خبرنگاران وزیر علوم: ایجاد شناسنامه تولیدات علمی کشور ارزشمند است

به گزارش مجله نایس پاتوق، شیراز-خبرنگاران- وزیر علوم تحقیقات و فناوری معین کد یکتا برای مقالات و آثار علمی را در سامانه ای منحصر به فرد، ارزشمند خواند و گفت: این اقدام، به منزله ایجاد شناسنامه تولیدات علمی به شمار می رود.

خبرنگاران وزیر علوم: ایجاد شناسنامه تولیدات علمی کشور ارزشمند است

به گزارش خبرنگاران، منصور غلامی سه شنبه در آیین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) یا شناسنامه دار کردن فعالیت های پژوهشی، فناوری، نوآوری و آثار هنری که در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری مستقر در شیراز برگزار گردید، مطرح نمود: این مرکز در سال های گذشته چند ماموریت مهم را به اجرا درآورده که همگی مد نظر وزارت علوم بوده و از جمله آنها رتبه بندی دانشگاه هاست.

وزیر علوم اظهار کرد: مرکز علم سنجی که در شیراز قرار گرفته است و مرکز بین المللی کشورهای اسلامی نیز به شمار می رود باید از هر فرصتی برای اجرای ماموریت های تعریف شده بهره گیرد و به نوبه خود مرکز معتبری در دنیا اسلام و غرب آسیا باشد.

غلامی ابراز امیدواری کرد که با مدیریت منابع علمی در کشور به صورت یکپارچه بتوان دستاوردهای علمی و آثار مادی و معنوی دانشمندان را حفظ کرد.

وزیر علوم اضافه کرد: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی احتیاجمندیم خدمت فرزندان این آب و خاک را اطلاع رسانی کنیم و با این اقدام به افزایش امید و اقتدار نظام اسلامی باعنوان کشوری تاثیرگذار افتخار کنیم به خصوص در زمینه های علمی چرا که این حوزه ها اقتدار آفرین هستند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نیز در این آیین به معرفی سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) پرداخت و گفت: این پروژه در سطح بین المللی و درراستای تحقق جهش فراوری در خدمات رسانی به جامعه علمی کشور طراحی و اجرا شده است.

محمدجواد دهقانی اضافه کرد: شناسه دیجیتال اشیا یک کد منحصر به فرد برای هر شخص است که همانند اثر انگشت به مقالات، نشریات، همایش ها، کتاب ها، انتها نامه ها، آثار هنری و نرم افزار تعلق می گیرد.

او با بیان اینکه این شناسه مانند بارکدی برای شناسایی اشیا به کار می رود، اظهار کرد: با دریافت کد DOR در سامانه به آدرس Dorl.net به شیء لینکی اختصاص داده می گردد که دسترسی اطلاعات آن همیشه امکان پذیر خواهد بود.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سامانه صدور شناسه دیجیتال اشیا را از جمله دستاوردهای مهم در حوزه علم و فناوری برشمرد که حاصل آن شناسنامه دار کردن همه فعالیتهای علمی و پژوهشی کشور در طول تاریخ و بخصوص شروع جنبش علمی از بیست سال گذشته است.

وی ابراز کرد: بر این اساس یکی از توصیه های رهبری درراستای شعار اقتصاد مقاومتی در حوزه علم تحقق خواهد یافت زیرا با وجود این سامانه ضرورتی به استفاده از سایر کد شناساگر خارج از کشور وجود ندارد.

دهقانی اضافه کرد: احتیاج به این ابزارهای شناساگر در ایران در حوزه هایی مانند نظام های استنادی، انتشارات علمی با استفاده از محمل های اطلاعاتی مختلف مانند نشریات و همایشها و تجارت الکترونیکی از یک طرف و مسأله زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و نبود مکانیزم اجرای حقوق مالکیت معنوی در محیط دیجیتالی از طرف دیگر اهمیت این سامانه را بیشتر نشان می دهد.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه تا به امروز در سطح ملی و بین المللی هیچ نظامی به منظور شناسایی منحصر به فرد و پایدار اشیا اطلاعاتی در محیط دیجیتالی طراحی و پیاده سازی نشده است، گفت: به جز DOR استانداردی ملی در این خصوص در کشور وجود ندارد.

دهقانی از جمله مزایای این سامانه را دسترس پذیری آسان و سریع به اطلاعات کامل کتاب شناختی مقاله ها و کارهای پژوهشی،ارجاع دهی ساده، شفاف و سریع با کمترین احتمال بروز خطا، افزایش رویت پذیری بیشتر مقاله و درنتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی و بنابراین افزایش ضریب تاثیر و اعتبار نشریه،امکان دستیابی همه سامانه های پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها به اطلاعات کتاب شناختی مقالات و همایش ها، شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت ملی، مکان یابی سریع محتوا و انتخاب سهل، دسترسی به داده های تحقیقاتی را برای کشف و شناسایی و استفاده مجدد، سیاستگذاری درراستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی ارزی برشمرد.

او تعداد مقالاتی را که سالانه در کشور منتشر می شود، 65هزار عنوان بیان کرد و گفت: درصورتی که این مقالات با سامانه خارجی صورت پذیرد، میزان هزینه مورد احتیاج برای اخذ کد شناساگر با احتساب سه دلار برای هر مقاله بیش از 300 هزار دلار خواهد بود که با رونمایی این سامانه در هزینه ارزی صرفه جویی خواهد شد.

وی ابراز داشت: در سامانه یادشده امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای مقالات سال های گذشته نیز وجود خواهد داشت و با احتساب این مقالات، میزان کل هزینه ارزی صرفه جویی شده بیش از 5میلیون دلار خواهد بود.

دهقانی عنوان داشت: در حال حاضر پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام وب سرویس فراوری شناسه DOR را برای سامانه های مدیریت نشریات ارایه نموده است که نشریات می توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه نمایند.

او ادامه داد: برای برقراری ارتباط شرکت پشتیان نماینده نشریات میتواند این امکان را برای کاربران خود فراهم کند همچنین وب سرویس بازیابی اطلاعات مقاله با استفاده از DOR برای سیستم اتوماسیون پژوهشی دانشگاه ها نیز ارائه شده است که دانشگاه ها می توانند به راحتی با وارد کردن شناسه در وبسایت خود اطلاعات مقاله را مشاهده نمایند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار کرد: شناسنامه DOR بلافاصله پس از فراوری و ارایه معتبر است.

به گزارش خبرنگاران، پروژه کد شناساگر دیجیتال ابتدا توسط گروه مدیریت پژوهشی مدیریت اطلاعات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در قالب یک طرح پژوهشی برای نشریات فارسی ارایه شده بود که در سال 1399 سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال DOR به صورت کاملا استاندارد و کاربردی توسط گروههای تحقیق و توسعه برنامه نویسی استنادی و تجزیه و تحلیل منابع پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام به طور کامل بازطراحی، پیاده سازی و برای صدور کد شناساگر دیجیتال برای همه فعالیتهای پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و نیز آثار هنری و نرم افزار فراهم شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1477

به "خبرنگاران وزیر علوم: ایجاد شناسنامه تولیدات علمی کشور ارزشمند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر علوم: ایجاد شناسنامه تولیدات علمی کشور ارزشمند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید