علل احساس طعم شور در دهان

به گزارش مجله نایس پاتوق، با آنکه احساس طعم شور در دهان مشکل خیلی جدی ای نیست، اما بسیار آزار دهنده بوده و ناراحتی بسیاری بوجود می آورد. در این مقاله، دلایل دخیل در این طعم و مزه غیر طبیعی در دهان را شرح داده ایم.

علل احساس طعم شور در دهان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

با آنکه احساس طعم شور در دهان مشکل خیلی جدی ای نیست، اما بسیار آزار دهنده بوده و ناراحتی بسیاری بوجود می آورد. در این مقاله، دلایل دخیل در این طعم و مزه غیر طبیعی در دهان را توضیح داده ایم.

تصور اشتباهی وجود داشت که طعم شور در دهان را به بینی ارتباط می دادند. هر چند بعد از آن، طی مطالعات تحقیقاتی اجرا شده معین شد که منشاء این مشکل در واقع تنها در درون دهان است. این می تواند یک مشکل کوتاه مدت باشد که به مدت چند روز و یا یک هفته به طول می انجامد. گاهی حتی ممکن است به مدت چند ماه به آزار و اذیت شما ادامه دهد. این شرایط می تواند دردسرساز باشد به این دلیل که نمی توانید از طعم غذای مورد علاقه خود در حین خوردن لذت ببرید.

علل

بزاق منتشر شده به وسیله غدد بزاقی موجود در داخل دهان به ما یاری می نماید تا طعم و مزه مواد غذایی که می خوریم را احساس کنیم. بزاق دارای چند ترکیب مختلف بوده و طعم و مزه هر یک از ترکیبات با دیگری فرق دارد. تحت شرایط خاص، بزاق ترشح شده به وسیله غدد بزاقی خود ماهیتاً شور بوده و طعمی ترش را برای تمام مدت در دهان باقی می گذارد. به علاوه، این شرایط می تواند علامتی از چند اختلال دیگر مربوط به سلامت باشد. چنین عوارضی که می توانند طعم و مزه دهان را تغییر دهند، به توضیح ذیل می باشند:

کم شدن آب بدن: یکی از عوامل کلیدی است که می تواند مسبب ترشح بزاق شور به داخل دهان باشد. کم شدن آب بدن به دلیل مصرف ناکافی مایعات و یا در صورت از دست رفتن میزان زیادی مایعات از بدن رخ می دهد. هنگامی که شخصی تحت شیمی درمانی و یا تحت مصرف دوز بالایی از داروهای خاصی قرار داشته باشد، بدن به طور دائم دچار کم آبی می شود. نوشیدن نوشیدنی های کافئینی مانند چای، قهوه و یا نوشابه و شربت هم منجر به کم شدن آب بدن می شود.

عفونت در غدد بزاقی: سندرم شوگرن نوعی بیماری است که غدد بزاقی را تحت تأثیر قرار می دهد که آنها هم به نوبه خود آغاز به ترشح بزاق می نمایند. به طور مشابه، بروز برخی عفونت های باکتریایی در غدد بزاقی که اغلب به سیالادنایتیس (sialadenitis) اشاره دارد، بعلاوه می تواند موجب ترشح بزاق شور شود.

تخلیه از پشت بینی: هنگامی که یک عفونت سینوس یا سینوزیت باکتریایی وجود داشته باشد، ممکن است طعمی ترش را در دهان خود احساس کنید. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که اخلاط بینی یا موکوس ناشی از عفونت که در داخل حفره های بینی شکل گرفته، در پشت گلو تجمع می یابند.

اشک: اشک فراوری شده به وسیله غدد اشکی در چشم طعم و مزه شوری دارد. اشک به وسیله مجاری اشک آور وارد حفره بینی می شود که پس از آن به پشت دهان جریان یافته و موجب شور شدن دهان می شود. برخی افراد بیش از حد اشک فراوری می نمایند (حتی زمانی که گریه نمی نمایند!) و به طور مداوم طعم شوری در دهان خود احساس می نمایند.

سایر علل: کمبود تغذیه ای، اختلال غدد درون ریز و یا اختلالات عصبی از دیگر علل احتمالی طعم نمکین در دهان می باشند. کسانی که از میگرن، صرع یا تومور مغزی رنج می برند، از داشتن مزه شور در دهان خود شکایت دارند. مغز به ما یاری می نماید که مزه ها را احساس کنیم و به عبارتی در حس چشایی به ما یاری می نماید. هنگامی که عملکرد آن به دلایلی تحت تأثیر قرار گیرد، طعم واقعی در دهان نمی تواند احساس شود.

درمان

چنانچه برای مدت طولانی طعم شور مداومی را در دهان خود احساس می کنید و یا اغلب پس از فواصل مکرر این احساس را در دهان خود دارید، در این صورت بایستی به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص این مشکل بسیار سخت است. در بسیاری موارد، پزشک قادر به تشخیص دلیل دقیق آن نخواهد بود. چنین شرایطی اغلب طعم کاذب یا خیالی نامیده می شود. در موارد دیگر، پزشکان دلیل زمینه ای و دخیل در آن را درمان می نمایند. هنگامی که بیماری درمان شد، شما قادر خواهید بود که از علامت مرتبط با آن خلاص شوید. به منظور درمان عفونت باکتریایی در دهان، بایستی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

جهت جلوگیری از عود یا بازگشت طعم شور در دهان، باید اقدامات مناسبی در خانه اتخاذ کنید. همیشه سعی کنید دهان خود را مرطوب نگاه دارید. این کار احتمال بروز هرگونه عفونت، پوسیدگی دندان، یا صدمه به دهان و زبان را کاهش می دهد. میزان زیادی آب نوشیده و بدن خود را هیدراته نگاه دارید و به عبارتی آب بدن خود را حفظ کنید. تمیز کردن مناسب دهان با آب هم در این زمینه مفید خواهد بود.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1799

به "علل احساس طعم شور در دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل احساس طعم شور در دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید