139 بنای تاریخی کشور پس از مزایده واگذار شده است

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، 139 بنای تاریخی کشور پس از مزایده واگذار شده است.

139 بنای تاریخی کشور پس از مزایده واگذار شده است

امید غنمی، قائم مقام صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی با بیان اینکه صندوق احیا از سال 1384 تشکیل شد، اظهار کرد: این مجموعه از سال 1385 آغاز به واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی به منظور احیا و بازسازی و بهره برداری به وسیله سرمایه گذاران بخش خصوصی کرد و 16 سال از عمر صندوق توسعه و احیا میگذرد که بیش از 300 بنا را در مزایده شرکت داده و حدود 139 قرارداد منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی در کاربری های متعدد بناها را دریافت می نمایند، گفت: از این تعداد حدود 50 بنا نیز در حال بهره برداری است. این آمار جز معدود دستگاه هایی است که در 16 سال عمر فعالیت اداری در حال حاضر تنها دو پرونده حقوقی در محاکم قضائی مطرح به رسیدگی است.

این مسئول با اشاره به اینکه این دو طرح ربطی به سرمایه گذار ندارد و مسائلی است که در ثبت بوجود آمده و ما ناچاریم در محاکم قضائی آنها را پیگیری کنیم، گفت: بعد از حدود 25 سال کار حقوقی در دستگاه های دولتی تنها دو پرونده حقوقی در این مجموعه می تواند کارنامه درخشانی برای اقدامات حقوقی صندوق توسعه و احیا باشد.

غنمی با اشاره به اینکه صندوق توسعه و احیا کوشش نموده که از تشکیل پرونده ها و تنش های حقوقی پیشگیری کند، توضیح داد: کوشش کردیم مسائل را به صورت مذاکره حل کنیم و حدود 10 پرونده ای که میتوانست به مراکز قضائی کشیده گردد را با توافق هر دو طرف قرارداد با فسخ یا اقاله حل شد و مجدد در تشریفات مزایده نهاده شد.

غنمی با تاکید بر این که سرمایه گذارانی که با قیمت سرمایه گذاری سه چهار سال قبل برنده شدند، گفت: تورم در این چند سال اخیر غیرقابل پیش بینی بوده و امکان ادامه دادن قرارداد به وسیله این سرمایه گذاران وجود نداشت و بعد از دو سال برای سرمایه گذار بصرفه نبود.

وی اضافه نمود: تعدادی از سرمایه گذاران قراردادی که بین صندوق توسعه و احیا داشتند، قطع شد. این اتفاق نه به درخواست صندوق توسعه و احیا بلکه به درخواست سرمایه گذار می افتد. آن هم به علت افزایش تورم غیرقابل پیش بینی که سرمایه گذار با آن روبرو شده امکان ادامه قرارداد برای آن مهیا نباشد طبق مقررات و آئین نامه مالی معاملاتی صندوق قرارداد را منفصل می کنیم.

وی در ادامه، با بیان اینکه نمایشگاه ها محل عرضه و نمایش کالاها و خدمات شرکت ها و مؤسسات دولتی و خصوصی است، توضیح داد: صندوق توسعه و احیا، کالا و خدماتی که می تواند عرصه کند بناهای تاریخی و فرهنگی است که از سال 84 این مأموریت به صندوق داده شد تا بازسازی و احیای این بناها به وسیله خود مردم که صاحبان اصلی این بنا هستند، انجام گردد.

غنمی با بیان اینکه دولت هزینه بازسازی را ندارد، گفت: اعتقادی ندارم حتی اگر دولت می تواند هم نباید بازسازی کند، چرا که این میراث، ثروت ملی و متعلق به کل ملت ایران است و ما متولی و ناظر آن هستیم و باید به وسیله مردم احیا شده و حیات اجتماعی در آن ایجاد گردد.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت پول بیشماری هم برای بازسازی داشته باشد، راه اصولی آن این است که این بناها به وسیله مردم و با نظارت دقیق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازسازی گردد، گفت: صندوق توسعه و احیا با هدف جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی کاربری مناسبی به بناها می دهد.

غنمی اظهار کرد: نمایشگاه فرصت خوبی برای صندوق بود که بناها، اقدامات و توضیح وظایف را به سرمایه گذاران اعلام کنیم. در فصل اول انتخاب سرمایه گذار و واگذاری بنا به آنها و بعلاوه نظارت دقیق و در فصل دوم صندوق حمایت از بهره برداران است بطوریکه بهره برداران را شرکای قراردادی خود می بینیم.

منبع: همگردی
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2177

به "139 بنای تاریخی کشور پس از مزایده واگذار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "139 بنای تاریخی کشور پس از مزایده واگذار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید