35 درصد افراد بعد از سکته قلبی افسرده می شوند

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران/لرستان یک روانشناس گفت: 35 درصد افراد بعد از سکته قلبی افسرده می شوند.

35 درصد افراد بعد از سکته قلبی افسرده می شوند

دکتر محمدعلی سپهوندی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ورود علائم افسردگی بعد از سکته قلبی(MI) یک مشکل روان شناختی بسیار شایع است که اثرات منفی بر پیش آگاهی بیماری قلبی دارد.

وی ادامه داد: شواهد روزافزون نشان می دهد که افسردگی نیز به عنوان یک عامل خطرساز مستقل برای سکته قلبی، مرگ ومیر و عوارض بعدی ناشی از آن و نیز کاهش کیفیت زندگی در بیماران بعد از MI است.

سپهوند گفت: به نظر می رسد در صورت توجه به شرایط روان شناختی بیماران مبتلابه MI و پیشگیری از بروز افسردگی می تواند از آثار منفی آن بر سیر بیماری بعد از MI پیشگیری کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: این پیشگیری مستلزم شناخت کافی از عوامل مستعد کننده و آشکار سازنده بروز افسردگی در این بیماران است.

این دکترای روانشناسی گفت: گزارش ها نشان می دهد که افسردگی حین بستری در بیش از 45 درصد بیماران پس از MI بروز می کند.

وی یادآور شد: افسردگی اساسی در 15 تا 30 درصد موارد و افسردگی خفیف با علائم افسردگی در حدود 20 درصد موارد بیماران پس از MI بروز می کند.

سپهوندی گفت: بنابراین می توان گفت افسردگی در 35 درصد تا 50 درصد موارد مبتلایان به MI گزارش شده است.

این روانشناس یادآور شد: افسردگی در چهار گروه شامل علائم خلقی نظیر غمگینی، دلتنگی و گرفتگی، علائم شناختی نظیر بدبینی شدید و ناامیدی نسبت به آینده، علائم انگیزشی نظیر کندی روانی-حرکتی و ناتوانی در تصمیم گیری و علائم جسمی نظیر کاهش اشتها، میل جنسی، فقدان انرژی و دردهای بدنی وجود دارد که برای تشخیص افسردگی حضور همه این علائم به صورت یکجا در بیمار الزامی نیست اما هرچقدر تعداد و شدت علائم بیشتر باشد با اطمینان بیشتری می توان قضاوت کرد که فرد افسردگی مبتلا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 859

به "35 درصد افراد بعد از سکته قلبی افسرده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 درصد افراد بعد از سکته قلبی افسرده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید