با غذاهای مو آشنا شوید

به گزارش مجله نایس پاتوق، کمبود مواد غذایی غالباً باعث تأثیر بر ساقه مو شده و شکنندگی، ضعف و رشد آهسته آنها را موجب می شود. مسائل مو که ناشی از کمبود مواد مغذی باشند، با تغذیه صحیح قابل درمان هستند.

با غذاهای مو آشنا شوید

با غذاهای مو آشنا شوید

مواد غذایی اصلی برای رشد مو عبارتند از ویتامین A، ویتامینهای گروه B، بیوتین، ویتامین C، مس، آهن، روی و آب.

آنتی اکسیدانها عناصری هستند که بدن را در مقابل بیماریها و پیری زودرس محافظت می نمایند. این ترکیبات بدن را علیه بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی، آرتریت، سرطان و بیماریهای ناشی از فراوری رادیکالهای آزاد حفظ می نمایند.

سیستم پیچیده دفاعی در بدن وجود دارد که ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیمها نقش اساسی را در آن بازی می نمایند، این سیستم پیچیده آنتی اکسیدان نام دارد.

آنتی اکسیدانهای شناخته شده عبارتند از:

1- ویتامین A: نوعی ویتامین محلول در چربی است که در سلامت پوست، مو و غشاء و مخاطی دارای اهمیت است. بعلاوه ویتامین A در دید شب به ما یاری می نماید ویک عنصر ضروری برای رشد استخوان، دندان و ایجاد باروری است. این عنصر نوعی آنتی اکسیدان است که در رشد و سلامت سلول و بافت بدن از جمله مو و پوست سر نقش اساسی دارد. کمبود این ویتامین با تخریب سلولها منجر به ریزش مو و شوره سر می گردد. اندازه احتیاج روزانه این ویتامین برای بالغین، 5000 واحد است و بدن احتیاج به این ویتامین را از 2 طریق فراهم می نماید:

* منابع گیاهی: به شکل کاروتنوئیدها مثل بتاکاروتن هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می گردد. این منابع شامل میوه های زرد و نارنجی و سبزیجات سبز تیره هستند.

* منابع حیوانی: در فرم رتینول که شامل جگر، روغن ماهی، تخم مرغ و شیر هستند.

2- ویتامین B: انواع ویتامین B دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و فعالیت سیستم ایمنی را تحریک می نماید.

ویتامین B12,B6 و فولیک اسید که مواد حیاتی در فراوری هموگلوبین می باشند. نقش هموگلوبین حمل اکسیژن از ریه ها به بافتهای بدن از جمله مو است. موهای قوی و سالم وابسته به خونرسانی خوب و اکسیژن کافی است. کمبود ویتامین B باعث کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به مو شده و ساقه مو آسیب دیده و رشد آن کند می گردد.

اندازه احتیاج روزانه ویتامین B6 2 میلی گرم برای افراد بالغ است. برترین منابع ویتامین B6 غذاهای حاوی پروتئین از جمله مرغ، ماهی، جگر و سویا و دانه های گیاهی هستند. اندازه احتیاج روزانه ویتامین B12 بطور میانه 6 میکروگرم برای افراد سالم است که غالباً در مواد غذایی حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر و سایر فرآورده های لبنی هستند.

3- ویتامین C: نوعی آنتی اکسیدان مهم است که بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می نماید و بنابراین در محافظت بدن از انواع سرطانها، بیماریهای قلبی و استرس نقش دارد. بعلاوه ویتامین C در بخشی از سلول که مسئول فراوری انرژی است نقش دارد و برای فراوری اسپرم و باروری، فراوری غضروف، مفاصل، پوست و عروق خونی نقش اساسی بازی می نماید.

کمبود این ویتامین باعث استعداد مو به ریشه ریشه شدن و شنمایندگی می گردد. ویتامین C در فراوری کلاژن که یک بافت همبند برای نگهداری بافت در کنار هم از جمله بافت مو است، قش دارد.

اندازه احتیاجروزانه ویتامین C، 60 میلی گرم است. افراد سیگاری به اندازه دو برابر افراد غیر سیگاری به این ویتامین احتیاج دارند، ویتامین C در مرکبات، توت، خربزه، فلفل، سبزیجات با برگ تیره، سیب زمینی و گوجه فرنگی یافت می گردد.

4- ویتامین E: فرم فعال ویتامین E، آلفاتوکوفرول است که نوعی آنتی اکسیدان قوی است. این ویتامین سلولها را از اثرات رادیکالهای آزاد که ناشی از متابولیسم سلولی است و باعث آسیب سلولها می گردد، محافظت می نماید.

5- سلنیوم: یک ماده لازم است که در طب پیشگیری ارزش ویژه ای دارد. کمبود آن باعث ریزش مو، سفید شدن و شنمایندگی موها می گردد. منابع سلنیوم عبارتند از غلات، جگر، نان کامل، تن ماهی، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی اندازه احتیاج روزانه آن 66 میکروگرم است.

6- روی: روی ماده اساسی در فعالیت 200 نوع آنزیم مختلف است. در تشکیل استخوان، ترمیم زخم، فراوری پروتئین و فراوری انسولین که ماده ضروری در متابولیسم کربوهیدراتها است، نقش اساسی دارد.

کمبود روی غالباً با شوره سر و ریزش مو همراه است. روی یک ماده ضروری در فعالیت سلولها و رشد بافت ترمیم آن است. روی بعلاوه در نگهداری غدد مترشحه چربی که در کنار فولیکولهای مو هستند، نقش دارد. منابع خوب روی شامل: منابع حیوانی از جمله غذاهای دریایی است. تخم مرغ و شیر به اندازه کمتری دارای روی هستند. حبوبات و غلات هم دارای روی هستند.

سایر آنتی اکسیدانها عبارتند از Carotenoid, Carnosine, Bilberries، کوآنزیم، Q10 و چای سبز که غالباً سلولها را از تأثیر مخرب رادیکالهای آزاد محافظت می نمایند.

منبع:pezeshki.net

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :omid-a98

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1783

به "با غذاهای مو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غذاهای مو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید