نکات مهم در طراحی کتابخانه عمومی استاندارد

به گزارش مجله نایس پاتوق، معماری و طراحی مدرن کتابخانه عمومی یک مقوله در حال تکامل و البته حائز اهمیت است. کتابخانه فضایی است که بچه ها، خردسالان، افراد مسن، متخصصان و دانش آموزان همگی به آن احتیاج پیدا می نمایند. علاوه بر این، کتابخانه به همه افراد با هر طبقه و موقعیت اقتصادی این امکان را می دهد که به راحتی اندیشه ها و استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

نکات مهم در طراحی کتابخانه عمومی استاندارد

طراحی کتابخانه اصولی دارد که آن را با سایر طراحی ها متمایز می نماید. در ادامه این متن از ما با ما همراه باشید تا با استراتژی ها و اصول های طراحی کتابخانه عمومی و زیباترین طراحی های آن آشنا شوید.

موارد مهم در طراحی کتابخانه عمومی

اگرچه کتابخانه های عمومی به طور کلی به همه افراد جامعه خدمت می نماید اما باید دانست که برخی از افراد تاثیر بیشتری بر برنامه ریزی و طراحی کتابخانه عمومی می گذارند. برای مثال افراد محلی تاثیر بیشتری نسبت به افرادی دارند که در فاصله دورتری از کتابخانه زندگی می نمایند. از طرف در دیگر در برخی از جوامع مثلا بچه ها یا افراد مسن بیشتری را می بینیم. بنابراین طراحی را باید بر اساس آن انجام گردد.

در جامعه ای که تعداد افراد مسن در آن بیشتر است، کتابخانه باید به صورتی باشد که دسترسی به آن آسان و بدون زحمت باشد، رسانه ها و کتاب ها باید عظیم باشند به صورتی که نوشته های بر روی آن به راحتی دیده شوند در صورتی که معیارهای طراحی برای بچه ها و نوجوانان به گونه دیگری انجام می پذیرد. بدین منظور فضای کتابخانه باید نیازهای این افراد از جمله نیاز به فضایی برای خوابیدن، قصه خواندن و خوردن را بر طرف کند.

اما به طور کلی کتابخانه ها باید به گونه ای انعطاف پذیر طراحی شوند. در گذشته کتابخانه ها را بیشتر فضایی برای انبار کردن کتاب ها می دانستند. کاربران در این نوع کتابخانه ها زمان زیادی را صرف پیدا کردن کتاب مورد نظر خود می کردند. اما امروزه به یاری وسایل و تجهیزات خاص و هم چنین انعطاف پذیری در طراحی، کتابخانه به فضایی با طراحی مناسب قرن 21 تبدیل شده اند.

6 فضای عمومی که کتابخانه شما به آن نیاز خواهد داشت!

ما در این قسمت از مقاله 10 مکان ضروری برای پرورش جامعه را با در نظر دریافت مکان سازی یا ساخت و بهبود مکان های عمومی برای شما آورده ایم. این مکان ها مقیاس پذیر بوده و مهم نیست که اندازه، شکل و یا مکان کتابخانه شما بتواند همه این مولفه ها را در خود جای دهد.

  • فضای خوشامدگویی کتابخانه عمومی

این قسمت از کتابخانه فضایی است که می توانید همه افراد را از هر نوعی در آن ببینید. این فضا معمولا مجهز به تابلوهای نئونی، نمایشگرها، فعالیت ها و برنامه های مربوط به کتابخانه است.

  • کافه مناسب کتابخانه عمومی

تا به حال شده است که از خواندن کتاب خسته شوید و نیاز به استراحت داشته باشید؟ همه ما می دانیم که کتابخانه فضایی ساکت و به دور از هیاهو است و ما گاهی به این نیاز داریم که با کسی حرف بزنیم، یافته هایمان را با بقیه تقسیم کنیم و یا چند دقیقه استراحت کنیم.

از کافی شاپ می توان در این مواقع استفاده کرد. این فضای اجتماعی شامل میزها و جایگاه های تک نفره و چند نفره، موسیقی در پس زمینه و در برخی از مواقع چندین بازی است که افراد می توانند از آن استفاده نمایند.

  • فضایی برای کتاب گردی

این فضا برای راحتی کاربران طراحی شده تا بتوانند به شعرها، نمایشنامه ها، رمان ها و همه کتاب های جدید و قدیم دسترسی پیدا نمایند. علاوه بر این، فراهم آوردن مکانی تنها برای نسخه های اولیه و هم چنین کتاب های تازه منتشر شده می تواند بسیاری از افراد را به خود جذب کند.

  • اتاق نشیمن کتابخانه عمومی

اتاق نشیمن کتابخانه عمومی باید همه نوع جایگاه متناسب با هر رده سنی را برای کاربران خود آماده کند. در اتاق نشیمن بیشتر کتابخانه ها جایگاه ها و مبل های مدولار، میز قهوه و چراغ های آویز دیده می گردد. این فضا باید به گونه ای باشد که افراد جامعه بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

  • فضای یادگیری برای کتابخانه عمومی

فضای یادگیری می تواند یک استودیوی هنری یا یک آزمایشگاه رسانه ای باشد. این قسمت از کتابخانه باید فضایی باشد که بتوان ایده ها را به واقعیت تبدیل نموده و یادگیری تجربی را برای همه افراد جامعه ممکن سازد.

  • اتاق ساکت کتابخانه عمومی

این اتاق معمولا یک فضای اختصاصی و البته ساکت برای عظیمسالان است تا بتوانند برای مدت زمانی به خواندن و نوشتن بپردازند. از این اتاق می توان برای کتابخوانی و هم چنین فضایی برای دور هم جمع شدن نویسندگان استفاده کرد. در این فضا معمولا از میزهای گرد و عظیم یا میزهای مستطیلی شکل، میز لپ تاپ و میز قهوه استفاده می گردد.

استراتژی برای طراحی کتابخانه

در این قسمت از مقاله به آنالیز استراتژی می پردازیم که جذابیت کتابخانه شما را دو چندان می نماید:

گنجاندن روشنایی روز

تکنیک های گنجاندن روشنایی روز در فضای کتابخانه شامل براشتن موانع بلند، کاهش نور مصنوعی و افزایش نور طبیعی به روش های متفاوت است. از مزایای دسترسی به نور طبیعی در کتابخانه ها می توان به کاهش خستگی چشم، کاهش استرس، آرامش بیشتر و صرفه جویی در انرژی اشاره نمود.

حال برای گنجاندن نور طبیعی چه کارهایی باید انجام داد؟ برای این کار به جای استفاده از دیوارهای سنتی و خشک از دیوارهای شیشه ای بهره ببرید. از پنجره های عظیم در همه قسمت های کتابخانه بهره ببرید تا نور به فضای شما بتابد.

ایجاد فضای انعطاف پذیر

هر روزه افراد متفاوتی برای گذراندن کلاس، برای برگذاری یک همایش، برای قرض دریافت کتاب و یا خریدن کتاب های تازه چاپ شده قدم به کتابخانه می گذارند. بنابراین، مبلمان و به طور کلی فضای کتابخانه باید به گونه ای باشد که بتوان میزها و جایگاه ها را جا به جا کرد و یا کنار هم قرار داد.

دسترسی به WIFI

تاریخچه کتابخانه در کتاب ها نهفته است اما تحولات آن حول فناوری است. علاقه مندان به کتابخانه به یک فضای عمومی نیاز دارند تا بتوانند به سرعت از منابع مختلف چه کتاب و چه اینترنت استفاده نمایند. بنابراین به محیطی که دسترسی به WIFI و هم چنین کامپیوتر آسان است، نیاز است.

کلام آخر

از آن جایی که کتابخانه فضایی عمومی است و بسیاری از افراد جامعه از هر نوع و قشری از آن استفاده می نمایند، طراحی آن از اهمیت ویژه ای برخوردارست. فضای کتابخانه باید به اندازه ای باشد که بتوان در آن اتاق ساکت، کافه، فضایی برای کتاب گردی و هم چنین فضایی برای تحقیق در آن جا داد.

علاوه بر این بهتر است فضای کتابخانه از نور طبیعی و کافی برخوردار باشد تا علاوه بر این که از خستگی چشم ها جلوگیری می نماید، آرامش را نیز به کاربران ارائه می دهد. امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی را در خصوص طراحی کتابخانه عمومی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خو در را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1637

به "نکات مهم در طراحی کتابخانه عمومی استاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در طراحی کتابخانه عمومی استاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید