چین واقعا خرید نفت از آمریکا را قطع می نماید؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، علی رغم آنکه هنوز چین اقدامی برای اعمال محدودیت واردات نفت از آمریکا انجام نداده است، اما اداره آمار دولتی آمریکا خاطرنشان کرد این کشور برای نخستین بار از سال 2016 خرید نفت از واشنگتن را به صفر رسانده است.

چین واقعا خرید نفت از آمریکا را قطع می نماید؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، علی رغم آنکه چین در راستای تشدید جنگ تجاری با آمریکا هنوز اقدامی علیه واردات نفت از این کشور انجام نداده است، اما شرکت های نفتی چینی خرید نفت از واشنگتن را به طور کامل متوقف نموده اند.

اطلاعات ارائه شده از سوی اداره آمار دولتی آمریکا نشان می دهد چین برای نخستین بار از سال 2016 خرید نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف نموده است.

پس از آنکه ممنوعیت صادرات نفت آمریکا در سال 2015 لغو شد، چین مقادیر زیادی نفت از این کشور وارد کرد و حتی در بعضی موارد از کانادا به عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت آمریکا سبقت گرفت.

در سال 2017 چین 23 درصد کل صادرات نفت آمریکا را وارد کرد و در سال 2018 نیز تا پیش از ماه آگوست 22 درصد نفت صادراتی نفت این کشور را خرید.

به نظر می رسد روند پیشتاز بودن چین در خرید نفت از آمریکا انتها یافته است؛ چراکه آمریکا اخیراً مناقشه تجاری با چین را گسترش داده و بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از این کشور تعرفه گمرکی اعمال نموده است.

چین همچنین تهدید نموده بود بر واردات نفت از آمریکا تعرفه 25 درصدی اعمال می نماید. چین این تهدید را در پاسخ به تهدید آمریکا بر اعمال تعرفه بر واردات 50 میلیارد دلار کالای چینی ابراز نموده بود. بعضی کارشناسان در شرایط کنونی بر این باورند جنگ تجاری چین با آمریکا ادامه خواهد یافت و شاید با شروع تحریم ها علیه ایران حتی شدیدتر گردد.

دولت ترامپ می گوید که میخواهد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما این هدف دولت ترامپ به احتمال زیاد با ادامه خرید نفت ایران توسط چین ادامه نخواهد یافت.

چین اعلام نموده است که به تحریم های یکجانبه آمریکا در توقف خرید نفت از ایران نمی پیوند.

استفن برونوک، کارشناس نفتی مؤسسه PVM OIL می گوید: من فکر نمی کنم که با توجه به بدتر شدن روابط چین با آمریکا، پکن به درخواست آمریکا اعتنا کند.

چین تنها کشوری نیست که با تحریم نفتی ایران مخالف است؛ چراکه درواقع تمام واردکنندگان نفت ایران با متوقف کردن واردات نفت از این کشور مخالف هستند.

چینی ها در ادامه خرید نفت از ایران و تشدید تنش با آمریکا چیز زیادی از دست نمی دهند. در عین حال هر دو کشور تمایل دارند تا روابط خود را بهبود بخشند؛ چراکه چین دوست دارد نزدیک به آمریکا باقی بماند و آمریکا نیز می خواهد از این طریق از شوک افزایش قیمت جلوگیری کند.

علی رغم این رویکرد اما با توجه به نزدیک شدن زمان اعمال تحریم ها علیه ایران و زمان کم باقی مانده برای اقدامات دیپلماتیک نمی توان پیش بینی کرد که دو کشور به چه سمتی پیش می روند. فارغ از آنچه پیش خواهد آمد اما عواقب جنگ تجاری با چین در حال وقوع هستند و باید دید از دست رفتن یک مشتری بزرگ چه تأثیری بر صنعت نفت آمریکا خواهد گذاشت. می توان مطمئن بود این تأثیر برای آمریکا بسیار حائز اهمیت و چشمگیر است.

تاکنون اظهارنظرهای زیادی درباره تأثیر جنگ تجاری بر اقتصاد دو کشور ارائه شده است اما ورود تحریم های ایران به این معادله می تواند شرایط را بیش از پیش دستخوش تغییر کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 467

به "چین واقعا خرید نفت از آمریکا را قطع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین واقعا خرید نفت از آمریکا را قطع می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید