کدام خوراکی ها حال روحی شما را بهتر می نمایند؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، روز بدی در اداره داشتید؟ قبل از اینکه سلامتی خود را به خطر بیندازید اخم های خود را باز کنید. در اینجا خوراکی هایی را به شما معرفی میکنیم که باعث میشوند حال شما بهتر گردد و خلق و خوی بهتری پیدا کنید.

کدام خوراکی ها حال روحی شما را بهتر می نمایند؟

کلم پیچ

یخچال خود را به پر از این دسته از سبزیجات کنید تا به شما یاری کند شادتر باشید. در بخش مطالعه بهداشت عمومی هاروارد کشف شد افرادی که در خون آنها غلظت بالایی کاروتنوئید، یک دسته از آنتی اکسیدان، وجود دارد بیشتر محتمل است که نگاهی خوش بینانه به زندگی داشته باشند. کاروتنوئید ها شامل بتا کاروتن، آلفا کاروتن، لیکوپن، و لوتئین هستند که همه آنها رنگدانه های گیاهی می باشند که رنگ روشن سبزیجات و میوه های مختلف به خاطر وجود آنهاست. آنها در تقویت ایمنی بدن نیز نقش بسزایی دارند.

کلم پیچ و بعلاوه بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید هستند.

انواع کاکائوبرخی از ما مدت زیادی است که می دانیم شکلات این قدرت را دارد که حال ما را دگرگون کند و خلق و خوی ما را بهتر کند، اما اکنون پژوهش های روز افزونی روی این مسئله تامل کردند که چطور کاکائو میتواند این کار را انجام دهد؟ دانه های کاکائو در میان مواد مغذی بسیار زیاد خود حاوی نوعی کافئین به نام تئوبرومین هستند که باعث تقویت خلق و خو می شوند و اندکی تحریک نماینده هستند. تئوبرومین، مولکولی با ساختاری شبیه به کافئین است که نشان داده شده است روحیه را بهتر می نماید. علاوه بر این، دانشمندان سوئیسی نشان دادند که خوردن بیش از یک اونس شکلات تیره -هر چه تیره تر بهتر- در روز به مدت دو هفته سطوح هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش میدهد.

ماهی خال خالی (mackerel) دودیوقتی به جنبه های مثبت ماهی خال خالی نگاه می کنیم متوجه می شویم این نوع ماهی ماده غذایی بسیار خوبی است. برای آغاز، ماهی خال خالی حاوی منبع قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 اشباع نشده است. تحقیقات نشان می دهند که تداوم مصرف این نوع چربی امگا سالم میتواند به داشتن روحیه مثبت یاری کند.

ماهی خال خالی به طور طبیعی سرشار از ویتامین D ، نیز می باشد که در سایر مواد غذایی به ندرت یافت می گردد. پژوهش ها نشان داده اند که داشتن سطوح کم ویتامین D می تواند عواقب منفی زیادی داشته باشد.

کِ فیرکِ فیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه های کفیر است که سرمنشأ آن کوه های قفقاز در روسیه می باشد. کفیر دارای عطر و طعم بسیار مطلوبی است .

دانشمندان بیش از پیش ارتباط بین معده و مغز انسان را اثبات مینمایند، و توافقی همگانی و رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد داشتن جمعیتی قوی از باکتری های سالم در دستگاه گوارش شما ممکن است شما را شادتر نگه دارد.

مطالعه ای در آرشیو بین المللی پزشکی گزارش داد زنانی که دو بار در روز به مدت یک ماه ماست غنی از پروبیوتیک خوردند فعالیت کمتری در منطقه ها انگیختگی خاصی از مغز خود را در ارتباط با اضطراب عاطفی تجربه کردند. کفیر خوش عطر و بو همچون دیگر محصولات لبنی منبع خوب ویتامین B12 می باشد. محققان در مجله تغذیه بین کمبود ویتامین B12 و نداشتن حال روحی خوب ارتباطی پیدا کردند.

چایاین نوشیدنی باستانی ابزاری عالی برای دور کردن افسردگی در جامعه مدرن است. آنالیز های زیادی از مطالعات اجرا شده به وسیله محققان در چین نشان داد که نوشیدن سه فنجان در روز چای با نگرش مثبت همراه است. علاوه براین گزارش منتشر شده در تغذیه بهداشت عمومی نشان داد که افراد شرکت نماینده در مطالعه که چهار فنجان یا بیشتر چای سبز در روز نوشیدند خلق و خوی مثبت تری را نشان دادند.

دو عامل میتواند در این زمینه نقش بازی کند. چای، به خصوص نوع سبز آن، آنتی اکسیدان کاتچین را فراهم می آورد که معلوم شده است به عملکرد مغز و افزایش تعادل مناسب هورمون استرس (کورتیزول) یاری میکند. علاوه بر این، یک لیوان چای می تواند ال- تیانین را برای شما تامین کند، اسید آمینه ای که به نظر می رسد هوشیاری شما را افزایش میدهد.1

موزاین میوه مغذی غنی از تریپتوفان است. تریپتوفان ماده ای شیمیایی است که به سرتونین تبدیل می گردد. از همه مهم تر اینکه به محض مصرف موز، تریپتوفان در معده به سرتونین تبدیل می گردد و شما همواره می توانید با مصرف موز در رژیم غذایی خود احساس خوشحالی و آرامش را به دست آورید.

تخم مرغتخم مرغ، یک منبع پروتئین با ارزش غذایی بالاست که هم در حفظ قند خون بدن شما یاری می نماید و هم باعث آرامش و بهبود خلق و خوی شما می گردد.

بلوبری و شاه توتهر دوی این توت ها غنی از آنتی اکسیدان هستند که به فراوری هورمون دوپامین به مغز یاری می نمایند. دوپامین نقش مهمی در حافظه و بهبود خلق وخو دارد.

ماهی سالمونماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا3 است؛ به ویژه اسیدی به نام EPA. تحقیقات علمی نشان داده است که این اسید چرب امگا3 باعث تقویت مغز شما و کاهش افسردگی می گردد

ماست یونانیاین ماده غذایی سرشار از کلسیم است که در بهبود خلق وخو به طرز شگفت آوری عمل می نماید. هنگامی که بدن شما دارای میزان مناسب کلسیم باشد، برای مغز شما پیامی ارسال می گردد تا انتقال دهنده های عصبی احساس خوشی آزاد نمایند. بدون سطح مناسب کلسیم، اغلب افسردگی و اضطراب تشدید خواهد شد.2

عدسیک پیمانه عدس 90 درصد مقدار مصرف روزانه فولات را تامین می نماید. فولات تنظیم سروتونین در بدن را حمایت می نماید و به همین علت باعث تعادل در روحیه می گردد. کمبود فولات در بدن باعث خستگی می گرددکه در روحیه بسیار موثر است. عدس منبع آهن و زینک نیز می باشد.

گردوآجیل ها و تخمه ها به خصوص گردو سرشار از کالری و چربی هستند اما یکی از ضروریات رژیم غذایی سالم هستند. گردو حاوی ترکیبی به نام ملاتونین هست که نه تنها باعث می گردد خواب آرامی داشته باشید بلکه بیماری های قلبی را کاهش می دهد، از دیابت جلوگیری می نماید و با هورمون استرس نیز مبارزه می نماید. اگر می خواهید پوستی درخشان و موهای براق داشته باشید گردو مصرف کنید. البته اگر می خواهید میان وعده سالمی داشته باشید باید به میزان گردو مصرف کنید.

آووکادوآووکادو سرشار از اسیدهای چرب omega3، تریپتوفان و ویتامین B می باشد. اسیدهای چرب omega3 در سلامت مغز بسیار پرکاربرد هستند و به کاهش افسردگی یاری می نمایند. تریپتوفان در بدن سروتونین بیشتری می سازد. ویتامین B نیز با فراوری سروتونین و اپی نفرین برای تنظیم روحیه در بدن بسیار لازم است.

پاستایکی از خاصیت های معروف کربوهیدرات ها خاصیت روحیه و انرژی بخش بودن آن است. پاستا منبع کربوهیدرات های پیچیده است و با آزاد کردن سروتونین در بدن باعث نشاط می گردد. یک بشقاب پاستای گندم کامل اندورفین ها را تقویت نموده و ویتامین B را در بدن آزاد می نماید.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.chetor.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2058

به "کدام خوراکی ها حال روحی شما را بهتر می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام خوراکی ها حال روحی شما را بهتر می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید