گردشگری نفتی با موزه صنعت نفت ایران ممکن شد
به گزارش مجله نایس پاتوق، سرویس پرونده یک سایت پرتال خبرنگاران، امروز نفتی شده است. شاید خیلی ها خبر نداشته باشند که صنعت نفت ایران نیز، که برگی از افتخارات زرین این مرز و بوم را تشکیل می دهد، دارای موزه بوده و تاریخ این صنعت پر فراز و نشیب را روبروی دیده گان نسل امروز و فردا قرار می دهد. اگر می خواهید درباره این موزه اطلاعاتی کسب کنید، توصیه می کنیم این گفتار را با ما همراه باشید. همچون روال روزهای قبل، گشت دیجیتالی در پرتال و هم جنین ارائه پیشنهاداتی به وب مستر محترم، برنامه گفتار را تشکیل می دهد.
جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا پاییز با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.
صنعت نفت ایران، از صندلی مهمی در دنیا برخوردار هست. به طور کل، ایران به دلیل واقع شدن در یکی از برترین مناطق انرژی دنیا که بیش ترین ذخایر گازی دنیا را به کشور ما داده است، همیشه در اقتصاد انرژی و دیپلماسی انرژی، از ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در این عرصه یاد می شود. برای ما عفالان صنعت گردشگری، هر چیزی می تواند رنگ و لعاب گردشگری به خود بگیرد. شاید گردشگری انرژی و بازدید از مناطق نفت خیز جنوب بتواند در آینده ای نه چندان دور، با استقبال گردشگرانی که با عمق اطلاعاتی بیش تر به ایران سفر می کنند، در برنامه تورهای گردشگری قرار بگیرد. به هر حال، ایران را در دنیا با صنایع مربوط به انرژی هم در کنار صنایع دستی و ظرفیت های باستانی می شناسند و باید از همه این قابلیت ها در گسترش و توسعه بسترهای صنعت گردشگری استفاده کرد. صنعت نفت ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. صنعت نفت ایران موضوعی نیست که مردم به راحتی با آن و توان مندی هایش آشنا باشند و یک صنعت راهبردی محسوب می شود. اما اکنون به وسیله موزه صنعت نفت، می توان گشتی دیجیتالی زد در پرتال این مجموعه در فضای مجازی. اما ابتدا کمی درباره موزه صنعت نفت بدانیم.
درباره موزه صنعت نفت ایران
موزه صنعت نفت ایران، بر خلاف سابقه طولانی نفت در کشورمان، نهادی جوان هست که امیدواریم در سال های آینده، صندلی بیش تری در عرصه گردشگری و موزه داری تخصصی داشته باشد. مقدمات راه اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم وزیر محترم نفت در تاریخ 22 دی ماه 1392 فراهم آمد. مهندس زنگنه با انتصاب دکتر اکبر نعمت -الهی، به عنوان مسئول مطالعه و ایجاد موزه های صنعت نفت، به ایشان ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی مرکب از صاحب نظران و کارشناسان برجسته و بهره برداری از نتایج مطالعات موارد مشابه در دنیا، برای پیشبرد طرح ایجاد موزه های صنعت نفت کشور اقدام کنند. نقش و صندلی صنعت نفت در تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه فناوری در کشور، از جمله دلایلی است که تاسیس موزه ای را در این زمینه با هدف حفظ و بازتاب بخش مهم و تاثیرگذاری از تاریخ و گذشته این سرزمین و ترسیم چشم اندازی برای آینده ضروری ساخته است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا با پیشینه ای نه چندان دیرپا در صنعت نفت، موزه هایی را در ارتباط با موضوع و تحولات نفت و انرژی خود ایجاد نموده اند، به گونه ای که در یک برآورد تقریبی نزدیک به 200 موزه با موضوع نفت در دنیا وجود دارد. در حال حاضر و در پی اقدامات اجرا شده در راستای تحقق دستور وزیر محترم نفت، مقدمات ایجاد و راه اندازی موزه صنعت نفت ایران در چهار نقطه از کشور فراهم شده و ایجاد موزه در برخی نقاط دیگر در دست آنالیز است. البته تنها صنعت نفت ایران نیست که صاحب موزه شده، بلکه صنعت نفت آبادان که در زمینه نفت، جریان ساز و تاریخ ساز به شمار می رود نیز پرتالی معین با عنوان موزه های صنعت نفت آبادان دارد که در نشانی اینترنتی به آدرس https://www.oilmuseum.ir در دسترس علاقمندان هست. در روزهای آینده درباره این پرتال نیز بیش تر خواهیم گفت.گشتی دیجیتالی در پرتال موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران
پرتال موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران در نشانی petromuseum.ir قرار گرفته است. استفاده از پسوند ملی و نام گذاری پرتال بر اساس دامنه ای کاملا انگلیسی، نشان از درک خوب وب مستر در راه اندازی و پرتالی قابل شناسایی در نظر مخاطب بین المللی دارد. عنوان تصاویر زیبا و به یاد ماندنی از تاریخ صنعت نفت ایران، در ایندکس تبلیغ شده است. البته ایندکس پرتال، مملو از اطلاعات جالب هست به گونه ای که در بخش پایینی ایندکس، سه موضوع اصلی به نام های: رویدادها، مدارک و اسناد و گنجینه ها به چشم می خورد. هر یک دارای بخش های متنوع و اطلاعات مصوری بوده که مشاهده ان را توصیه می کنیم. بخش هایی چون درباره ما، رویدادها و گالری تصاویر موزه، از جمله قسمت های اصلی پرتال به شمار می فرایند. در بخش درباره ما، همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، طراحی خوبی برای آن در نظر گرفته شده تا مخاطب بتواند به اطلاعات گوناگونی درباره موزه برسد. معرفی و اهداف موزه، معرفی گنجینه ها و اشیا و هم چنین اطلاعاتی درباره مدارک و اسناد و آرشیو بخش نامه ها، در کنار معرفی کنندگان موزه و ساختار سازمانی مدیریتی آن، از جمله اطلاعات خوبی هست که در بخش معرفی موزه مشاهده می کنیم. در بخش گنجینه ها، درباره گنجینه هایی که در موزه هست توضیحاتی ارائه شده است. هدف اصلی از گردآوری گنجینه موزه صنعت نفت، حفظ آنها از گزند حوادث و اتفاقات معمول و نگهداری آنها است، تا این میراث به نسل های بعدی انتقال یابد. بدین منظور با تعریف استانداردهای جدی و لازم الاجرا، دوام و سلامت این گنجینه ها تا حد زیادی تامین و تضمین می شود. بر مبنای تعریفی که ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) از موزه می دهد، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه (مستند سازی)، نمایش و در نهایت ارتباط با مخاطب به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها است. گنجینه اشیاء موزه و اسناد صنعت نفت ایران، آثار، اشیاء و مستندات باقی مانده از دوران مختلف و حضور اتباع بیگانه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، تا زمان حال را شامل می شود: از جمله موارد کلکسیونی مرتبط با صنعت نفت، مستندات و اشیاء متعلق به مشاهیر، اشیاء تاثیرگذار در این صنعت و مواردی که به گونه ای تاریخچه نفت ایران را از جنبه های گوناگون تاریخی، هنری و فنی بیان می کنند و در معرض نابودی و فرآموشی هستند. در بخش اسناد، به اطلاعات جالبی اشاره شده است. حال حاضر، بیش از 150 هزار برگ سند با موضوعات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی، معماری و تأسیساتی، در انواع پفراینده های پرسنلی، نقشه های جغرافیایی، مخابراتی، تأسیساتی و ساختمانی، پلان موقعیت پالایشگاه ها، کتابچه هایی با موضوع نقشه برداری، لرزه نگاری و اکتشاف، گزارش های اداری، عکس، اسلاید، نگاتیو، فیلم، فیلمنامه و... در آرشیو این مرکز وجود دارد. علاوه بر موارد یادشده می توان به سربرگ های دوره های مختلف، مهرها، نمودارهای فنی و سازمانی، اسناد اقتصادی و اسناد تأیید شده پروژه های صنعت نفت، اشاره نمود که در این مجموعه ها قرار خواهند داشت. ضمن آن که کتاب های حوزه مطالعات تاریخی نفت و گاز، نشریات قدیمی نفت، گزارش های خبری، تابلوها و آثار هنری مرتبط با صنعت نفت نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت. در بخش رویدادها نیز، بخش های متنوعی ارائه شده که شامل خبرهای عمومی، اسناد اهدایی به موزه، گزارش و نگاهی به پروژه های صنعت نفت کشورمان هست. بخش گالری تصاویر سایت اگر چه ناقص هست، اما کوشش می نماید تا اطلاعاتی درباره موزه و آثار آن در حال و آینده ارائه کند. یکی از بخش های آن به معرفی قیر در ایران باستان اشاره می نماید. از نگاه مذهبی آتشکده ها برای حفظ آتش جاویدان از گزنده باد و باران، جز با منابع گاز و نفت قادر به تداوم نبوده اند. در بعد نظامی نیز لشکریان پارسی با قیرهای آتشین و کوزه های آتشزا که با مهمات نفت و قیر ساخته می شد، تجهیز می شدند. موزه صنعت ایران، تشکلی تازه کار هست و ما انتظاری که از کاخ موزه هایی که قبلا معرفی کردیم، از این مجموعه در نگارش اول آنالیز پرتال موزه صنعت نفت نداریم. امیدواریم درآنالیز ها سال آینده، قابلیت های اطلاع رسانی تخصصی درگاه موزه افزایش یابد. همچون همچون روال همیشگی در سرویس پفراینده یک سایت پرتال تخصصی خبرنگاران، نکاتی برای توسعه ظرفیت های اطلاع رسانی پرتال اشاره می کنیم.30 توصیه برای تقویت اطلاع رسانی سایت
در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع رسانی موزه صنعت نفت ایران می پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و هم چنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد. 1.آنالیز ها نشان می دهد که صد ها هزار صفحه در اینترنت، درباره موزه صنعت نفت ایران ، در پرتال خود به ارائه اطلاعات پرداخته اند که رقم جالبی هست. این به معنای اهمیت پرتال موزه صنعت نفت ایران و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت های صنعتی و تاریخی این مجموعه هستند. وب مستر پرتال باید کوشش کنند تا همیشه معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو، در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقمندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود که اگر چه در دسترس هست، اما باید بیش از قبل توسعه یابد. . هیچ صفحه ای در شبکه های اجتماعی ویدئویی درباره این موزه راه اندازی نشده است که امیدوارم بزودی فراوری شود. واقعا حیف هست که چنین سطحی از اطلاعات مهم باستانی و تاریخی ایران در موزه صنعت نفت ایران ، در اختیار میلیاردها کاربر اینترنت که عاشق ایران و تاریخ معاصر آن ها هستند قرار نگیرد. 2.پرتال موزه صنعت نفت ایران می بایست به عنوان یکی از سایت های تفریحی کشور ، بخش های زبانی متنوع تری داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان، فرانسوسی زبان و یا ترک زبان هستند و بخش فارسی سایت یاری زیادی به آن ها برای درک محتوا نمی نماید. بنابراین توصیه می شود زبان های اصلی که در واقع زبان های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می شوند ، برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع رسانی پرتال، در آینده نزدیک به عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف، فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می شوند. دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به دنبال اطلاعات در فضای مجازی استند، به سمت خود جذب می نماید. سوم آن که بخش های متنوع زبانی، منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع رسانی چند زبانه پرتال نیز به خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه صنعت نفت ایران ، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت. 3.ایندکس سایت موزه صنعت نفت ایران ، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد، برای آگاهی از بخش های مختلف سایت، با چالشی روبرو نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود. البته سایت، باید چند زبانه باشد و ما هم انتظار نداریم که هزاران صفحه راه اندازی شده موجود در پرتال، ظرف مدت کوتاهی چند زبانه شود. 4. برای ارتقای سطح اطلاع رسانی بخش های محتوایی پرتال، توصیه می شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد.االبته بروشورهای قابل دانلودی که در بخش های فارسی و انگلیسی سایت موزه صنعت نفت ایران بارگذاری شده است، تا حد زیادی پاسخ گوی فوری نیازهای اطلاعاتی بازدید کننده گان هست. اما به هر حال، برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می دهند که درباره ظرفیت های موزه صنعت نفت ایران و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، نیازمند اطلاعات جامع است و این بخش می تواند یاری خوبی باشد. بنابراین، اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می شود که ارزنده است، ساختار اطلاع رسانی به صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. اگر هم بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نشود. 5.اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه ها، ازطریق قابلیت های فناوری اطلاعات به راحتی امکان پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه صنعت نفت ایران در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف موزه ، به وسیله فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه به وسیله یک ویدئو، بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز می بایست در سایت های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم، بارگذاری شوند تا از این طریق، شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می شوند ، انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه شود. انتشار فایل های ویدیویی از موزه صنعت نفت ایران کشورمان در شبکه های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می دهد. 6.ساخت ویدئوهای اطلاع رسانی از بخش های مختلف موزه ارزشمند ملی ملک ، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می نماید که در دنیای شبکه های اجتماعی و دهکده دنیای، اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب بر روی موبایل کاربرانی که علاقمند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه استند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیداست که باید از همه ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد. 7.طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن ْ ، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب، به آن توجه داشت. سایت موزه صنعت نفت ایران ، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه نمود. 8. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران به وسیله پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن ها صادر می نماید، با مسئولان محترم و زحمتکش موزه صنعت نفت ایران و به خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود. 9.اگر بخش های مختلف سایت موزه صنعت نفت ایران در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود، شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می کنند به شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به دلیل نمایشگاه ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می شود، تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش آموز و جوان کشور در شبکه های اجتماعی خالی از لطف نیست. چرا که انتشار اخبار موزه قصر در سایت های رسمی خبری، احتمال کم تر دیده شدن را دارد. 10.یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای موزه های ایران و ظرفیت های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چرا که این موضوع برای گردشگر خارجی که میخواهد به وسیله سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد، می تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. برخی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام، بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و ظرفیت های صنایع دستی و معماری و تاریخ قانون گذاری در ایران و مسائلی از این دست، چیز زیادی نمی داند. 11.فروش اینترنتی بلیط در موزه صنعت نفت ایران مساله سختی نیست و می توان امروزه به وسیله ظرفیت های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. این مورد را وب مستر پرتال در زمان اجرایی شدن موزه در نظر داشته باشد. 12. پرتال کوشش کند برنامه های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و هم چنین کسب بازدید کننده بدست آورد. سرویس پفراینده یک سایت آماده ارائه توصیه های تکمیلی است. 13.امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه صنعت نفت ایران مانند تمبر، لیوان، کتابهای معرفی بخش های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه که محصولات متنوعی صوتی و تصویری را نیز شامل می شوند، می توان در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت های تجارت الکترونیک کشورمان، به راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است. البته کسی انتظار ندارد که تجهیزات پتروشیمی به صورت ماکت به فروش برسند، بلکه بسیاری از اسناد و اشیا این موزه، قابلیت فراوری تجاری و تبلیغاتی اثر را دارند و می توان از این را برای موزه درآمد زایی کرد. 14. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود. کوشش شود تا بخش اموزشی با قابلیت های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیش تری پیدا کند. 15.فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه در سایت به نمایش در آید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش تری داشته باشد. راه اندازی بخش خبرنامه برای تعامل با مخاطبان و فعالان صنعت نفت، خالی از لطف نیست. 16. فایل های آموزشی درباره صنعت نفت ایران، فعالان این عرصه از گذشته تا حال و هم چنین مروری بر وقواع صنعت نفت در 100 سال اخیر، بخش آموزشی و مالتی مدیا پرتال دراختیار علاقمندان قرار بگیرد تا گردشگری نفتی، در آینده گردشگری ایران فصل جدیدی را بگشاید. . به هر حال این پرتال، می تواند محفل بازدید مخاطبان خارجی بسیاری باشد که به دنبال اطلاعات درباره ایران و صنعت نفت تاریخ ساز آن بوده و باید به این ظرفیت توجه شایان داشت. 17.انتشار اخبار فعالیت های موزه صنعت نفت ایران در خبرگزاری های رسمی کشور توصیه می شود. البته خود سایت نیز اگر برنامه هایی در موزه برگزار می شود، با بخش خبری خود اطلاع رسانی چند زبانه و مالتی مدیا بکند تا برد اطلاع رسانی پرتال افزایش یابد. 18.اعطای تخفیف به دانشگاه ها و مدارس کشور برای بازدید از موزه صنعت نفت ایران نیز باید در پرتال معرفی و تبلیغ شود. 19.اگر مقامات ایرانی یا خارجی درباره موزه صنعت نفت ایران سخنرانی نموده اند، فایل آن در پرتال بارگذاری شود. 20. چند صد هزار صفحه ایندکس شده در اینترنت، سایت موزه های صنعت نفت را به مخاطبان خود معرفی نموده اند. شایسته هست تا بخشی در پرتال به انعکاس خبرها و فعالیت های این موزه در رسانه ها و پرتال های غیر فارسی زبان مشغول شود که می تواند جالب توجه باشد. این قسمت، فرصتی برای درک بهتر نوع نگاه دیگران درباره موزه صنعت نفت ایران هست. بیش از صدها صفحه غیر فارسی زبان در اینترنت، به معرفی موزه پرداخته اند که انعکاس این مطالب در بخش هایی از پرتال با عنوان از نگاه دیگران، می تواند برای مخاطب پرتال جالب توجه باشد. 21-بخش هایی در پرتال که هنوز اصلاعات کامل برای آن طراحی نشده و یا به صفحاتی که بارگذاری صحیحی ندارد مانند بخش پاسخ به پرسش های متداول (FAQ) لینک بارگذاری آن حذف شوند. 22.موزه صنعت نفت ایران ، کلکسیونی از افتخارات و تاریخ معاصر ایران زمین هست که باید بیش از قبل مورد توجه رسانه ملی و رسانه های کشور قرار بگیرد. انتظار می رود روابط عمومی این مجموعه، اطلاع رسانی چند بعدی (سنتی - مالتی مدیا) را در جهت تبلیغات این ظرفیت عالی در دستور کار قرار بدهد. 23. انتشار خبرنامه الکترونیکی برای تعامل با مخاطبان داخلی و بین المللی پرتال توصیه می شود. بخش انگلیسی پرتال نیز بهتر است در این راستا، زودتر بارگذاری شود. 24.پاسخ گویی اینترنتی به جامعه مخاطبان موزه نفت در ساعاتی خاص، حتما در نظر گرفته شود. 25.لینگ سایت های دولتی کشور به خصوص موضوعات گردشگری و فرهنگی و تاریخی، در قسمت لینک ها بارگذاری شود. 26.بخش انگلیسی تا حدود زیادی، منعکس کننده بخش فارسی پرتال شود تا مخاطب خارجی بیش تری به این سایت مراجعه و برای بازدید حضوری ، ترغیب شود. ارائه 1 صفحه درباره باغ موزه خیلی جوابگوی نیازهای مخاطبان نیست و باید به تکمیل این بخش به صورت متنی و مالتی مدیا، توجه بهتر و بیش تری معطوف شود. 27. بخش تصاویر در پرتال ، بهتر است اطلاعات تکمیلی داشته باشد تا غنای اطلاعاتی پرتال را به همراه آورد. تصاویر موضوعی طبقه بندی شود تا مخاطب در مشاهده آن ها، اطلاعات بهتری به دست آورد. 28. لینک دهی بر روی حجم اطلاعات منعکس شده در پرتال، مساله ای هست که توصیه می شود وب مستر محترم به آن اهتمام ورزود. مثلا اگر درباره تجهیزات پتروشیمی یا اصطلاح رایج صنعت نفت محتوایی ارائه می شود، بهتر هست بخش هدایت در پرتال قرار بگیرد که این بخش، اطلاعات تکمیلی به مراجعه کننده گان بدهد. روش ویکی پدیایی در این پرتال روش مطلوب و کاربردی هست. 29.مطالب پرتال برای انعکاس در نسخه های اپلیکیشنی موبایل، به روز رسانی شود. اپلیکیشن موزه صنعت نفت ایران فرصتی را برای مخاطبان فراهم می نماید تا به وسیله گوشی های هوشمند خود، از آخرین خبرها و برنامه های جالب این مرکز گردشگری تهران استفاده کنند. این انتظار به حقی هست که در جامعه اطلاعاتی ایران، میلیون ها کاربر می توانند از آن استفاده کنند و شمار مخاطبان پرتال به شدت افزایش یابد. 30. راه اندازی نسخه موبایلی این مجموعه، یکی از بهترین کارها برای اطلاع رسانی بهینه ظرفیت های آن هست که بهتر است به آن توجه شایانی مبذول شود. لینک دهی به دیگر app های شهرداری تهران نیز توصیه می شود.سایت در یک نگاه
- نام دامنه: petroleummuseum.ir
- موضوع : سایت اطلاع رسانی موزه صنعت نفت ایران
- زبان سایت: فارسی
- ارتباط با ما : دارد
- بخش خبری : دارد
- نقشه سایت: ندارد
- آدرس : آدرس فعلی مربوط به ساختمان ستادی و مدیریتی موزه هست. میدان ولی عصر، ابتدای بلوار کشاورز، شماره 15. ساختمان صندوق های بازنشستگی صنعت نفت، ساختمام غربی، طبقه دوم . دفتر موزه های صنعت نفت ایران
- تلفن: 88930285