روش های پرداخت قبض (آب ، برق ، گاز ، تلفن)

به گزارش مجله نایس پاتوق، امروزه پرداخت قبوض با روش های سنتی امکان پذیر نیست. قبلا با مراجعه به بانک و ارائه کاغذ قبض و مبلغ آن پرداخت انجام می شد و صف های پرداخت قبض در بانک ها خیلی طولانی بود. از طرفی بخشی از زمان مردم در این صف ها سپری می شد. حالا با آمدن اینترنت و گوشی های هوشمند در هر زمان و مکان می توان قبض پرداخت کرد. این سهولت از طرفی با کارت های عابر و از طرف دیگر با اپلیکیشن ها و روش های دیگر باعث شده است تا پرداخت قبوض بهتر و راحت صورت بگیرد. حرکت نظام بانکداری کشور به سمت الکترونیکی شدن را می توان انقلابی در روش پرداخت دانست. هر چند این روش هم چالش های خودش را دارد. در این مقاله به معرفی روش های پرداخت قبض آب ، برق ، گاز و تلفن می پردازیم تا شما بتوانید با انتخاب یکی از این روش ها به راحتی قبض های خود را پرداخت کنید.

روش های پرداخت قبض (آب ، برق ، گاز ، تلفن)
  • پرداخت الکتریکی قبض با دستگاه پوز

شبکه الکترونیک پرداخت با عابرکارت به نام شاپرک، از پرداخت های قبوض نیز پشتیبانی می نماید. این دستگاه به واحد های صنفی داده می شود و برای مردم عادی امکان استفاده از آن نیست. چنین دستگاه هایی به علت متصل بودن به شبکه شتاب و بانکی کشور سریعا پرداخت ها را انجام میدهد و قبض آن را چاپ می نماید.

دستگاه های پوز کاغذ مصرفی دارند و برای محیط زیست هزینه محسوب می شوند. هر چند که کاغذ های آن نسبت به سایر هزینه های کاغذ در کشور کم است اما در طولانی مدت باعث ضرر به طبیعت می شود. به همین دلیل خیلی ها تا زمانی که احتیاج نباشد از آن استفاده نمی کنند.

  • سرویس USSD

کدهایUSSD بدون هیچ هزینه یا بدون احتیاج به نصب هیچ نرم افزاری در موبایل به پرداخت انواع قبض های می پردازد. این کد ها که از یک تکنیک خاص استفاده می نماید با ارسال اطلاعات به مرکز و دریافت آنی آن برای کسانی که اینترنت ندارند یا به روش های دیگر دسترسی ندارند بسیار مفید است. پرداخت به وسیله کد های USSD می تواند کار را برای همه آسان کند و فقط احتیاج به شناسه قبض و شناسه پرداخت است. بعلاوه داشتن یک کارت با رمز دوم پویا امکان استفادها ز این کد ها را در هرزمان و مکانی امکان پذیر نموده است. در زیر تعدادی کد USSD که مر بوط به بانک های کشور است را آورده ایم تا بتوانید با حفظ آن با بانک مربوط خود ، قبض هایتان را پرداخت کنید.

کد USSD بانک صادرات #719*

کد USSD بانک صنعت و معدن #711*

کد USSD بانک کشاورزی #730*

کد USSD بانک گردشگری #764*

کد USSD بانک آینده #745*

کد USSD آپ (پرشین سوییچ) #733*

کد USSD جیرینگ #123*

کد USSD باجه ایرانسل #100*

کد USSD همراه 24 #724* (پرداخت الکترونیک سامان)

کد USSD مبنا کارت آریا #770*

کد USSD بانک انصار #763*

کد USSD بانک پارسیان (پککو) #708*

کد USSD بانک پاسارگاد (امپاد) #720*

کد USSD بانک حکمت #765*

کد USSD بانک شهر #787*

کد USSD بانک مسکن #737* و #714*

کد USSD بانک ملت (به پرداخت) #712*

کد USSD بانک ملی #717*

کد USSD پست بانک #747*

کد USSD بانک رفاه کارگران #729*

کد USSD بانک سینا #727*

کد USSD فن آوا کارت #767*

شماره کد USSD موسسه کوثر #744*

  • پرداخت قبوض با تلفن بانک

روش کم هزینه و خوبی که در این سالها به وجود آمده است و یاری شایانی در کاهش فراوری کاغذ در کشور نموده است ، استفاده از تلفن بانک در پرداخت قبوض یا پیگیری مسائل اشتراکات دولتی و خصوصی است. با تلفنباک یک سیستم در اختیار مشترک است تا مسائل خود را بیان کند یا قبوض خود را پرداخت نماید. معمولا خیلی از مردم به تلفن دسترسی دارند و می توانند به وسیله شماره گیری یکی از شماره های زیر قبوض خود را پرداخت کنند. برای پرداخت تلفنی قبوض، علاوه بر شناسه پرداخت و شناسه قبض، به شماره کارت بانکی خود (شمار 16 رقمی روی کارت) و رمز دوم کارت بانکی خود احتیاج است و رمز دومی که به وسیله بانک ها بصورت پویا ارسال می شود.

برای پرداخت قبوض از شماره های اختصاصی زیر بهره ببرید :

شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض برق

1521

شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض آب

1522

شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض تلفن

1818

شماره اختصاصی پرداخت تلفنی تمام قبوض تلفن

2000

  • پرداخت پیامکی قبوض

از روش های مفید و البته کار آمد دیگر که می توان به سادگی و بدون اینترنت به آن دسترسی داشت پرداخت پیامکی قبض است. فرمت پیامک و شماره پیامک بانک خود را در زمان فعال کردن سرویس اس ام اس، تهیه کنید . برای پرداخت پیامکی قبض خود، می توانید پیامک را با فرمت اعلام شده بانک مورد نظر، به شماره ای که بانک اختصاص داده ارسال کنید. با این کار پرداخت شما بصورت کامل انجام می گیرد و رسید شما به شما پیامک می شود.

  • پرداخت قبوض با خودپرداز

خود پرداز ها که امروزه در خیلی از خیابان های شهر وجود دارد یکی از مزیت های بانکداری الکترونیک است. زیرا که این خودپردازها بصورت اتومات پول پرداخت می کنند. رسید تحویل می دهد یا قبض ها را می شود با آنها واریز کرد. پرداخت قبوض با دستگاه خودپرداز احتیاج به رمز دوم ندارد. فقط کافی است که شناسه قبض و شناسه پرداخت را در قسمت پرداخت قبض وارد کنید و سپس آن را پرداخت نمایید. بعضی خود پرداز ها برای سهولت پرداخت با استفاده از بارکد خوان قبوض کاغذی را بازخوانی و پرداخت می کردند که با حذف قبوض کاغذی این مورد حذف شد.

  • پرداخت قبوض با همراه بانک

پس از تلفن بانک که بانک ها به آن برای رسیدگی به مطالبات مشتریان مجهز شدند، موبایل بانک یا همراه بانک کار را آسوده تر کرد. تقریبا همه بانک ها در نرم افزار یا اپلیکیشن همراه بانک خود، سرویس پرداخت قبوض را به مشتریان خود ارائه می کنند. وجود این سرویس باعث شده است تا قبوض به راحتی پرداخت شود و احتیاجی به چاپ کاغذ یا رسید نباشد. این نرم افزار در درون خود رسید را حفظ می نماید و هر زمان که احتیاج باشد قابل رویت است.

  • پرداخت اینترنتی قبوض

اینترنت یکی از شیوه های درست و البته بهتر نسبت به پرداخت تلفنی یا پرداخت سنتی است. چون اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته است به وسیله سایت ها زیادی می توان قبوض را پرداخت نمود. یکی از این امکانات پرداخت به وسیله سایت سازمانی است که قبض به وسیله آن صادر شده است. بعضی سایت ها نیز هستند که با اتصال به درگاه بانکی این امکان را برای مشتریان خود فراهم می کنند. راحت ترین شیوه ها برای پرداخت قبوض، پرداخت اینترنتی قبوض است. برای پرداخت اینترنتی به شماره 16 رقمی روی کارت، رمز دوم (رمز خرید اینترنتی)، تاریخ انقضای کارت بانکی، CVV2 احتیاج دارید. علاوه بر این، شناسه قبض و شناسه پرداخت قبضی که قصد پرداختش را دارید نیز باید داشته باشید.

  • پرداخت قبوض با اپلیکیشن های پرداخت

موبایل بانک ها کار خیلی از مردم را راحت نموده اند. با این حال اپلیکیشن هایی مانند آپ که به بانک خاصی متصل نیستند و همه بانک با این اپ در ارتباط هستند نیز وجود دارد که می توانید از آن ها در پرداخت های قبوض بهره ببرید. مزیت این اپلیکیشن ها این است که پا را فراتر از پرداخت قبوض گاز و تلفن و برق و آب گذشته اند و می توان قبوض جریمه یا قسط های بانکی ، حتی قبض های شهرداری ها را نیز پرداخت کنید. با استفاده از این اپلیکیشن ها می توانید به دو صورت اسکن بارکد قبض و واردکردن اطلاعات قبض به صورت دستی به پرداخت قبض هایتان بپردازید. بعد از واردکردن اطلاعات یا اسکن بارکد قبض، با واردکردن شماره کارت و رمز دومتان، قبضتان پرداخت خواهد شد. روش مطمئنی به نظر می رسد. اما یادتان باشد که نرم افزار های ساختگی و کلاهبردار نیز در سطح وب زیاد است که می تواند از حساب شما برداشت کند ولی به حساب سازمان مربوطه واریز نکند و وارد یک حساب دیگر نماید. بهتر است این اپلیکیشن ها را از سایت های معتبر تهیه کنید.

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2076

به "روش های پرداخت قبض (آب ، برق ، گاز ، تلفن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های پرداخت قبض (آب ، برق ، گاز ، تلفن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید