دیوار برلین یک شیطان ضروری و مفید بود

به گزارش مجله نایس پاتوق، در سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین هانس مودرو، آخرین نخست وزیر رژیم ملغی شده آلمان شرقی اکیداً معتقد است که این دیوار بسیار مفید بود. سر او به قدری گرم و ایده هایش به قدری مخالف جریان های حاکم است که به مراسم گرامیداشت واقعه مذکور که شنبه (دیروز) در برلین برگزار گردید، نرفت و کلاً معتقد است که وحدت دو آلمان که نشانه و مقدمه شاخص آن فروریختن دیوار برلین بود، بهره ای به دو سوی آلمان و بویژه قسمت شرقی نرسانده است.

دیوار برلین یک شیطان ضروری و مفید بود

برای مودرو دیوار برلین یک شیطان ضروری و مفید بود و او در 3 دهه ای که از ساقط شدن دیوار فوق می گذرد وقت به اندازه کافی داشته تا شرایط آلمان واحد را آنالیز و آن را با مختصات- به زعم وی بهتر- آلمان شرقی قیاس کند. مودرو یک برنامه کاری بسیار مفصل دارد که محصول فعال و مطرح ماندن کمونیست ها در آلمان شرقی به رغم ادعاهای مکرر غربی ها در مورد اتحاد دو آلمان است. مودرو فقط به مدت پنج ماه (نوامبر 1989 تا مارچ 1990) نخست وزیر آلمان شرقی بود اما در همین مدت آنقدر وجهه و تجربه کسب کرد که حالا در 91 سالگی نیز نماد نظام آلمان شرقی و مبین ایده آل های کاری آنها به شمار آید.

به گفته مودرو که در اوایل سال 1990 بر سر شرایط ایجاد وحدت بین دو بخش آلمان با هلموت کول صدراعظم وقت آلمان غربی ملاقات ها و گفت وگوهایی داشت، فساد تشکیلاتی و بعضی تخلفات اقتصادی در بالاترین سطوح حزبی در آلمان شرقی سابق مشاهده می شد. اما این اصلاً بدان معنا نیست که او وحدت دو آلمان را که 30 سال از آن می گذرد، مفید بداند و برعکس معتقد است که اتحاد خاک دو آلمان اتحاد منافع آنها را دربرنداشته و غرب آلمان همچنان غرق در خوشبختی و پول است و شرق آلمان در فقر پنهان و در ورطه یک کمونیسم به اسارت در آمده، دست و پا می زند و هر چیزی بجز این فقط یک شعار است. مودرو می گوید: سال ها است که به دیوار برلین و برپاکنندگان آن دشنام می دهند حال آنکه همان دیوار آرامش و صلح را برای اروپا به ارمغان آورد و از برخوردهای بزرگ و خطرناک تازه جلوگیری کرد.

مودرو حتی قبول ندارد که نظام آلمان شرقی سابق ده ها تبعه آن کشور را که طی سال ها کوشیدند با عبور از دیوار برلین از بخش شرقی وارد قسمت غربی شهر و در آنجا پناهنده شوند، به ضرب گلوله کشته است و از نظر او باید از سردمداران غربی پرسید که چرا با اخبار تبلیغاتی دروغین شان آلمان شرقی سابق را اهریمن و آلمان غربی پیشین را بهشت جلوه دادند تا مردم آن گونه از شرق به سمت غرب خیز بردارند و قربانی این جهش نافرجام شوند.

مودرو می گوید: آلمان از زمان اتحاد دو بخش این کشور دو بار به یک خطر بالقوه برای کل اروپا تبدیل شده و مثل یک قلدر خیابانی به سایر دولت های غرب قاره زور می گوید. او می گوید: عضویت آلمان متحد در ناتو را نمی پسندیدم زیرا مدل های کشورداری آلمان را بیشتر بیمه و تحکیم و رژیم فعلی را شبیه به دوران نازی ها اما با یک پز مدرن می کرد. اورسولافون درلاین که به عنوان رئیس بعدی کمیسیون اروپا انتخاب شده، آشکارا این قاره و سران آن را به میلیتاریسمی قوی تر تشویق می نماید تا روسیه و امریکا قادر به زورگویی به آنها نباشند. اینها خطایی نابخشودنی و تکرار یک تاریخ پر از ظلمات است. حال آنکه آلمان فقط باید عامل ایجاد صلح و آرامش بین قدرت های امپریالیستی زورگو باشد.

* منبع: Feance24

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 576

به "دیوار برلین یک شیطان ضروری و مفید بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار برلین یک شیطان ضروری و مفید بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید