جاذبه های دیدنی نیویورک

به گزارش مجله نایس پاتوق، این فروشگاه تازه تاسیس اپل به شکل مکعب در نیویورک همچون محصولات اپل خیره کننده است. این مکعب با بعد 10 متر یک راه پله شیشه ای به سمت زیر دارد که مصرف کنندگان را به بهشت محصولات کامپیوتری راهنمایی می نماید. بعلاوه در آن از مدرنترین سیستم های فروش استفاده شده است.

جاذبه های دیدنی نیویورک

جاذبه های دیدنی نیویورک

نیویورک بزرگترین شهر آمریکا و مرکز استان نیویورک است. شهر نیویورک یکی از مهم ترین مراکز مالی، سیاسی و فرهنگی دنیا است و نماد کلان شهرهای دنیا به شمار می رود.

فروشگاه اپل

این فروشگاه تازه تاسیس اپل به شکل مکعب در نیویورک همچون محصولات اپل خیره نماینده است. این مکعب با بعد 10 متر یک راه پله شیشه ای به سمت زیر دارد که مصرف نمایندگان را به بهشت محصولات کامپیوتری راهنمایی می نماید. بعلاوه در آن از مدرنترین سیستم های فروش استفاده شده است.

امپایراستیت

بنای این ساختمان به سال 1931 و در زمانی که استان متحده آمریکا هنوز از شوک سقوط بازار بورس وال استریت 1929 بیرون نیامده بود، به سرانجام رسید، این بنا طی 13 ماه ساخته شد. تا زمان ساخت و برج های تجارت دنیای، امپایر استیت بلندترین آسمانخراش نیویورک بود، اکنون پس از حادثه یازد سپامبر نیز این برج مجدداً مقام بلندترین آسمانخراش نیویورک را از آن خود نموده است.

برای احداث این آسمانخراش 3 هزار کارگر استخدام شدند، که با توجه به شرایط مالی آن موقع آمریکا، این پروژه توانست لقب یکی از عمده ترین طرح های اشتغال زا را از آن خود کند. بر خلاف اغلب آسمان خراشهایی که در عصر حاضر ساخته شده اند نمای امپایر استیت به سبک معماری ساختمانهای کلاسیک طراحی شده است. اگر چه طبقات پایین تر کل حجم زیر بنا را به خود اختصاص داده اند، هر چه به ارتفاع بنا افزوده می گردد از حجم آن کاسته می گردد. کاهش حجم این بنا به دلیل محدودیت های قانونی انجام گرفته است. در سال 1916 قانونی در نیویورک به تصویب رسید که در یکی از اصلی ترین مواد آن تصریح شده بود طراحی آسمان خراش ها باید به گونه ای باشد که به واسطه آن از حجم در خیابان ها کاسته گردد.

لابی ساختمان امپایر به تنهایی حجمی معادل سه طبقه از ساختمان را به خود اختصاص داده است. بر دیواره های این لابی بزرگ نیز سطوح آلومینیومی کار گذاشته شده اند که بر آنها با مهارت های و ظرافت خاصی، نمایی از ساختمان و مخصوصاً محدوده بالای برج طراحی شده است. در سال 1936 روی اسپارکیا ورنه نموروف طرح نصب هشت قاب نورانی را در کوریدور شمالی منتهی به لابی این آسمانخراش بزرگ ارائه کردند. مجموعه این ابتکارات و نحوه طراحی استثنایی کل ساختمان و بلندای آن نه تنها امپایر استیت را در زمره هفت اثر شگفت انگیز دنیای مدرن قرار داد که این اثر امروزی توانست جواز حضور در کنار هفت شگفتی دنیای کهن را نیز دریافت کند و به عنوان هشتمین عضو آن مجموعه پذیرفته گردد.

در کنار همه این توفیقاتی که نصیب این آسمانخراش بلند مرتبه شده اند، طراحان بنا کوشش نموده اند تا از زاویه ای دیگر نیز امپایر استیت را بی بدیل جلوه دهند. بر همین اساس طبقه هشتاد بنای مذکور به محلی جهت رصد کردن دور نمای شهر نیویورک اختصاص یافته است، در واقع بازدید نمایندگان برج امپایر استیت امکان آن را خواهند یافت تا از این ارتفاع دور نمایی 360 درجه ای از شهر را مشاهده نمایند. این اولین باری بود که تمام فضای یک طبقه از یک ساختمان، آن هم یک آسمانخراش برای مشاهده دور نمای کلی از یک شهر اختصاص می یافت.

ارتفاع این برج بلند مرتبه تا طبقه صد و دوم آن 381 متر است. اما با نظر گرفتن بلندای کلی و آنتن فرستنده ای که روی برج نصب است، ارتفاع آن به 448 متر می رسد، ساختمان امپایر استیت اولین ساختمانی است که تعداد طبقات آن از عدد 100 تجاوز نمود. این ساختمان برای مدت بیش از 41 سال مقام بلندترین آسمانخراش دنیا را برای خود حفظ کرد. این برج بعلاوه پس از ساخت برج های تجارت دنیای و برج سیرز، امپایر استیت نیز اهمیت سابق خود را از دست داد، البته پس از حملات یازده سپتامبر سال 2001 که به فروپاشی برج های دو قلو انجامید، ساختمان امپایر استیت مجدداً مقام بلندترین ساختمان نیویورک را از آن خود کرد. این ساختمان در فهرست مرتفع ترین آسمانخراش های استان متحده نیز رده دوم را به خود اختصاص داده است. ساختمان امپایر استیت 330 هزار تن وزن دارد و 650 پنجره نمای آن را تزیین نموده اند، 73 آسانسور و 1860 پله نیز بازید نمایندگان را به مرتفع ترین نقطه برج رهنمون می سازند، زیر بنای کلی این برج نیز 200 هزار متر مربع است.

ساختمان هرست

این ساختمان 46 طبقه در نیویورک یک ساختمان سبز است. شکل منحصر به فرد آن باعث 20 درصد صرفه جویی در فولاد مصرفی برای ساخت سازه شد. تنظیم نور داخل ساختمان به وسیله حس گرهای حساس به نور خورشید انجام می گردد. در بیشتر مواقع سال هوای بیرون ساختمان برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می گردد. بنابراین این ساختمان 22% کمتر دی اکسید کربن وارد هوا می نماید.

از دیگر جاذبه های نیویورک موزه اینتر پدیسی، لاور، پلازا، برج کرایسلر، بنیاد فورد نیویورک، پارک مرکزی، موزه دانش و صنعت، کتابخانه عمومی نیویورک، راک فلر سنتر، سوت استریت سی پورت، چیناتوون، نمایشگاههای گل در باغهای چانل، رادیو سیتی وهال موسیقی، مرکز لینکین، برادوی، پارک بریانت، موزه هنر گوگن هایم، سازمان ملل متحد، فرودگاه لاگارویا، کلیسای جامع پاتریک (از زیبایی بی نظیر برخوردار است که با پنجره های زیبای آبی که تعداد زیادی از پنجره ها ازفرانسه آمده اند این کلیسا بر گرفته از کلیساهای آلمانی می باشد)، آسمانخراش کرایسلر(در نیویورک با مصالح مدرن ساخته شده با ورق گالوانیزه پوشیده و تزیین شده است)، فرودگاه بین المللی جان افکندی نیویورک، موزه مترو پولی تن هنر نیویورک، پارک برونکس، پارک بروکلین و مراکز خرید درمرکز شهر را نام برد. آسمانخراش کرایسلر در نیویورک با مصالح مدرن ساخته شده وبا ورق گالوانیزه پوشیده وتزیین شده است.

شهر نیویورک جاذبه های فرهنگی بسیاری را در سطح دنیای دارد. مجسمه آزادی هدیه ای است که از طرف کشور فرانسه به این شهر داده شده است. پارک مرکزی نیویورک محلی است که شاید گرانترین زمین های شهر نیویورک در دور تا دور آن قرار دارند. این پارک، بزرگ محل برگزاری مسابقات ونمایشهای زیادی در طول سال می باشد.در نزدیکی پارک، ساختمان داکوتا دارای سابقه ای تاریخی برای فرهنگ کشور آمریکا می باشد. کتابخانه عمومی شهر نیویورک از بزرگترین کتابخانه عمومی دنیا است و موزه گوگنهایم و موزه متروپولیتن نیویورک که در مجاورت پارک واقع شده است محتویاتی دارند که در دنیا نظایرشان را نمی توان یافت. بعلاوه از موزه هنر مدرن که در بخش متنهن واقع شده است، به عنوان تاثیر گذارترین، موزه مرتبط با هنرهای مدرن در دنیا یاد می گردد.

سالن اپرای متروپولیتن نیویورک یکی از دوازده موسسه بزرگ فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی لیکلن در نیویورک می باشد. اما بسیاری از گردشگران روز را در تایمز اسکویر و نمایش های خیابان برادوی سپری می نمایند و شب را به تماشای مسابقات تیم هاکی نیویورک رنجرز و تیم بسکتبال نیویورک نیکز درون مدیسون اسکویر گاردن و یا نیویورک یانکیز درون ورزشگاه یانکی سپری می نمایند. البته کلوپ های شبانه و ورزشگاه های ورزشی شهر نیویورک و به وفور شاهد برگزاری کنسرت های فراوانی از گروه های مشهور آمریکایی و دنیای است.

پس از سرانجام جنگ دنیای دوم و بازگشت سربازان آمریکایی از اروپا و سیر مهاجرت اروپائیان به ایالات متحده آمریکا، باعث شد اقتصاد استان متحده دچار تحولات مثبت و ساختاری گردد. بدین ترتیب پروژهای مرتبط با خانه سازی و مسکن در اولویت نهاده شد و منطقه ها شرقی محله کوینز برای این منظور اختصاص یافت. شهر نیویورک بر عکس بسیاری از شهرهای اروپایی که پس از جنگ دنیای دوم تقریباً با خاک یکسان شده بودند، به دلیل دوری از جنگ سالم مانده بود. با ورود سرمایه های تازه و نیروی کار انسانی فراوان از نقاط مختلف دنیا، شهر نیویورک دچار یک تحول بزرگ مالی دیگر شد. بازار بورس نیویورک با جلب گسترده سرمایه های سرگردان و رونق کارخانجات و صنایع مادر استان متحده، خود را به عنوان مرکز قدرت بی رقیب مالی دنیا معرفی کرد. در سال 1952 میلادی، مقر دائمی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک ساخته شد و بدین ترتیب نیویورک، مهم ترین مرکز دیپلماسی دنیای و شهری تاثیر گذارد در عرصه سیاست نیز مبدل شد. (با اقامت گزینی گسترده هنرمندان از نقاط مختلف دنیا به شهر نیویورک، این شهر نام خود را به عنوان مرکز هنر مدرن در دنیا ثبت کرد و جای شهر پاریس را که سابقا با این نام خوانده می شد را گرفت.) دهه 1960 میلادی، شهر نیویورک متحمل مسائل مالی و صعود جرم و درگیری های نژادی فراوانی شد نقطه اوج آن در دهه 1970 به وقوع پیوست.

تندیس آزادی که در سال 1886 میلادی به سرانجام رسیده و در مقابل پل جنوبی مانهاتان واقع شده است، کار پیکر تراش فرانسوی اگوست بار تولدی و اسکلت آن از ایفل است. این تندیس نماد نه تنها نیویورک بلکه تمام آمریکاست.

تقریباً یک قرن پیش بود که نیویورک صاحب اولین خط مترو شد. در سال 1904 اولین خط مترو در نیویورک به بهره برداری رسید. این شهر هر چند با داشتن 371 کیلومتر شبکه حمل و نقل ریلی سنگین (مترو) دومین شهر دنیا است اما ویژگی دیگری نیز دارد؛ نیویورک به دلیل ایستگاههای مترو و خطوط زیاد همیشه مورد توجه بوده است. وجود 468 ایستگاه و 27 خط مترو این شهر را در رده های اول دنیای داده است.

منبع: بهبودی، حمید؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1845

به "جاذبه های دیدنی نیویورک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی نیویورک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید