نماز روز عرفه چیست و چگونه خوانده می گردد؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، روز عَرَفَه، 9 ذی الحجه، یک روز پیش از عید قربان است. بنابر فقه شیعه، حج گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف نمایند. عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده اند که بافضیلت ترین آنها دعا و استغفار است. زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است. در این مطلب به شرح کیفیت و نحوه خواندن نماز روز عرفه خواهیم پرداخت.

نماز روز عرفه چیست و چگونه خوانده می گردد؟

روش خواندن نماز روز عرفه

نماز روز عرفه یکی از اعمال روز عرفه و دو رکعت میباشد. در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده می شود.

شیخ کفعمی در مصباح فرموده: مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.

یکی از مهمترین و توصیه شده ترین اعمال روز عرفه، خواندن نماز روز عرفه است. در خصوص کیفیت نماز روز عرفه در مفاتیح الجنان آمده است:

فرد نمازگزار برای قرائت این نماز بهتر است زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد.

دیگر اعمال روز عرفه

از دیگر اعمال مستحب این روز، دریافت روزه برای فردی است که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن (گفتنی است بداینم، دعا در روز عرفه از دریافت روزه افضل بوده؛ از این رو، در رایات آمده است، چنانچه روزه در این روز موجبضعف انسان از دعا شود،کراهت دارد؛ لیکن در صورتى که موجب ضعف نشود مستحب است و همچنین مستحب است غسل پیش از زوال و خواندن زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ در روز و شب عرفه و قرائت دعای عرفه آن حضرت که ثواب بسیار دارد. در بحار الأنوار، ج98، ص212 و وسائل الشیعه جلد 13 ص 560 آمده است: اشتغال به دعا پس از نماز ظهر و عصر و نیز اجتماع مردم جهت دعا در این روز استحباب دارد.

نماز روز عرفه برای کسانی که در عرفات حضور دارند: در کتاب وسائل الشیعه جلد 13 ص 542، در خصوص کیفیت خواندن نماز روز عرفه برای کسانی که لیاقت و توفیق حضور در صحرای عرفات را داشته اند آمده است:

خواندن دو رکعت نماز (در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده شود)، پس از نماز عصر و قبل از شروع به دعا زیر آسمان و اعتراف به گناهان است. همچنین نماز مخصوص برای حاضرین در عرفات، خواندن صد رکعت نماز براى کسى که در عرفات است با حمد و توحید و ختم آن با آیه الکرسی است.

اهمیت خواندن نمازهای مستحب از دیدگاه معصومین علیه الاسلام

از امام موسی بن جعفر (علیه السلام)روایت شده است: صلوه النوافل قربان الی الله لکل مومن؛ انجام نمازهای مستحبی هر مومنی را به خداوند نزدیک می کند. (تحف العقول،ص 297)

از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل قول شده است: ان لیرفع له صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما یرفع له الا ما اقبل علیها بقلبه و انما امروا بالنوافل لیتم لهم ما نقصوا من الفریضه؛ نمازی که بنده به جا می آورد گاهی نصف و گاهی یک سوم و گاهی یک چهارم و گاهی یک پنجم آن بالا برده می شود، پس بالا برده نمی شود مگر آن نمازی که با توجه به قلبی انجام گیرد مردم مامور به انجام نمازهای مستحب شده اند تا نقص نماز واجب آنها توسط مستحبات جبران شود. (نقل از جعل حدیث ص 11)

سخن آخر

روز عرفه روز شروع مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می نمایند. نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده است. در بعضی منابع، دعایی از پیغامبر(ص) برای این روز نقل شده است. از جمله مشهورترین این ادعیه، دعای عرفه امام حسین(ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف جهان، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر برای این روز، دعای عرفه امام سجاد(ع) نقل شده است.

روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی نموده اند. همچنین امامان شیعه احترامی خاص برای این روز قائل بوده و مردم را به بزرگداشت این روز فرا می خوانده اند و سائلان را به هیچ روی، دست خالی رد نمی نموده اند.

در سرانجام به شما پیشنهاد می کنیم برای عرض تبریک خدمت دوستانتان از مطلب تبریک روز عرفه با عکس، پیغام و متن های زیبا و جدید دیدن بفرمایید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1658

به "نماز روز عرفه چیست و چگونه خوانده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماز روز عرفه چیست و چگونه خوانده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید