از دلیل تا درمان میخچه

به گزارش مجله نایس پاتوق، میخچه ضایعه ای پینه ای شکل از پوست مرده است که معمولاً در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم تر پوست کف دست و پا ایجاد می گردد.

از دلیل تا درمان میخچه

میخچه چیست؟

میخچه ها و پینه ها لایه های ضخیم شده و سخت پوستی هستند و زمانی ایجاد می گردد که پوست سعی می نماید از خود در برابر سایش، اصطکاک و فشار محافظت کند. این عارضه های پوستی معمولاً روی پاها و انگشتان پا یا روی دست ها و انگشتان دست ایجاد می شوند.

میخچه ها و پینه های پوستی معمولاً ظاهر زشت و ناخوشایندی دارند. اگر فرد سالمی هستید، تنها در صورت احساس ناراحتی باید میخچه یا پینه را درمان کنید. برای بسیاری از افراد کم کردن منبع اصطکاک یا فشار باعث از بین رفتن میخچه و پینه خواهد شد.

اگر به دیابت و یا دیگر بیماری ها مبتلا هستید که باعث می گردد جریان خون به سمت پاها کم تر از حالت عادی باشد، شما در معرض خطر بیش تری قرار دارید. در صورت ابتلا به دیابت و دیگر بیماری ها برای دریافت برترین درمان برای میخچه و پینه حتماً با پزشک مشورت کنید.1

علل میخچه پا

عوامل زیر ممکن است در ایجاد یک میخچه پا دخالت داشته باشند:

ایستادن طولانی مدت

پابرهنه راه رفتن یا دویدن

عدم استفاده از جوراب با کفش

فشار مداوم روی پا در حین فعالیت

استفاده از جوراب های گشاد دارای آستر

استفاده از کفش های تنگ، کفش پاشنه بلند، یا کفش نامناسب.2

علائم میخچه پا

میخچه پا بصورت برجستگی ضخیم، خشن و پوسته پوسته ای روی پوست قابل مشاهده است. میخچه ها به سه نوع طبقه بندی می شوند:

میخچه نرم: شبیه زخم باز است.

میخچه بذر: معمولاً کوچک است و در کف پا ایجاد می گردد.

میخچه سفت: زرد، ضخیم و سفت بوده و معمولاً مرکز آن خاکستری است.

صرف نظر از نوع آن، میخچه پا ممکن است علائم و نشانه های زیر را نشان دهد:

درد

احساس سوزش

ناراحتی هنگام راه رفتن یا ایستادن

احساس دردناک هنگام پوشیدن کفش.2

عوامل خطرساز که ریسک ابتلا به میخچه دست و پا را افزایش می دهند

عواملی که فرد را بیش تر در معرض خطر ابتلای میخچه ی انگشت دست و پا و پینه قرار می دهد، عبارتند از:
انحراف شست (Bunion) یا هالوکس والگوس (Hallux valgus)
نوعی بدشکلی انگشت شست پا است که در آن یک توده استخوانی روی مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می گردد.
انگشت چکشی (Hammertoe)
در این اختلال، انگشتان دفرمه شده و حالت چکش مانند و یا قلاب مانند به خود می گیرند.
دیگر اختلالات پا
گروهی از عارضه های مربوط به پا مانند خارهای استخوانی (bone spur) می تواند باعث ساییده شدن مداوم انگشتان پا در داخل کفش گردد.
حفاظت نکردن کافی از دست ها
استفاده از ابزارآلات بدون پوشیدن دستکش مناسب، پوست شما را در معرض اصطکاک زیاد قرار خواهد داد.1

درمان های خانگی برای میخچه پا

درمان های خانگی زیر ممکن است در مدیریت میخچه پا و یاری به بهبود آن مفید باشد:
پاها را در آب گرم خیس کنید
خیساندن پا در آب گرم می تواند به درمان میخچه پا یاری کند. خیساندن پاها در آب گرم رایج ترین توصیه پزشکان برای درمان میخچه پا و پینه است. آب گرم، خود به لطافت پوست یاری می نماید و می توانید نمک اپسوم را نیز به آن اضافه کنید.

نمک های Epsom می توانند به تسکین درد و آبرسانی به لایه های خشک و کراتینه شده پوست یاری نمایند. 1 فنجان نمک اپسوم را در یک گالن آب گرم مخلوط کنید. پاها را حدود 15 دقیقه در آن خیس کنید. بعلاوه در حین خیساندن، پینه را با حرکات دورانی به آرامی بمالید تا به از بین بردن پوست مرده یاری کند.

خمیر جوش شیرین بزنید
استفاده از جوش شیرین برای درمان میخچه پا یک درمان محبوب سنتی است. جوش شیرین یک لایه بردار است که به نرم شدن پینه یاری می نماید، بنابراین به برداشتن آن یاری می نماید.

1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آب لیمو و آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید. یک لایه نازک از خمیر را به میخچه بمالید و با یک باند آن را بپوشانید. بگذارید یک شب بماند و صبح با آب ولرم بشویید. بعد از آن به آرامی با استفاده از سنگ پا لایه برداری کنید.

اندازهی سرکه بزنید
سرکه بعلاوه می تواند به نرم شدن میخچه و کاهش سایز آن یاری کند، اگرچه این درمان با شواهد علمی پشتیبانی نمی گردد.

به نظر می رسد که اسیدیته سرکه بر روی کراتین اثر و آن را تجزیه نموده و در نتیجه سلول های مرده پوست را شل می نماید.

اندازهی سرکه را با سه قسمت آب گرم رقیق کنید. محلول را با استفاده از یک پنبه روی میخچه به مدت 10 دقیقه روی محل قرار دهید. بعد از آن از سنگ پا بهره ببرید. از خیساندن پاها در سرکه رقیق خودداری گردد.

از پوست موز بهره ببرید
ماساژ قسمت داخلی پوست موز به نرم شدن میخچه پا یاری می نماید. از پوست موز به عنوان یک داروی حکایتی برای درمان میخچه پا استفاده می گردد. کاربران گزارش می دهند که مالیدن داخل پوست موز به نرم شدن میخچه یاری نموده و با گذشت زمان آن را کوچکتر می نماید. اگرچه هیچ مدرک علمی بر آن وجود ندارد، اما این درمان به طور کلی بی خطر بوده و ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.
یک سیب زمینی را مالش دهید
از سیب زمینی می توان در درمان یک میخچه پا نیز استفاده کرد. شواهد حاکی از آن است که مالیدن سیب زمینی به میخچه پا به نرم و سیاه شدن و در نهایت باعث ریزش آن یاری می نماید. با این حال، هیچ مطالعه علمی استفاده از سیب زمینی در درمان میخچه پا را تأیید نمی نماید.
محصولات بدون نسخه را امتحان کنید
چندین محصول بدون نسخه مانند لایه برداری پا، پد چسب و کرم های لایه بردار به حذف میخچه پا یاری می نمایند. این محصولات معمولاً حاوی اوره، هیدروکسید پتاسیم، سیلیکون، لاکتات آلومینیوم و اسید تری کلرواستیک هستند. علاوه بر این، می توانید برای جلوگیری از تحریک و اصطکاک، تا زمانی که درمان نتیجه ندهد، از پدهای چسب بهره ببرید.2

روش های پیشگیری از میخچه پا

جهت پیشگیری از ایجاد میخچه پا، معمولاً بهتر است که از کفش مناسب بهره ببرید:
پا را اندازه گرفته و کفش با سایز مناسب بپوشید
برای اطمینان از عدم ابتلا به میخچه پا، پاهای خود را اندازه گیری نموده (طول و عرض) و براساس آن، کفش خریداری کنید. خرید کفش در انتهای روز، هنگامی که پای شما به علت ورم، در بزرگترین حالت خود واقع شده است، به شما یاری می نماید تا کفشی با اندازه مناسب خریداری کنید. سعی کنید بین بزرگترین انگشت پا تا قسمت جلوی کفش، 12 میلیمتر فاصله داشته باشد. اینکار باعث می گردد که پای شما بطور مداوم به قسمت جلوی کفش برخورد نکند.
از جوراب مناسب بهره ببرید
گاهی اوقات پوشیدن جوراب راحت به اندازه کفش هایی که می پوشید اهمیت دارد. اگر مستعد بروز میخچه پا هستید، سعی کنید از جوراب هایی که لایه های بیشتری دارند، بهره ببرید.
استفاده از کفش های پاشنه بلند را محدود کنید
تا حد امکان کفش هایی با کوتاه ترین پاشنه بپوشید، بهتر است که مدت زمانی که از کفش پاشنه بلند استفاده می کنید را محدود نموده ، چرا که یکی از عوامل اصلی ایجاد میخچه در زنان، پوشدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند است. استفاده از کفش با پاشنه های کوتاه، اندازه فشار روی پا را در مقایسه با کفش های پاشنه بلند کاهش می دهد.
وزن خود را کاهش دهید
اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن اضافی، اندازهی از فشار روی پاها و انگشتان پا را کاهش می دهد.
پاها را تمیز نگه دارید
استفاده منظم از سنگ پا و تمیز نگه داشتن و مرطوب کردن پاها، می تواند به نواحی ضخیم پوست یاری کند تا از ایجاد میخچه و پینه جلوگیری کند. محصولاتی حاوی لانولین عمدتاً در آبرسانی به پوست های خشک و زمخت مؤثر هستند.
کفی کفش
کفی های کفش مانند کفی های نرم، جدانماینده انگشت یا اسفنج می تواند مانع تشکیل میخچه گردد. بهتر است که با یک متخصص باتجربه مشورت نموده تا برترین نوع کفی را برای پا انتخاب کنید.3

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.pezeshket.com

3.www.drpourghasemian.ir

منبع: راسخون
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1858

به "از دلیل تا درمان میخچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان میخچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید