نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا

به گزارش مجله نایس پاتوق، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس پژوهش های هوافضای ژاپن با یکدیگر همکاری کرده اند تا تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی حاصل از همه گیری بیماری کووید-19 را از فضا کنترل کنند.

نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا

افراد می توانند اطلاعات به دست آمده از این همکاری را در سایت Earth Observation Dashboard یا داشبورد رصد زمین مشاهده کنند. در این سایت اطلاعات به دست آمده از چندین ماهواره جمع آوری شده است.

داشبورد تأثیرات کوتاه مدت و طولانی مدت محدودیت های مربوط به همه گیری این بیماری بر کیفیت هوا و آب، تغییرات آب و هوایی، فعالیت اقتصادی و کشاورزی را بررسی می کند. این سه آژانس فضایی قصد دارند طی ماه های آینده و بازگشتن بازار اقتصاد جهانی به حالت عادی مشاهدات جدیدی را به این سایت اضافه کنند.

توماس زوربوچن(Thomas Zurbuchen) سرپرست اداره ماموریت علمی ناسا گفت: ما با همکاری آژانس فضایی اروپا و آژانس پژوهش های هوافضای ژاپن قصد داریم با استفاده از ابزارهای پیشرفته رصد زمین در فضا برای به دست آوردن اطلاعات بهتری از سیاره خودمان استفاده کنیم. هنگامی که ما از فضا دیدیم که چگونه الگوی فعالیت های انسانی به دلیل همه گیری بیماری کووید-19 در حال تغییر کردن است می دانستیم که اگر این تغییرات را بررسی کرده و اطلاعات را گردآوری کنیم می توانیم یک ابزار تحلیلی قدرتمند جدید در دست داشته باشیم.

نخستین موضوعی که در پی شیوع کرونا و قرنظینه افراد در خانه رخ داد این بود که شاهد بهبود کیفیت هوا و کاهش سرعت فعالیت های صنعتی بودیم. داشبورد همچنین کاهش فعالیت بخش های قابل توجه ای از جمله فعالیت حمل و نقل در بنادر، تعداد اتومبیل در پارکینگ های مرکز خرید و موارد دیگر را نشان می دهد.

داده های ماهواره ای نشان می دهد که یک آلاینده هوا به نام نیتروژن دی اکسید که ناشی از سوختن سوخت های فسیلی برای حمل و نقل و تولید برق است نیز کاهش یافته است.

همچنین داده هایی مربوط به غلظت دی اکسید کربن نیز در حال بررسی بود. ماهواره ناسا به دنبال بررسی تغییرات طولانی مدت دی اکسید کربن در مقیاس جهانی بود در حالی که ماهواره آژانس پژوهش های هوافضای ژاپن در حال بررسی تغییرات غلظت دی اکسید کربن مناطق شهری منتخب مانند نیویورک، سان فرانسیسکو، توکیو و دهلی بود. تجزیه و تحلیل هر دو مجموعه داده های ناسا و آژانس پژوهش های هوافضای ژاپن نشان داد که با همه گیری بیماری کووید-19 و در خانه ماندن افراد غلظت دی اکسید کربن کاهش یافته است.

اخیرا تغییرات کیفیت آب در چند مکان که به طور معمول دارای فعالیت های شدید انسانی مانند صنعت و گردشگری هستند نیز گزارش شده که در طول همه گیری این بیماری کاهش یافته است. داشبورد مشاهدات ماهواره ای هدفمند را از هر سه آژانس فضایی جمع آوری می کند و غلظت کل ماده معلق و کلروفیل در مناطق ساحلی منتخب، بندرها و خلیج های نیمه محصور را برای ارزیابی تغییرات ایجاد شده در کیفیت آب و اینکه این تغییرات به چه میزان گسترده است، بررسی می کند.

لانگ آیلند سوند(Long Island Sound) مدخل رودخانه از اقیانوس اطلس، دریای آدریاتیک شاقتصادی و خلیج توکیو از جمله مناطقی هستند که مورد بررسی قرار گرفته اند. کاهش گسترده در فعالیت های اقتصادی جهانی یکی از تأثیرات مورد توجه حاصل از همه گیری این بیماری است.،ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1077

به "نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید