صنایع تبدیلی زعفران در فاروج به گرد پای فراوری این محصول هم نمی رسد

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران/خراسان شمالی فرماندار فاروج گفت: واحدهای فرآوری زعفران در فاروج فقط 4.4 دهم محصول تولیدی را پوشش می دهند و 13 تن از 17 تن سرگل به استان های دیگر منتقل می گردد.

صنایع تبدیلی زعفران در فاروج به گرد پای فراوری این محصول هم نمی رسد

ابوالحسن نجفی حاج تقی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: از سطح دو هزار و 560 هکتار زیر کشت این محصول در شهرستان، 17 تن نگین برداشت می گردد که نشان می دهد مقدار بازدهی گل در فاروج بیش از دیگر استان های فراوری کننده زعفران است.

فرماندار فاروج تعداد واحدهای فرآوری زعفران شهرستان را هفت واحد بیان نمود و اضافه کرد: مقدار برداشت نگین در هر هکتار این شهرستان 22 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه بازدهی گل زعفران در فاروج نسبت به خراسان رضوی و جنوبی بیشتر است، گفت: 13 تن از نگین شهرستان با توجه به کافی نبودن واحدهای فرآوری به صورت فله ای به استان های دیگر عرضه می گردد.

نجفی اضافه کرد: به لحاظ سرزمینی و مساحت، کوچکترین شهرستان استان هستیم اما 74 درصد زعفران استان را فاروج فراوری می نماید.

وی تعداد خانوار بهره بردار از این محصول در شهرستان را دو هزار و 500 خانوار برشمرد و گفت: میانگین فراوری گل به ازای هر هکتار در سطح مزارع شهرستان، 700 کیلوگرم است.

نجفی گفت: سال گذشته روزانه به طور میانه 34 تا 35 تن گل زعفران از مزارع شهرستان برداشت می شد.

فرماندار فاروج، نرخ تضمینی اعلام شده ازسوی دولت برای خرید این محصول را 205 میلیون ریال بیان نمود و اضافه کرد: سال گذشته این مبلغ 130 میلیون ریال بود و با توجه به دیر اعلام شدن نرخ، کشاورزان شهرستان بهره ای از آن نبردند.

نجفی گفت: با پیگیری های اجرا شده، سال جاری اعلام نرخ خرید تضمینی همزمان با برداشت این محصول در شهرستان بود که به کشاورزان فرصت تصمیم گیری در مورد نحوه فروش محصولشان را داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1851

به "صنایع تبدیلی زعفران در فاروج به گرد پای فراوری این محصول هم نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع تبدیلی زعفران در فاروج به گرد پای فراوری این محصول هم نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید