آموزش 5 مدل دسر یلدایی با تزیین؛ ساده و فوری

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگارانـ همان طور که می دانیم شب یلدا یکی از سنت های کهن ماست. در این شب بلند خانواده ها دور هم جمع می شوند و در کنار هم میوه و تنقلات مخصوص این شب را میل می نمایند. یکی از معروف ترین خوراکی های این شب از قدیم تا به امروز انار و هندوانه است.

آموزش 5 مدل دسر یلدایی با تزیین؛ ساده و فوری

به گزارش خبرنگاران، بسیار زیباست که در کنار خود این میوه ها از دسر هایی بهره ببرید که تزیینی شبیه به انار یا هندوانه دارند. تهیه این دسر ها معمولا زمان بر و با صرف هزینه زیاد است؛ ولی ما در این مطلب می خواهیم به آموزش چند مدل دسر یلدایی بپردازیم که تهیه آن ها بسیار راحت است؛ بعلاوه احتیاجی به تهیه مواد اولیه گران ندارد؛ بنابراین اگر می خواهید میز یلدای زیبایی داشته باشید، دست به کار شوید و با آموزش 5 مدل دسر یلدایی زیبا با تزیین انار و هندوانه همراه ما باشید.

تزیین چوب شور به شکل هندوانه

مواد لازم

چوب شور کنجدی: 1 بسته

شکلات تخته ای (سبز و قرمز): از هر کدام 200 گرم

شکلات تخته ای کاکائویی: 100 گرم

طرز تهیه چوب شور به شکل هندوانه

ابتدا شکلات قرمز را داخل یک کاسه بریزید و آن را روی بخار کتری قرار بدهید تا به روش بن ماری ذوب گردد. کف یک سینی را کاغذ روغنی پهن کنید. چوب شور ها را از بسته بیرون بیاورید و کنار دستتان بگذارید. شکلات قرمز را بعد از اینکه کاملا ذوب شد، از روی کتری بردارید. با قاشق غذاخوری کمی شکلات قرمز بردارید و روی چوب شور بریزید، طوری که مقدار 2 بند انگشت از چوب شور خالی بماند و بقیه با شکلات قرمز پوشانده گردد. حالا چوب شور را روی کاغذ روغنی بگذارید. بقیه چوب شور ها هم به همین ترتیب آماده کنید. سپس سینی چوب شور ها را به مدت 20 دقیقه داخل یخچال بگذارید تا شکلات سفت گردد.

در این فاصله شکلات سبز را داخل کاسه بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا شکلات ذوب گردد. سپس چوب شور ها را از یخچال بیرون بیاورید و با قاشق شکلات سبز را روی قسمتی که بدون شکلات است، بمالید. دوباره چوب شور ها را به یخچال برگردانید تا شکلات سبز هم سفت گردد. در آخر مقداری شکلات تخته ای کاکائویی ذوب شده را داخل قیف بریزید و چند نقطه از آن را روی قسمت قرمز چوب شور بگذارید تا شبیه تخم های هندوانه باشد. این چوب شور های زیبا و رنگی را می توانید داخل یک جام یا لیوان زیبا بگذارید و برای تزیین میز یلدا از آن بهره ببرید.

نکته: اگر شکلات تخته ای رنگی نداشتید، می توانید از شکلات تخته ای سفید بهره ببرید و بعد از ذوب شدن کمی رنگ غذای سبز یا قرمز به آن اضافه کنید.

پودینگ یلدایی با تم هندوانه

مواد لازم

شیر: 4 پیمانه

شکر 6 تا 8 قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت یا نشاسته گل: 4 قاشق غذاخوری

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

رنگ خوراکی سبز و قرمز: به اندازه لازم

طرز تهیه پودینگ یلدایی

اگر به پودینگ های بسته بندی و آماده بازاری علاقه ای ندارید، می توانید خودتان آن را در منزل و با ساده ترین روش تهیه کنید. در مرحله اول شیر، شکر و نشاسته را با هم مخلوط کنید. سپس آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار بدهید. باید مواد را مدام هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد. در آخر وانیل را به آن اضافه کنید و شعله اجاق گاز را خاموش کنید. برای تهیه پودینگ می توانید هم از نشاسته گل و هم از نشاسته ذرت بهره ببرید؛ اما نشاسته ذرت طعم دل پذیرتری به پودینگ می دهد. حالا سه ملاقه از پودینگ را کنار بگذارید و بقیه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

به یک قسمت رنگ خوراکی قرمز و به قسمت بعدی رنگ خوراکی سبز بزنید. خوب هم بزنید تا رنگ کاملا با پودینگ مخلوط گردد. در این مرحله جام یا لیوان هایی را که برای تهیه این دسر آماده نموده اید، روی میز کار بچینید. ابتدا پودینگ سبز را با ملاقه داخل لیوان ها بریزید، طوری که بیشتر از یک سوم لیوان پر گردد. حالا پودینگ سفید را به مقدار یک نوار باریک داخل لیوان بریزید و در آخر با پودینگ قرمز بقیه لیوان را پر کنید. حالا لیوان ها را داخل یخچال بگذارید تا سرد

گردد. در آخر می توانید روی پودینگ را با انار دانه شده یا شکلات چیپسی تزیین کنید.

پاناکوتا با روکش انار و ژله

مواد لازم

شیر: 2 لیوان

شکر: نصف لیوان

پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه: 100 گرم

وانیل: نوک قاشق چای خوری

ژله انار: 1 بسته

انار دانه شده: 1 لیوان

طرز تهیه پاناکوتا با روکش انار و ژله

ابتدا شیر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید. یک دقیقه بعد پودر ژلاتین را روی شیر بپاشید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با قاشق شیر را خوب هم بزنید تا پودر ژلاتین کاملا در شیر حل گردد. سپس شکر را اضافه کنید و باز هم بزنید تا شکر کاملا حل گردد. در مرحله آخر خامه و وانیل را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خامه باز گردد. سپس اجاق گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که پاناکوتا طی پخت هرگز نباید جوش بیاید یا بخار از آن بلند گردد. بلافاصله بعد پاناکوتا را داخل قالب مخصوص تارت که کف آن برجسته است، بریزید.

این نوع قالب مخصوص تهیه تارت است و وقتی آن را بر می گردانید، کف قالب حالت فرو رفتگی دارد. قالب را به مدت 5 تا 7 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خوب ببندد. پودر ژله انار را داخل یک کاسه بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. کاسه را روی بخار کتری بگذارید تا دانه های ژله کاملا حل گردد و بعد کاسه را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد. قالب پاناکوتا را از یخچال خارج کنید و بگذارید 10 دقیقه در دمای محیط بماند. سپس دور قالب را با چاقو آزاد کنید و آن را داخل ظرف سرو برگردانید. پاناکوتاه خیلی راحت و با یک تکان از قالب جدا می گردد. حالا دانه های انار را داخل فرو رفتگی پاناکوتا بریزید و ژله خنک شده را با قاشق و کم کم روی دانه های انار بریزید. ژله را تا جایی اضافه کنید که دانه های انار شناور نشوند. سپس ظرف را به یخچال برگردانید و 1 تا 2 ساعت دیگر صبر کنید تا ژله ببنند و دسر شما آماده سرو گردد.

ژله سه رنگ یلدایی

مواد لازم

پودر ژله کیوی یا لیمو ترش: 1 بسته

پودر ژله هندوانه: 1 بسته

پودر ژله آلوئه ورا: ا بسته

بستنی وانیلی: 1 لیوان

شکر: نصف فنجان

کیوی: 3 عدد

هندوانه برای تزیین: به دلخواه

شکلات تخته ای کاکائویی: 100 گرم

طرز تهیه ژله سه رنگ یلدایی

ابتدا پودر ژله کیوی را توی یک کاسه بریزید و 1 و نیم لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس کاسه را روی بخار کتری بگذارید تا دانه های ژله حل شوند. در این فاصله کیوی ها را پوست و خرد کنید. توی یک کاسه شکر را با 1 لیوان آب مخلوط کنید و کیوی های خرد شده را داخل آن بریزید و صبر کنید حدود نیم ساعت داخل شربت بمانند. این کار باعث می گردد ترشی کیوی از بین برود؛ زیرا کیوی اسید دارد و اگر همین طور آن را داخل ژله بریزید، ممکن است مانع از بستن ژله گردد. حالا کیوی ها را از شربت خارج کنید و داخل لیوان های مخصوص دسر یا جام بریزید، طوری که یک سوم لیوان پر گردد.

ژله کیوی را تا جایی که روی سطح کیوی ها را بگیرد، داخل لیوان بریزید و لیوان ها را داخل یخچال بگذارید. 1 ساعت زمان بدهید تا ژله ببندد. در مرحله بعد ژله آلوئه ورا را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و به روش بن ماری حل کنید. سپس آن را از روی بخار بردارید تا از حرارت بیفتد. بعد نصف لیوان بستنی وانیلی را به آن اضافه کنید و با همزن دستی یا برقی چند دقیقه بزنید تا ژله و بستنی به صورت یکنواخت با هم مخلوط شوند. حالا لیوان های ژله را از یخچال بیرون بیاورید و از ژله سفید به مقدار یک نوار باریک روی لایه قبلی برید و دوباره لیوان ها را داخل یخچال بگذارید.

در مرحله بعد پودر ژله هندوانه را با یک لیوان آب جوش به روش بن ماری حل کنید و بعد کاسه را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد؛ سپس نصف لیوان بستنی وانیلی را به آن اضافه کنید و با همزن چند دقیقه بزنید. در این فاصله شکلات تخته ای را هم به روش بن ماری ذوب کنید و داخل قیف بریزید. سر قیف را به مقدار نوک سوزن سوراخ کنید. لیوان ها را از یخچال بیرون بیاورید و با قیف روی دیواره لیوان از داخل که هنوز خالی است، چند نقطه شکلات بمالید و صبر کنید تا شکلات ها سفت شوند. سپس ژله هندوانه را داخل لیوان بریزید تا جایی که لیوان پر گردد. لیوان ها را دوباره به مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا ژله کاملا سفت گردد. در آخر برای تزیین این دسر زیبا می توانید چند اسکوپ هندوانه را روی لیوان بگذارید و نوش جان کنید.

دسر مورب با تزیین انار

مواد لازم

پاناکوتا وانیلی: 2 لیوان

پودر ژله انار: 2 بسته

انار دانه شده: 1 لیوان

طرز تهیه دسر مورب با تزیین انار

برای تهیه این دسر به لیوان های شکم دار احتیاج دارید. ابتدا باید پاناکوتای وانیلی درست کنید. پاناکوتا را با توجه به دستور تهیه آن که در همین مطلب قرار داده ایم (پاناکوتا با روکش انار و ژله)، آماده کنید. سپس لیوان ها را داخل یک سبد به حالت نیمه خوابیده و مورب بچینید، طوری که لیوان نیفتد. می توانید از میوه هایی مثل سیب و پرتقال که سنگین هستند، برای نگه داشتن لیوان به حالت مورب بهره ببرید. ژله انار را با 2 لیوان آب جوش به روش بن ماری حل کنید و کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد و بعد داخل لیوان ها بریزید، طوری که نصف لیوان پر گردد. حالا آرام و با احتیاط سبد حاوی لیوان ها را داخل یخچال بگذارید.

بعد از گذشت 1 ساعت که ژله خوب بسته شد، لیوان ها را از یخچل خارج کنید و به حالت ایستاده قرار بدهید. از آنجا که ژله به صورت مورب بسته شده است، دیگر احتیاجی نیست برای ادامه تهیه این دسر لیوان ها را مورب داخل یخچال بگذارید. حالا دسر پاناکوتا را داخل لیوان بریزید، تا جایی که قسمت خالی لیوان پر گردد. لیوان ها را دوباره به یخچال برگردانید و حدود 6 تا 7 ساعت زمان بدهید تا پاناکوتا کاملا سفت گردد. بعد از گذشت این مدت زمان دسر مورب شما آماده است که می توانید روی آن را با دانه های انار تزیین کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1908

به "آموزش 5 مدل دسر یلدایی با تزیین؛ ساده و فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش 5 مدل دسر یلدایی با تزیین؛ ساده و فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید