مدیریت مصرف آب با سامانه هوشمند ایرانی

به گزارش مجله نایس پاتوق، یک شرکت دانش بنیان در زمینه مدیریت مصرف آب علاوه بر تجهیزات مورد نیاز، سامانه ای تعریف کرده است.

مدیریت مصرف آب با سامانه هوشمند ایرانی

با افزایش دمای هوا، مصرف آب شهری اوج می گیرد. هدررفت آب برداشت شده از علمک های آب شهری تانکرهای انتقال آب شهری، یکی از مهم ترین بخش های اتلاف این سرمایه کم یاب و گران بها است.

علمک های آب شرب که در بخش هایی از شهر دیده می شود، یکی از مسیرهای مهم و پرکاربرد انتقال این منبع حیاتی به نقاط مختلف است. تانکر آب زیر لوله بلندبالای آب قرار می گیرد و با گشوده شدن شیر فلکه، حجم قابل توجهی از آب زلال شهری با فشار زیاد به سمت تانکر سرازیر می شود. اما معمولاً تخمین درستی از ظرفیت تانکر و زمان صحیح بستن شیر وجود ندارد و در نتیجه، حجم قابل توجهی از آب به بیرون سرریز می شود.

جلوگیری از هدررفت آب با سامانه هوشمند

سید مهدی هاشمی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: سرریزشدن و هدررفت آب اگرچه تنها چند ثانیه طول می کشد اما میزان قابل توجهی از اتلاف انرژی و این منبع کم یاب را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: کشور ایران در شمار مناطق خشک و کم بهره از منابع آبی است و مدیریت و حفظ این سرمایه اهمیت زیادی دارد که بر همین ضرورت در این شرکت دانش بنیان، راهکاری نوآورانه و فناورانه برای مدیریت یکی از روزنه های هدررفت آب ارائه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، چالش میزان برداشت و مصرف واقعی آب شهری را سد راهی بر مدیریت منابع آبی دانست و گفت: محصولی که تولید کردیم، در حوزه آب و فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی، در سطح شهر تانکرهایی هستند که آب را از علمک های آب شرب برداشت می کند. از همین رو در این شرکت دانش بنیان ، سامانه ای سخت افزاری و نرم افزای را برای مدیریت میزان برداشت و مصرف صحیح از این پایانه ها طراحی کردیم.

وی در خصوص این تجهیزات گفت: این تجهیزات بر روی این علمک ها نصب می شود و بر اساس مقدار مجاز و میزان ظرفیتی که کاربر نیاز دارد، به صورت هوشمند، شیر آب را بازکرده و آب مورد نیاز را برداشت می کند و پس از برداشت دقیق، به صورت اتوماتیک جریان آب را قطع می کند.

ارائه تحلیل جامع و دقیق از مصرف آب

مدیرعامل شرکت با اشاره به ضرورت داشتن تصویری از میزان آب و نحوه برداشت آن، گفت: این تجهیزات دانش بنیان، به طور جامع و دوره ای مبتنی بر نیاز کاربر، تصویری روشن از فرایند رشد مصرف، میزان آن و مدیریت مصرف ارائه می کند.

به گفته وی، از سامانه پایش و کنترل مصرف آب شهری در تمامی مناطق کشور می توان استفاده کرد.

هاشمی با بیان این نکته اضافه کرد: ظرفیت توسعه بازار این محصول دانش بنیان ناظر به نیاز مناطق کم آب در منطقه و دیگر کشورها نیز امکان پذیر است.

وی گفت: دستگاه پایش و مدیریت برداشت آب شامل یک بخش سخت افزاری و نرم افزاری است که در قسمت سخت افزار یک سری تجهیزات روی زیرساخت های انتقال آب نصب می شود؛ این سخت افزارها اطلاعات را به پایگاه داده ارسال می کنند و از طریق نرم افزار، دستورهای لازم صادر و کارها به صورت اتوماتیک صورت می گیرد.

این فعال فناور، معرفی و تروجی محصولات دانش بنیان ایران ساخت را مهم ترین نیاز برای بازارسازی شرکت های دانش بنیان دانست و اضافه کرد: علاوه بر این که به حمایت های مالی نیازی جدی وجود دارد، باید دیدگاه مشتریان به کالای ایران ساخت تغییر کرده و مردم به محصول ساخت داخل اعتماد کنند. تولید یک محصول از مرحله ای که آزمون ها را پشت سر می گذارد تا به بازار برسد، فرآیندی طولانی و سخت است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1667

به "مدیریت مصرف آب با سامانه هوشمند ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت مصرف آب با سامانه هوشمند ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید