سوغاتی های بوشهر، از خوراکی های خوشمزه تا صنایع دستی ماندگار

به گزارش مجله نایس پاتوق، بوشهر یکی از شهرهای جنوبی کشورمان است که به هوای گرم و دل پذیر و خوراکی های خوشمزه جنوبی و صنایع دستی مشهور این منطقه معروفیت یافته است. در مسافرت به این شهر بهتر است سوغاتی بوشهر را با توجه به سلیقه خودتان بخرید و به دوستان و آشنایان هدیه دهید یا اینکه به عنوان یک یادگاری از مسافرت به شهر بوشهر آن را نگهداری کنید. اگر اولین بار است راهی شهر بوشهر می شوید و نمی دانید سوغات بوشهر چیست پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله از خبرنگاران ما را همراهی کنید تا با انواع سوغات بوشهر آشنا شوید.

سوغاتی های بوشهر، از خوراکی های خوشمزه تا صنایع دستی ماندگار

خوراکی های بوشهر برترین سوغات این شهر است

در شهر بوشهر انواع مختلفی از خوراکی ها یافت می شود که مخصوص همین شهر است و نمی توانید آن ها را در سایر شهرها تهیه کنید یا اگر هم پیروز به تهیه این سوغات در سایر شهرهای کشورمان شوید قطعا کیفیت و طعم اصیل خودشان را ندارند. البته بعضی از خوراکی ها هم در سایر شهرها یافت می شوند اما طعم و مزه آن در هر کدام از شهرها با دیگر فرق دارد و همین مسئله مسافران را ترغیب می نماید تا مبادرت به خرید سوغاتی های مشابه از شهرهای مختلف نمایند. خرید سوغات بوشهر برای کسانی که عاشق خوراکی های خاص و خوشمزه هستند هیجان بیشتری دارد. ما در این مقاله به شما یاری می کنیم تا خوشمزه ترین سوغاتی های شهر بوشهر را بشناسید و در صورت تمایل آن ها را بخرید.

پنیر نخل بوشهر - سوغات بوشهر

پنیر نخل با آن دسته از پنیرهایی که همواره مصرف می کنیم فرق دارد. این سوغاتی ماده ای ترد و سفید رنگ است و از بخش میانی درخت خرما به دست می آید. این پنیر بسیار شیرین و خوشمزه است و یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر بوشهر محسوب می شود. به غیر از بوشهر می توانید این پنیر را در شهرهای دیگر از جمله جهرم و هرمزگان تهیه کنید. این سوغاتی در بوشهر به غاپ هم معروفیت یافته است. برای به دست آوردن آن ابتدا سردرخت را قطع می نمایند و سپس برگ ها و لیف های دور برگ ها را تا رسیدن به بخش میانی درخت و پنیر نخل جدا می نمایند. از آنجا که این سوغاتی بسیار لذیذ و سرشار از خاصیت است قیمت بالایی هم دارد. پنیر درخت سرشار از قند، مواد معدنی، ویتامین و آهن است.

خرمای بوشهر - سوغات بوشهر

خرما در نواحی مختلف کشورمان بخصوص جنوب کشور کشت می شود؛ شما می توانید یکی از برترین انواع خرما را می توانید در شهر بوشهر تهیه کنید. بسیاری از مسافران اعتقاد دارند که خرمای بوشهر حتی از خرمای شهرهای پرآوازه ای همچون اهواز و کرمان نیز بهتر است. البته خرمای بوشهر علاوه بر اینکه به عنوان یک محصول اصیل و ناب فروخته می شود، منبع فراوری و فروش بسیاری دیگر از محصولات این شهر است که از جمله آن ها می توان به شیره خرما، پنیر نخل، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و مواردی از این دست اشاره نمود. با این حال خرمای بوشهر به صورت کارتنی و در سطل های مخصوص بیش از سایر فراورده های آن به فروش می رسد.

خارک یا خرمای نارس بوشهر - سوغات بوشهر

خرمای رسیده باب میل بسیاری از افراد بخصوص ورزشکاران است اما بعضی از مردم علاقه زیادی به خارک یا همان خرمای نارس دارند. خرمای نارس به صورت محدود در سایر شهرها یافت می شود اما شهرهای جنوبی منبع این سوغاتی هستند. برای خرید سوغات بوشهر می توانید مقداری خارک تهیه کنید.

خارک پخته بوشهر - سوغات بوشهر

یکی دیگر از سوغاتی های بوشهر که مانند آن را در سایر نقاط ایران پیدا نمی کنید و شاید در شهرهای جنوبی به صورت محدود یافت شوند خارک پخته است. برای تهیه این سوغاتی ابتدا خارک را با شکر می پزند و بعد از اینکه هسته خارک ها بیرون آورده شد آن ها را روی حصیر پهن می نمایند تا کاملا خشک شوند.

ارده کنجد بوشهر

فراوری بسیار بالای خرما و به تبع آن فراوری شیره خرما باعث شده است تا بوشهری ها توجه ویژه ای به فراوری ارده کنجد داشته باشند. ارده سرشار از انرژی و خاصیت است و در کنار شیرین نماینده های طبیعی از جمله شیره خرما طعم فوق العاده ای دارد. این سوغاتی به وفور در بوشهر یافت می شود و می توانید نمونه هایی را بخرید که تنها چند روز از فراوری آن ها می گذرد.

در روزهای سرد زمستان با صرف صبحانه ای که شامل ارده و شیره خرما می شود گرمای خاصی در بدن می پیچید و بدن را در برابر سرمازدگی ایمن می نماید. باتوجه به اینکه مقدار فراوری ارده در شهر بوشهر بسیار زیاد است می توانید آن را با قیمت مناسب تهیه کنید.

حلوا راشی یا حلوا ارده بوشهر

حلوای راشی نوعی شیرینی سنتی بوشهر است. البته اگر بگوییم نوعی حلواست دقیق تر گفته ایم و کمتر می توان آن را نوعی شیرینی به حساب آورد. برای تهیه این سوغات بوشهر که البته هواداران زیادی هم دارد در ابتدا شیره خرما را در ظرفی کروی می ریزند که ته آن گود و مقعر است سپس با شعله کم حرارت می دهند تا کاملا سفید رنگ شود.

بعد از این مراحل مقداری ارده را به ماده ای که به دست آمده است اضافه می نمایند و آن قدر هم می زنند تا کاملا متلاشی شود. بعد از این مراحل حلوای بوشهر آماده است و به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغاتی های بوشهر عرضه می شود.

حلوا سنگک بوشهر - سوغات بوشهر

به غیر از حلوا راشی که حلوای معروف شهر بوشهر است نوع دیگری از حلوا در این شهر پخته می شود که حلوا سنگک نام دارد. برای پخت حلوا سنگک در ابتدا شیره خرما را با حرارت سفید می نمایند و سپس باضخامت کم در سینی های بزرگ می ریزند و قبل از اینکه سرد شود، کنجدهای تفت داده شده و بو داده را روی آن می پاشند. حلوا سنگک بعد از سرد شدن آماده مصرف است.

مسقطی بوشهر - سوغات بوشهر

همه ما مسقطی را به عنوان سوغات شهر شیراز می شناسیم اما این سوغاتی خوشمزه در سایر شهرها از جمله بوشهر نیز درست می شود. برای تهیه این شیرینی خوشمزه و مقوی باید از نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب استفاده کرد و البته باید بگوییم که تهیه آن کار راحتی نیست. مسقطی بوشهر در کنار یک چای معطر بسیار خوشمزه و دل چسب است.

حلوا پسکی بوشهر - سوغات بوشهر

نوعی دیگر از حلواهای محلی استان بوشهر، حلوا پسکی است اما در همه نقاط این شهر مرسوم نیست و تنها در بعضی منطقه ها استان بوشهر مانند برازجان آن را تهیه می نمایند. برای پخت حلوا پسکی به عنوان سوغات بوشهر، در ابتدا خرمای رسیده را با مقداری آرد در روغن سرخ می نمایند و بعد از اینکه مقداری ماست را با حلوای به دست آمده ورز دادند حلوا پسکی آماده می شود.

ترشی بوشهر

بوشهر محل اصلی فراوری بسیاری از ترشی های خوشمزه و فرق دارد. از جمله آن ها می توان به ترشی انبه اشاره نمود. ترشی لیمو عمانی و ترشی بادنجان نیز از مهمترین ترشی های شهر بوشهر است اما با توجه به اینکه ممکن است نتوانید در سایر شهرها، ترشی انبه پیدا کنید در مسافرت به شهر بوشهر حتما یک شیشه از این ترشی خوشمزه و متفاوت را خریداری نمایید.

انواع نان بوشهر

نان های محلی شهر بوشهر بسیار مختلف و متنوع هستند. این نان ها عطر و بویی دیگر دارند و البته هواداران خاص خود را هم دارند. نان نازک، نان گرده و نان بلبل از مهمترین نان های محلی بوشهر است. پخت کماج هم در بوشهر بسیار متداول است با این حال نمی توان کماج را به عنوان سوغات بوشهر معرفی کنیم ولی اگر به طعم دل چسب کماج، این نام حجیم و خوشمزه محلی علاقه دارید می توانید در شهر بوشهر هم آن را امتحان کنید.

ماهی و میگو بوشهر

شهر بوشهر محل عرضه و فروش برترین ماهی ها و میگوهای موجود در ایران است. اگر علاقه زیادی به ماهی دارید قطعا می دانید که طعم ماهی جنوب بسیار بهتر و خوشمزه تر از طعم ماهی در سایر نقاط کشور است. از مهمترین ماهی هایی که می توانید در شهر بوشهر بخرید می توان به ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب و ماهی شیر اشاره نمود. در این میان نباید میگو بوشهری را هم فراموش کرد.

صنایع دستی بوشهر را از قلم نیاندازید - سوغات بوشهر

علاوه بر خوراکی های بوشهر که در مباحث قبل به آن ها اشاره نمودیم می توانید از صنایع دستی بوشهر هم تماشا نموده و در صورت تمایل یک یا تعدادی از آن ها را بخرید. شهر بوشهر سوغاتی های متفاوتی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم. البته خرید صنایع دستی در مقایسه با خرید خوراکی برای تهیه سوغاتی هزینه بیشتری دارد با این حال ماندگاری بیشتری دارند و شما می توانید برای سالیان متوالی، خاطرات مسافرت به شهر بوشهر را برای خودتان زنده نگه دارید. در صورتی که قصد خرید صنایع دستی بوشهر را دارید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

گبه و گلیم بوشهر - سوغات بوشهر

مشهورترین سوغات بوشهر در زمینه صنایع دستی، گبه و گلیم این شهر است که جنبه صادراتی هم دارد و در اغلب روستاهای این استان فراوری می شود. گبه و گلیم بوشهر معروفیت دنیای دارد و به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می شود.

گلیم و گبه قیمت بالایی دارد با این حال کاربرد زیادی هم در ساختمان های ما دارند و می توانید برای ایجاد تغییر در دیزاین ساختمان از بعضی نمونه های آن بهره ببرید. از مهمترین مراکز گبه بافی در بوشهر می توان به روستاهای شول، کمالى، بهمنیارى، محمد صالحی، عباسى، فخر آوری، کلر و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه اشاره نمود.

گلیم بافی در اغلب روستاها انجام می شود اما فصل بافت آن زمستان است. پشم و موی بز و گوسفند برای فراوری آن استفاده می شود. در این میان اگر تارهای گلیم از موی بز و پودهای آن از پشم گوسفند باشد کیفیت محصول نیز افزایش قابل توجهی پیدا می نماید.

عبا بافی بوشهر - سوغات بوشهر

عبای شتر به عنوان یکی از گران ترین انواع عباها به صورت محدود در شهر بوشهر فراوری می شود. این صنعت دستی بیش از 500 سال در این شهر سابقه دارد. البته عبا بافی از پارچه های دیگر، رواج زیادی دارد اما عبای شتری نوعی عبای خاص است که به ندرت فراوری می شود و با قیمت بالایی هم فروخته می شود. بنابراین اگر می خواهید یکی از لاکچری ترین سوغاتی های بوشهر را تهیه کنید خرید این گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

حصیربافی - سوغات بوشهر

فراوان بودن برگ درختان نخل و الیاف درخت خرما باعث شده است تا حصیربافی به صورت گسترده در سراسر شهر بوشهر و روستاهای اطراف و شهرستان ها دنبال شود. حتی بسیاری از مردم بوشهر این کار را به عنوان یک سرگرمی انجام می دهند و اغلب مردم این شهر از کوچک و بزرگ با مراحل تهیه و فراوری آن به خوبی آشنایی دارند.

نوعی فرش حصیری در این شهر بافته می شود که تک نام دارد و یکی از برترین گزینه های ممکن برای پوشش سقف کپر و آلاچیق هاست. سایر محصولات حصیری شهر بوشهر شامل تویزه، مخرف، بادبزن، کلاه حصیری، زیر داغی، کپو، سبد جمع آوری خرما است. شهرستان گناوه، دشتی، دشستان و کنگان از مهمترین مراکز فراوری صنایع دستی حصیری در شهر بوشهر هستند.

سفالگری در بوشهر - سوغات بوشهر

در منطقه ها گرمسیر دنیا و از گذشته های دور تا به امروز فراوری کوزه و وسایلی برای خنک نگه داشتن آب از اهمیت زیادی برخوردار بوده است به همین دلیل شهر بوشهر نیز مهد فراوری بعضی از ظروف سفالی در دوران مختلف تاریخ بوده است. هرچند امروزه مردم کمی از کوزه و ظروف سفالی برای زندگی روزمره استفاده می نمایند اما فراوری ظروف سفالی به عنوان سوغات بوشهر همچنان رواج دارد. شهرستان دشتستان و کنگان از مهمترین مراکز سفالگری در بوشهر هستند.

لنج و قایق سازی (گلافی) بوشهر

شاید نتوان لنج و قایق سازی را به عنوان سوغات بوشهر نام برد اما قطعا می توان آن را در بخش صنایع دستی این شهر معرفی کرد. لنج و قایق سازی یکی از مهمترین و قدیمی ترین صنایع دستی بوشهر است که سابقه آن به دوره افشاریه برمی شود و باید بگوییم که گران ترین و مهمترین صنعت دستی در شهر بوشهر و شهرستان های اطراف به شمار میرود که به وسیله افراد خبره و ماهری که در این زمینه آموزش دیده اند فراوری می شوند.

گرگور بافی بوشهر - سوغات بوشهر

گرگور نیز یکی دیگر از صنایع دستی شهر بوشهر و شهرستان های اطراف است و در واقع نوعی تور ماهیگیری می باشد که برخلاف تورهای ماهیگیری در سایر نقاط دنیا، با فلز ساخته می شود. البته بوشهری ها نیز در گذشته این تورهای ماهیگیری را با نوعی چوب خاص فراوری می کردند اما بعد از اینکه سیم بکسل به وسیله کشتی های بین المللی وارد بوشهر شدند این سیم ها جای چوب های چینی و هندی را گرفتند. از مراکز مهم فراوری و فروش گرگور می توان به شهرستان های دیلم، گناوه و دیر و کنگان در استان بوشهر اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2168

به "سوغاتی های بوشهر، از خوراکی های خوشمزه تا صنایع دستی ماندگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های بوشهر، از خوراکی های خوشمزه تا صنایع دستی ماندگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید