طرز تهیه رب فلفل ، فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن

به گزارش مجله نایس پاتوق، رب فلفل از زیرشاخه های و چاشنی های محبوب در سراسر دنیاست. در ایران هم این رب به شکل های مختلف و برای مصارف گوناگون، تهیه و استفاده می گردد. گاهی اوقات از رب فلفل برای طعم دهی به غذا، در کنار سس گوجه فرنگی به کار می رود، بعضی مواقع هم از رب فلفل به عنوان چاشنی و در کنار دیگر غذاها مثل انواع فست فود استفاده می گردد. ما در این مقاله از سرویس به طرز تهیه رب فلفل خانگی می پردازیم و همه فوت و فن های تهیه و نگهداری صحیح این چاشنی پرطرفدار را به شما آموزش خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه رب فلفل ، فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن

طرز تهیه رب فلفل خانگی

زمان آماده سازی: 10 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت: 40 دقیقه

مواد لازم برای تهیه رب فلفل چیلی

  • فلفل قرمز تند درشت: 1 کیلوگرم
  • فلفل قرمز تند ریز: 3 عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز: 2 یا 3 عدد میانه
  • سیر: 2 حبه
  • شکر: 5 قاشق غذاخوری
  • نمک: 2 قاشق چای خوری
  • سرکه قرمز: 5 قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید یا سرکه سیب: 5 قاشق غذاخوری
  • پودر پاپریکا: 1 قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه رب فلفل دلمه ای

برای درست کردن رب فلفل خانگی، می توانید از بهره ببرید. بسته به طعمی که از رب فلفل انتظار دارید، می توانید فلفل های تند یا شیرین و فلفل دلمه ای را برای درست کردن رب انتخاب کنید.

اضافه کردن ادویه ها و سبزیجات معطر به رب فلفل نیز به دلخواه شما بستگی دارد. ضمناً هر چه میزان فلفل و سرکه ای که در طرز تهیه رب فلفل استفاده می کنید، بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را هم به پختن رب فلفل اختصاص دهید.

مرحله اول: فلفل ها را بشویید و برش بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب فلفل، همه فلفل ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن ها خشک گردد. سپس آن ها را به صورت عمودی برش بزنید و قسمت دم و دانه های فلفل را بیرون بیاورید. سپس فلفل ها را به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله دوم: فلفل ها را با آب بجوشانید

در یک قابلمه به میزان 1 لیتر آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. باید حدود 1/3 از قابلمه خالی باشد. سپس فلفل های خرد شده را در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا فلفل ها به مدت حدود 10 دقیقه بجوشند و نرم شوند. سپس قابلمه را از روی شعله گاز بردارید.

مرحله سوم: فلفل ها را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، یک صافی با سایز مناسب انتخاب و محتویات قابلمه را در آن خالی کنید. اجازه دهید آب فلفل ها خارج شده و فلفل ها کمی خنک شوند و از دما بیفتند.

مرحله چهارم: سیر و فلفل را پوره کنید

پوست سیرها را بگیرید و آن ها را پوره و له کنید. فلفل های پخته و نرم شده را با پشت قاشق نرم کنید. می توانید سیر و فلفل ها را در غذاساز بریزید و چند ثانیه بزنید تا همه مواد به شکل پوره، نرم و یکدست شوند. پوره فلفل را از صافی رد کنید تا پوست فلفل ها جدا گردد.

مرحله پنجم: مواد رب فلفل را با هم بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، در قابلمه با سایز مناسب، سرکه سفید، سرکه قرمز، شکر، نمک و بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید. پوره فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را کاملا به هم بزنید تا یکدست گردد. اجازه دهید مواد آغاز به حباب زدن نمایند، سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله ششم: رب فلفل را بچشید

بعد از این که مواد داخل قابلمه جوشیدند، درب قابلمه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا آب اضافی آن تبخیر گردد. در این مدت هر 5 دقیقه یک بار، مواد رب فلفل را به هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی همه مواد به طور کامل جوشیدند، رب فلفل را بچشید و اگر شوری یا سرکه مواد کم بود، به آن اضافه کنید و دوباره اجازه دهید کمی مواد بپزند.

مرحله هفتم: رب فلفل را در بطری های شیشه ای بریزید

رب فلفل را تا حدی بجوشانید تا آب اضافی آن گرفته و غلیظ گردد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید دمای خود را از دست بدهد و کاملا خنک گردد. رب فلفل را در بطری های شیشه ای خشک و تمیز بریزید. درب شیشه ها را محکم ببندید و آن ها را در یخچال قرار دهید.

فوت و فن های طرز تهیه رب فلفل خانگی

*در مدت زمانی که رب فلفل را می جوشانید، دیواره های قابلمه را با قاشق تمیز کنید تا رب هایی که به دیواره چسبیده اند، نسوزند. چون در غیر این صورت، طعم و رنگ رب تغییر می نماید و تیره می گردد.

*در زمان جوشیدن رب فلفل، حتما شعله گاز را روی حالت خیلی ملایم قرار دهید تا رب به آرامی بپزد و ته نگیرد. بهتر است از شعله پخش کن برای ملایم کردن میزان حرارت بهره ببرید. چون حرارت مناسب و ملایم باعث خوشرنگ شدن رب فلفل خواهد شد.

*سعی کنید در طرز تهیه رب فلفل، از ادویه های تیره رنگ استفاده نکنید تا رنگ رب فلفل، به تیرگی نزند.

*اگر می خواهید طعم رب فلفل به تندی بزند، از فلفل تند بیشتری در طرز تهیه رب بهره ببرید یا از پودر فلفل قرمز برای تندی بیشتر رب بهره ببرید.

*استفاده از فلفل سیاه در طرز تهیه رب فلفل، باعث ایجاد طعم تند زیاد نخواهد شد و اگر به میزان زیادی پودر فلفل سیاه بهره ببرید، رنگ رب فلفل تیره خواهد شد.

*برای طرز تهیه رب فلفل پاپریکا، تنها از فلفل های قرمز و شیرین برای تهیه رب بهره ببرید. این رب نباید طعم تند داشته باشد. حتی به دلخواه می توانید کمی شکر هم به مواد اضافه کنید.

*برای اینکه رب فلفل بعد از مدت کوتاهی کپک نزند، حتما رب را به میزان کافی بجوشانید تا آب اضافی آن گرفته گردد. آب موجود در رب، باعث کپک زدن رب خواهد شد.

*برای تهیه رب فلفل ترکیه از ادویه پولبیبر و فلفل قرمز شیرین بلند دانه دار در طرز تهیه رب فلفل یا رب پولبیبر بهره ببرید.

روش صحیح نگهداری از رب فلفل

*برای فلفل، سعی کنید از بطری های شیشه ای خشک، تمیز و استریل شده برای نگهداری رب فلفل بهره ببرید. بطری ها باید کاملا خشک باشند و هیچ اثری از آلودگی و گرد و غبار در آن ها وجود نداشته باشد.

*برای این که روی رب فلفل کپک نزند، مثل یک لایه نازک روغن زیتون بی بو را قبل از بستن درب بطری ها، روی رب بریزید و بعد درب ظرف فلفل را ببندید.

*سعی کنید از بطری های شیشه ای که سایز کوچکی دارند برای بسته بندی رب فلفل یا سایر انواع رب مثل بهره ببرید. اگر رنگ بطری ها هم تیره باشند، بهتر است.

*عمل هواگیری بطری های رب فلفل می تواند تا حد زیادی از کپک زدن رب ها جلوگیری کند. برای این کار، یک قابلمه را تا 1/3 حجم آب کنید و روی حرارت قرار دهید. وقتی آب آغاز به جوشیدن کرد، بطری هایی را که در آن ها رب فلفل ریخته اید، در قابلمه با آب در حال جوشیدن بگذارید.

آب باید تا نصف یا 2/3 بطری ها را بگیرد. حدود 10 تا 15 دقیقه بطری ها را در قابلمه نگه دارید و بعد حرارت را خاموش کنید. بعد بطری ها را بیرون بیاورید و در جای خشک و خنک بهره ببرید.

سوالات متداول

چه زمانی غلظت رب فلفل مناسب است و باید شعله گاز را خاموش کنیم؟

بعد از این که متوجه شوید رب فلفل را به میزان کافی جوشانده اید، میزانی از رب فلفل را در یک ظرف بریزید و با قاشق شیاری را روی رب ایجاد کنید. اگر شیار خیلی سریع پر نشد و شیار باقی ماند، غلظت رب به میزان مناسب رسیده است. در غیر این صورت باید میزان بیشتری زمان به حرارت دادن رب اختصاص دهید.

موارد استفاده از رب فلفل چیست؟

از رب فلفل می توانید به عنوان یک چاشنی در طرز تهیه ، در کنار رب گوجه فرنگی بهره ببرید. در کنار فست فود و غذاهایی مثل یا ، ، کنتاکی و … هم می توان از سس استفاده کرد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2047

به "طرز تهیه رب فلفل ، فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رب فلفل ، فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید