خبرنگاران 256 کیلومتر از رودخانه های گلستان لایروبی شد

به گزارش مجله نایس پاتوق، گنبدکاووس - خبرنگاران - سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که پس از وقوع سیل سال گذشته و با هدف جلوگیری از کاهش خسارت های سیل احتمالی، 256 کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شد.

خبرنگاران 256 کیلومتر از رودخانه های گلستان لایروبی شد

جهت دریافت خدمات اجرای سایبان پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

محسن حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان رود، قره سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای 2 هزار و 700 کیلومتر رودخانه شاخه اصلی و فرعی است که بعد از سیل پارسال برای هزار و 21 کیلومتر تقاضای لایروبی شد که از این مقدار تا به امروز فقط 256 کیلومتر تحقق یافت.

وی اضافه نمود: برای لایروبی و ساماندهی این رودخانه ها، 3 هزار و 580 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است که تا به امروز 20 درصد آن معادل 400 میلیارد ریال ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این سطح معین شده برای لایروبی و ساماندهی شامل 715 کیلومتر از حوضه های آبریز گرگان رود، 200 کیلومتر در قره سو ، 54 کیلومتر در اترک ، 32 کیلومتر در خلیج گرگان و 20 کیلومتر در نکارود است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: همچنین در روزهای بحرانی سیل سال گذشته و برای یاری به حرکت سریع تر جریان روان آب، 100 کیلومتر از رودخانه ها و مجاری آبی استان لایروبی شده بود.

به گفته حسینی تا قبل از سیل سال 98 از مجموع 2 هزار و 700 کیلومتر جهت رودخانه های گلستان، هزار و 750 کیلومتر لایروبی شده بود که بعد از سیل و طبق نظر کارشناسان، هزار و 21 کیلومتر دیگر احتیاجمند ساماندهی و لایروبی تشخصی داده شد.

هزار و 674 کیلومتر از طول کل رودخانه های اصلی و فرعی گلستان معادل 62 درصد در حوضه آبریز گرگان رود قرار گرفته است.

استان گلستان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه های پرآب و مهمی است.

رودهای جاری گلستان به طور عمده از جنوب به شمال و از شرق به غرب جریان دارند و از شریان های اصلی و ارزشمند حیات مالی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می فرایند.

اترک، گرگان رود و قره سو از جمله رودهای دایمی گلستان هستند که با یک هزار و 700 کیلومتر طول به صورت مستقیم بر حیات جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان نقش آفرینی می نمایند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل 48 هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به 17 هزار و 800 خانه مسکونی، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت های حمل و نقل، کاهش 40 درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی 100 واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آخر آسیب های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه ای حدود 71 درصد بودجه 67 هزار میلیارد ریالی امسال استان را به بار آورد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 814

به "خبرنگاران 256 کیلومتر از رودخانه های گلستان لایروبی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 256 کیلومتر از رودخانه های گلستان لایروبی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید