جراحان کوچک طبیعت

به گزارش مجله نایس پاتوق، درمان زخم های مزمن و به ویژه رخم پاهای افراد مبتلا به دیابت از دشوارترین شیوه های درمانی است.

جراحان کوچک طبیعت

امروزه با وجود روش های گوناگون، از لارو درمانی (ماگوت تراپی) به عنوان یک روش درمان تکمیلی در بهبود و ترمیم زخم های مزمن استفاده می شود. در این شیوه، پزشکان از اشتهای ماگوت ها یا لاروها نسبت به بافت مرده زخم استفاده می نمایند تا طی یک فرآیند درمانی جالب توجه به ترمیم شکاف ها یا زخم های عمیقی که به خوبی بهبود نیافته و باز مانده اند یاری نمایند البته لارو درمانی روش جدیدی نیست و آغاز استفاده از آن به اواخر دهه 1300 شمسی/ 1920 میلادی برمی شود؛ احتمالا ویلیام باوئر، جراح اورتوپد آلمانی اولین شخصی بوده است که لاروهای گونه خاصی از مگس را به منظور بهبود زخم سربازان در جنگ جهانی اول به کار گرفت.

با رواج استفاده از آنتی بیوتیک ها در دهه 1320 شمسی/ 1940 میلادی، لارو درمانی به تدریج از صحنه خارج شد، اما مانند بسیاری دیگر از جنبه های علم، در سال های اخیر و به دنبال افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک، لارو درمانی بار دیگر به عنوان روش مکملی برای ترمیم زخم ها و همچنین بالا بردن سرعت بهبود آنها، مطرح شده است.

به همین دلیل، روش درمان زخم مبتنی بر لاروها در کشور خودمان نیز طرفدارانی پیدا کرد. ابتدا این روش با طب سنتی اشتباه گرفته می شد یا به دلیل ظاهر عجیب و نه چندان مطلوبی که حرکت لاروها روی بستر یک زخم باز و عفونی ایجاد می نماید، از سوی بیماران پذیرفته نمی شد؛ اما با افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به این روش درمانی، به تدریج شاهد استقبال بیشتری برای استفاده از آن هستیم. شرکت جراحان کوچک طبیعت از شرکت های دانش بنیانی است که با تکیه بر علم و ایجاد بسترهای لازم، اقدام به پرورش لاروهای نوع خاصی از مگس با نام علمی لوسیلیا سریکاتا نموده است.

بنیان گذار و مدیرعامل شرکت جراحان کوچک طبیعت در گفت وگو با جام جم، درباره استفاده از روش لارو درمانی در ایران می گوید: داستان از جایی آغاز شد که مقاله کارشناسی ارشد من در رابطه با ماگوت تراپی یا لارو درمانی بود، به همین دلیل تصمیم گرفتم با یاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران این شیوه درمانی را به صورت یک طرح اجرا کنم. در این راستا آغاز به پرورش گونه ای از مگس های لوسیلیا سریکاتا کردیم که درواقع همان مگس هایی هستند که رنگ سبزمتالیک دارند و گاهی در محیط دیده می شوند. انتها پس از طی یک فرآیند طولانی، پیروز شدیم لارو این گونه از مگس ها را استریل نموده و مجوزهای مربوطه را از آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو بگیریم.

اعظم ملکیان ادامه می دهد: در گام بعدی و پس از دریافت کد اخلاق از کمیته اخلاقی IRCT (سرواژهIranian Registry of Clinical Trials)، مرحله کارآزمایی بالینی را آغاز نموده و لارو درمانی را روی حدود 300 بیمار در مرکز ترمیم زخم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تست کردیم؛ خوشبختانه فرایند جواب دهی این شیوه و همچنین میزان رضایتمندی بیماران نسبت به استفاده از آن بسیار بالا بود و تعداد زیادی از افرادی که در شرف ازدست دادن پایشان بودند، با لارو درمانی از قطع پای آنها جلوگیری شد.

این محقق کارآفرین می افزاید: در آن موقع، من به عنوان مجری طرح از یک سو و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز از سوی دیگر، تصمیم به فراوری محصول گرفتیم تا لاروها را به عنوان محصولی درمانی در مقیاس صنعتی فراوری کنیم و آن را در اختیار درمانگران این حوزه که همان پزشکان متخصص بیماری های عفونی و پرستاران فعال در زمینه مراقبت از زخم هستند، قرار دهیم. این محصول با نام تجاری لوسیمِد (Lucimed) ثبت شد و آغاز به فعالیت کردیم؛ اما زمان کوتاهی که از ثبت برند گذشت، به دلیل ماهیت جهاددانشگاهی علوم پزشکی که یک سازمان است، امکان اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو وجود نداشت. این مسائل حقوقی منجر به بروز اختلالاتی در فعالیت لوسی مِد شد و انتها مرا به فکر تأسیس شرکت دیگری به نام جراحان کوچک طبیعت انداخت.

فراوری محصولی زنده به اسم لارو

به گفته مدیرعامل مجموعه جراحان کوچک طبیعت، این شرکت در سال 95 به طور رسمی آغاز به کار کرد و حتی بدون برخورداری از هیأت علمی، در سال 98 پیروز به دریافت گواهی دانش بنیانی از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شده و اکنون در پارک علم وفناوری دانشگاه تربیت مدرس مستقر است. در حال حاضر تمام تأییدیه ها و مجوزهای لازم اخذ شده و این شرکت به زودی با دریافت نشان سیب سلامت از سازمان غذا و دارو، مرحله پیش صنعتی را پشت سر گذاشته و وارد تجاری سازی محصول خواهد شد.

ملکیان درخصوص نحوه فراوری لاروها و چگونگی ارسال آنها برای مصرف نمایندگان شرح می دهد: در این روش از مگس های بالغ تخم گیری می شود و در محیط آزمایشگاهی استریل، به تخم ها فرصت بازشدن داده می شود تا فرآیند لارو شدن را طی نمایند. سپس لاروها در ظروف استریل شده مخصوصی قرار داده می شوند که در های آنها مجهز به نوعی فیلتر است. این فیلترها ضمن عبوردادن هوای لازم برای زنده ماندن لاروها، از ورود باکتری ها و عوامل بیماری زا به داخل ظرف جلوگیری می نماید. درنهایت لاروها درون همین ظروف، به دست مصرف نمایندگان آنها که می توانند بیمارستان ها و درمانگاه هایی از تهران یا سایر شهرستان ها باشند، خواهد رسید. در ضمن در مواردی ممکن است بیمارانی که احتیاج به لارو درمانی دارند، در منزل تحت مراقبت باشند که در این صورت نیز محصول ما برای پرستاران و درمان گرهای معتبر ارسال شده و به وسیله آنها برای درمان زخم های این گروه از بیماران استفاده می شود.

لارو درمانی، یک درمان مکمل است

ملکیان در ادامه صحبت هایش ضمن تأکید بر استفاده از لارو درمانی به عنوان یک روش درمانی مکمل، خاطرنشان می نماید: نکته ای که بسیاری از درمان گران فراموش می نمایند، این است که لارو درمانی یک رویه درمانی یاریی است که باید درکنار درمان استانداردی که پزشک متخصص تجویز می نماید، صرفا در جهت ترمیم بهتر و بهبود سریع تر زخم ها استفاده شود؛ البته مواردی هم ممکن است وجود داشته باشد که درمان استاندارد نتواند منجر به سلامت کامل بیمار شود و در آنجا استفاده از یک درمان مکمل ضروری باشد.

طبق گفته این بانوی کارآفرین، در بعضی موارد پرستاران و درمانگران به اشتباه درمان اصلی را کنار می گذارند و تنها به لارودرمانی اکتفا می نمایند. این کار حتی ممکن است به جای بهبود بیمار، منجربه بدتر شدن شرایط او شود.

فرآیند ترمیم زخم مزمن در این روش

شاید بتوان این گونه از لاروها را به کارگرهایی تشبیه کرد که پس از تخریب یک ساختمان قدیمی آمده اند تا بقایای سازه تخریب شده را جمع آوری نمایند. آنها پس از جمع کردن نخاله های ساختمانی، کل محوطه را تمیز می نمایند و تازه بعد از انجام این کارها، خودشان دست به کار ساخت بنای جدید می شوند!

بنیان گذار جراحان کوچک طبیعت درباره فرآیند از بین بردن بافت مرده و ترمیم زخم با لارو می گوید: زمانی که لاروها روی زخم قرار می گیرند، آغاز به خوردن بافت مرده آن می نمایند. ولی نسبت به بافت زنده و سطح باز زخم، هیچ گونه علاقه و اشتهایی نشان نمی دهند؛ درواقع همین ویژگی منحصربه فرد است که باعث می شود بتوان از این گونه لاروها برای ترمیم و بهبود زخم های مزمن استفاده کرد.

ملکیان اضافه می نماید: از طرفی دیگر، این لاروها ویژگی خاص و مهم دیگری نیز دارند که به ضدعفونی کردن زخم یاری می نماید؛ آنها به دلیل ساختار بدنی ویژه ای که دارند، هرنوع عامل بیماری زایی که در محیط اطرافشان باشد (مانند انواع باکتری ها، ویروس ها، مخمرها، انگل ها و ...) را با استفاده از مکانیزم انتشار داروهای آنتی بیوتیکی در محیط از بین می برند.

وی در رابطه با یکی دیگر از خصوصیات مثبت لاروها اظهار می نماید: این لاروها می توانند به افزایش سرعت ترمیم زخم نیز یاری نمایند؛ به این شکل که همزمان با از بین بردن بافت مرده و عوامل بیماری زا، بعضی از فاکتورها و عوامل رشدی که در ایجاد سلول های جدید در محیط موثر هستند را نیز فراوری می نمایند. این ویژگی لاروها به شدت قدرتمند و اعجاب انگیز است؛ برای مثال یک استخوان خالی که هیچ گونه گوشت و بافتی در اطرافش ندارد را تصور کنید. این لاروها می توانند پس از مدتی باعث جوانه زدن سلول های نو و درنتیجه ایجاد یک بافت جدید در اطراف آن شوند!

به گفته مدیرعامل جراحان کوچک طبیعت، کاری که این شرکت در حال حاضر انجام می دهد، استخراج فاکتورهای رشد و عناصر از بین برنده پاتوژن ها برای استفاده تخصصی علیه باکتری ها و عوامل بیماری زاست؛ این کار باعث می شود فرآورده ای دارویی به دست بیاید و در مواردی که امکان استفاده از لاروها به طور مستقیم وجود ندارد، بتوان این فرآورده ها را به کار گرفت.

ارتباط با جراحان کوچک طبیعت

وبسایت: Jktbioteb.com

اینستاگرام: @iranbioteb

تلفن تماس: 09127001345

آدرس: تهران، میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام فرهانی، کوچه نگین، پلاک 4، زنگ 9

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1629

به "جراحان کوچک طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحان کوچک طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید