان به عنوان برترین میوه برای یبوست نام برد. رایج ترین انواع دراگون عبارتند از: دراگون با پوست قرمز و دراگون با پوست زرد. هر 2 نوع میوه گوشت سفید با دانه های سیاه دارند؛ اما در برخی از گونه های پوست قرمز، گوشت میوه قرمز تیره است.

برخلاف سیب و گلابی، دراگون دارای پوست ضخیم و غیرقابل خوردن است. شواهد نشان می دهد که یک عدد دراگون تقریبا 5 گرم فیبر دارد که معادل 18 درصد احتیاج روزانه است. شما می توانید دراگون را به تنهایی بخورید یا آن را داخل اسموتی بریزید تا فیبر بیشتری دریافت کنید.

3. سیب

یک عدد سیب میانه حدود 4 گرم فیبر دارد که می تواند 14 درصد احتیاج روزانه بدن را تامین کند. مثل گلابی، در پوست سیب اندازه قابل توجهی فیبر نامحلول و در گوشت آن اندازه زیادی پکتین وجود دارد که یک نوع فیبر محلول به شمار می رود.

تحقیقات نشان داده اند که پکتین را می توان یک پری بیوتیک در نظر گرفت. پری بیوتیک ها به تغذیه باکتری های مفید روده یاری نمایند. علاوه بر این، معین شده است که پکتین عملکرد روده را بهبود می بخشد و حجم مدفوع را افزایش می دهد. اگر می خواهید از سیب برای یبوست بهره ببرید، این میوه را به تنهایی به عنوان میان وعده بخورید یا آن را به رسپی های مختلف اضافه کنید.

4. مرکبات

مرکبات از جمله گریپ فروت و پرتقال را هم می توان در فهرست برترین میوه برای یبوست قرار داد. یک عدد گریپ فروت یا پرتقال حدود 4 گرم فیبر دارد که تقریبا معادل 14 درصد احتیاج روزانه شما است.

همچون سیب، مرکبات فیبر محلول به شکل پکتین دارند که به برطرف یبوست یاری می نماید. بعلاوه حاوی فلاونوئید نارینجنین هستند که بر اساس تحقیقات مثل ملین عمل می نماید.

راه های زیادی برای اضافه کردن مرکبات به رژیم غذایی وجود دارد. شما می توانید این میوه های ضد یبوست را همان طور که هستند بخورید یا آن ها را به سایر میوه ها و سبزیجات اضافه کنید.

5. کیوی

کیوی برای یبوست مفید است، چون در هر یک عدد آن بیش از 2 گرم فیبر وجود دارد که می تواند تقریبا 8 درصد احتیاج بدن را تامین کند. اگر می خواهید از فواید این میوه بهره بیشتری ببرید، پوست آن را هم مصرف کنید. فقط لازم است آن را مانند هر میوه یا سبزی دیگری خوب بشویید.

تحقیقات در خصوص برترین میوه برای یبوست نشان داده است که کیوی مسائل گوارشی را کاهش می دهد و از یبوست جلوگیری می نماید. از این میوه به صورت کامل به عنوان میان وعده بهره ببرید یا آن را داخل سالاد و اسموتی بریزید.

آبمیوه های مفید برای درمان یبوست

خوردن میوه کامل برترین گزینه برای پیشگیری از یبوست و درمان آن است، اما آبمیوه های طبیعی هم اندازه کمی فیبر دارند و می توانند در برخی از افراد به برطرف یبوست یاری نمایند. از سوی دیگر، سوربیتول موجود در آبمیوه، آب را به داخل روده می کشد که این موضوع حرکات روده را تسهیل می نماید. آب آلو، سیب و گلابی نسبت به آب سایر میوه ها دارای اندازه بیشتری سوربیتول است.

آب آلو به علت اثرات ملینی خود از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. تحقیقات نشان داده اند که در افراد مبتلا به یبوست مزمن آب آلو می تواند مدفوع سفت را نرم کند. علاوه بر این، معین شده است که آب سیب هم از مناسب ترین نوشیدنی ها برای برطرف یبوست است.

اگر تصمیم دارید از آبمیوه برای درمان یبوست بهره ببرید، به سراغ آبمیوه 100 درصد طبیعی و بدون قند افزوده بروید. علاوه بر این، توصیه می گردد مصرف آبمیوه را به 10 اونس (284 میلی لیتر) در روز محدود کنید.

توصیه می گردد به بچه ها زیر 12 ماه آبمیوه ندهید. اما بچه ها بالاتر از یک سال می توانند در طول روز حداکثر 4 اونس (114 میلی لیتر) آبمیوه طبیعی بنوشند. اگر فرزندتان بزرگ تر از 6 ماه است، می تواند روزانه 4 تا 8 اونس (114 تا 228 میلی لیتر) آب بنوشد. بچه ها کمتر از 6 ماه باید فقط از شیر مادر یا شیر خشک استفاده نمایند تا از هیدراته ماندن بدن و نرم شدن مدفوع اطمینان حاصل گردد.

درمان یبوست با میوه خشک

خوردن میوه های خشک راه چاره دیگری است که به درمان یبوست و پیشگیری از آن یاری می نماید. انجیر خشک و آلو خشک از سایر میوه های خشک برای برطرف یبوست مناسب تر هستند. یک چهارم لیوان انجیر خشک تقریبا 4 گرم فیبر دارد که معادل فیبر موجود در یک عدد گریپ فروت میانه است. یک چهارم لیوان آلو خشک هم حاوی 3 گرم فیبر است.

انجیر خشک و آلو خشک هر دو از برترین خوراکی ها برای برطرف یبوست هستند. چون فیبر آن ها حجم و وزن مدفوع را افزایش می دهد که این موضوع اجابت مزاج را بهبود می بخشد و به دفع راحت تر مدفوع یاری می نماید. فقط به خاطر داشته باشید که میوه های خشک آب زیادی از دست داده اند و در مقایسه با میوه های تازه کالری و قند بیشتری دارند. پس باید از آن ها در حد اعتدال بهره ببرید.

کلام پایانی

خوردن میوه های غنی از فیبر یک درمان خانگی موثر برای برطرف یبوست است. برخی از آبمیوه های 100 درصد طبیعی (بدون قند افزوده شده) و میوه های خشک هم می توانند حرکات روده را تقویت نمایند. ذکر این نکته لازم است که هنگام مصرف غذاهای پرفیبر باید اندازه زیادی آب بنوشید تا مدفوع نرم گردد. در غیر این صورت، یبوست نه تنها از بین نمی رود، بلکه احتمالا شدیدتر می گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: eatingwell

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2247

به "5 میوه ی خوشمزه برای درمان یبوست و پاکسازی روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 میوه ی خوشمزه برای درمان یبوست و پاکسازی روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید