حقیقت قطع درختان چهارباغ بالا، همه فضای سبز اصفهان در خطر است

به گزارش مجله نایس پاتوق، درختان قطع شده در چهارباغ بالا، به فتیله نارنجی، بیماری مهلک گیاهی مبتلا بودند که ناشی از ضعف گیاه است، ضعفی که مستقیما با کم آبی در ارتباط است.

حقیقت قطع درختان چهارباغ بالا، همه فضای سبز اصفهان در خطر است

به گزارش خبرنگاران، در هفته گذشته چندین اصله درخت در چهارباغ بالا قطع شد. مدیر روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان به خبرنگاران گفته بود تنها سه اصله درخت قطع شده اند، در حالی که مشاهدات میدانی نشان می داد درختان قطع شده بیشتر از سه اصله هستند.

فروغ مرتضایی نژاد- مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اما در گفت وگو با رسانه ها گفته 8 اصله درخت در چهارباغ بالا قطع شده اند که دستگاه توموگراف نشان داده به حدی از پوکی رسیده اند که خطرآفرینی می نمایند.

دستگاه توموگراف آزمون غیر مخربی است که با سنسورهای پیزوالکتریک، از بافت تنه درخت به صورت لایه ای تصویربرداری نموده و تراکم درخت را تشخیص می دهد.

مدیرعامل سازمان پارک ها از شهروندان خواسته هنگام وزش باد از ایستادن زیر درختان کهنسال اصفهان به خصوص حاشیه زاینده رود پرهیز نمایند. تاکید بر درختان حاشیه زاینده رود در صحبت های مرتضایی نژاد، که ریشه های عمیق تری داشته و همواره از سفره های آب زیرزمینی تغذیه می شدند مساله قابل تاملی است که ارتباطی میان کم آبی و قطع درختان را به ذهن می آورد.

روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بیماری درختان را فتیله نارنجی عنوان نموده بود. بیماری مهلکی که به گفته یک کارشناس ارشد کشاورزی و فضای سبز بسیار خطرناک است و به سرعت میان درختان شیوع پیدا می نماید.

احمد حسنی اما در رابطه با ارتباط میان فتیله نارنجی و آبیاری به خبرنگار خبرنگاران می گوید: بیماری فتیله نارنجی از طریق آبیاری غرقابی که از پای یک درخت به پای درخت دیگر می رود و یا اجسام آلوده از جمله اره یا قیچی هرس کردن درختان از یک درخت به درخت دیگر منتقل می گردد.

وی ادامه می دهد: تشخیص فتیله نارنجی بسیار سخت است و نیازمند کارهای آزمایشگاهی است، اما این نظریه که به دلیل ضعف تغذیه ای، بیماری در درختان و فضای سبز شیوع پیدا می نماید کاملا اثبات شده است. این ضعف مستقیما با کم آبی در ارتباط است و همچنین به دلیل کمبود املاح و مواد آلی و معدنی در خاک رخ دهد.

این کارشناس ارشد فضای سبز هشدار می دهد: فتیله نارنجی بسیار سریع التوسعه است به خصوص اگر فضای سبز به هر دلیل دچار کم آبی و ضعف باشد. وی همچنین تاکید دارد باید حتما بافت درخت در آزمایشگاه کشت شده و عوامل فتیله نارنجی را به کثرت مشاهده نموده باشند.

حسنی باور دارد این بیماری درمان دارد، اما درمان آن بسیار سخت و پرهزینه است. همچنین شاید درست نباشد درختان کهنسال را کاملا قلع و قمع کنیم و ممکن است بتوان آن ها را از بخشی قطع کرد تا به درمان تنه بپردازند.

به گزارش خبرنگاران؛ هم چنین درختانی که به این بیماری مبتلا شده اند بعد از بریده شدن باید در شرایط ویژه ای سوزانده شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری گردد. به هر روی به نظر می رسد فضای سبز اصفهان به دلیل خشکسالی مستعد آفات و بیماری های متعددی شده است که موجب می گردد نگرانی برای همه درختان اصفهان وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 71

به "حقیقت قطع درختان چهارباغ بالا، همه فضای سبز اصفهان در خطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقت قطع درختان چهارباغ بالا، همه فضای سبز اصفهان در خطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید