از حرف آخر تا میانسالی، نشر نو بازار کتاب را گرم کرد

به گزارش مجله نایس پاتوق، میانسالی نوشته کریستوفر همیلتن، جهان همین است نوشته ماهر اونسال اریش و کتاب مغاک جنون نوشته جرج اتوود و حرف آخر نوشته تامس نیگل چهار کتابی هستند که اخیرا از سوی نشر نو منتشر شده اند.

از حرف آخر تا میانسالی، نشر نو بازار کتاب را گرم کرد

میانسالی نوشته کریستوفر همیلتن، دنیا همین است نوشته ماهر اونسال اریش و کتاب مغاک جنون نوشته جرج اتوود و حرف آخر نوشته تامس نیگل چهار کتابی هستند که اخیرا از سوی نشر نو منتشر شده اند. کتاب هایی برای ارائه راهکارهایی کاربردی برای سبک زندگی میانسالان، و همین طور چند کتاب برای فلسفه دوستان، علاقه مندان به رمان و آنهایی که به مباحث روانشناسی و روانکاوی علاقه مندند. در ادامه مروری کوتاه و اجمالی داریم بر این 4 کتاب تازه انتشار.

میانسالی؛ تجربه زندگی غنی تر با شور بیشتر

میانسالی دوره ای کلیدی در زندگی است؛ دوره ارزیابی مجدد و اساسی کل زندگی. برای انسان میانسال، از جهتی وقت رو به انتها است و شاید مرگ نزدیک، و از جهتی دیگر زندگی متوقف شده است. میانسالی دوره شک و تردید به همه چیز است؛ به خود، خانواده،گذشته، آینده، زندگی و...

کریستوفر همیلتن نویسنده چهل وچندساله در این کتاب، احساسات و تجربیات دوران میانسالی در دنیای معاصر را آنالیز می نماید و در پی توصیف و تحلیلشان است. او با اتکا به تجربیات شخصی خود و با بهره از طیف گسترده ای از منابع، از شوپنهاور و نیچه و هایدگر گرفته تا تولستوی و داستایفسکی و کنراد، می کوشد جنبه های مختلف این دوره حساس از زندگی را آنالیز کند.

هر نوشتۀ شایستۀ مطالعه فضایی برای اندیشه های خواننده باقی می گذارد و در پی این نیست که دربارۀ موضوع بحثش همۀ گفتنی ها را بگوید. درست است که فلسفه، دست کم در شکل دانشگاهی آن، اغلب سودای آن دارد که دربارۀ موضوع بحثش هر آنچه لازم به ذکر است بگوید. اگر نویسندای بتواند به مقدار ای بگوید که به خواننده ها یاری کند خودشان زایاتر و عمیق تر بیندیشند، کار خود را بیش از حدِ کفایت انجام داده است. هدف فلسفه، چنان که کریستوفر همیلتن در کتاب میانسالی بر آن پای می فشارد، از جمله این است که شخص را قادر سازد زندگی را غنی تر و با شور و حدتی بیشتر تجربه کند.

کتاب میانسالی نوشته کریستوفر همیلتن با ترجمه میثم محمدامینی به تازگی از سوی نشر نو در 173 صفحه، به بهای 100 هزار تومان منتشر شده است.

دنیا همین است؛ اشخاص کره زمین با شش واسطه هم مربوط می شوند

رمان 191 صفحه ای دنیا همین است نوشته ماهر اونسال اریش نویسنده 43 ساله ترکیه ای را مژده الفت به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

این رمان داستان حرکت است؛ حرکت انسان و شهر. داستان فراز و فرود زندگی یک شهر و یک کشور که زلزله طبیعی همان قدر خانه هایش را ویران می نماید که زلزله عاطفی یا سیاسی زندگی شهروندانش را.

راوی همانند رهگذری خستگی ناپذیر نوری به روان شخصیت ها می اندازد، زندگی هر شخصیت را نیمه کاره رها می نماید و سراغ شخصیت بعدی و بعدی می رود. شهر او را با خود می برد و روبروه با شخصیت های تازه آن قدر ادامه پیدا می نماید که خواه ناخواه این پرسش سر برمی آورد که سرگذشت این آدم ها به هم گره خواهد خورد؟ در واقع ماهر اونسال اریش در دنیا همین است سی ، چهل شخصیت را وارد صحنه می نماید که هر یک پس از اجرای نقش کوتاهشان و گاه بی خبر از حضور بازیگران دیگر از صحنه بیرون می روند. این کتاب یادآور نظریه شش درجه جدایی است؛ نظریه ای که فریگیس کارینتی مطرح نموده است. بر مبنای این نظریه هر دو شخص در کره زمین با شش واسطه یا کمتر به هم مربوط می شوند. همان طور که اشخاص این رمان به هم مربوطند. خواه در دست به دست کردن نقشه گنج و کوشش برای یافتن دفینه، خواه بر اثر تغییر مسیر و مکان زندگی شان پس از وقوع زلزله ای بزرگ.

نشر نو دنیا همین است نوشته ماهر اونسال اریش را به بهای 110 هزار تومان منتشر نموده است.

مغاک جنون؛ مجموعه ای از روایت های زندگی افراد بحران زده

کتاب مغاک جنون نوشته جرج اتوود را آرش مهرکش و پیوند جلالی به فارسی برگردانده اند و به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

آشفتگی های شدید روانی معمولاً ظاهری مبهم و غیرقابل درک دارند. با این حال، هر چقدر هم که فهم این علائم سخت باشد، ذاتاً به رویدادهای انسانی ای مربوط است که در زمینه هایی انسانی اتفاق افتاده اند. اما مسأله فقط این نیست. وقتی درمانگر به داستان های انسانیِ این بیماران آشفته حال گوش می نماید، ناگزیر، خود را کشف می نماید.

مغاک جنون، مجموعه ای است از روایت های بالینی و توضیح زندگی افراد بحران زده، همراه با تأملاتی بر شکست ها و موفقیت های درمانی ایشان. این کتاب که حاصل تجربه پنجاه ساله دکتر جرج اتوود در زمینه مطالعه و درمان جنون در تمام اشکال آن است، به طیف وسیعی از وخیم ترین شرایط های هیجانی بیماران می پردازد؛ از جلوه های مختلف روان پریشی و افسردگی و اقدام به خودکشی گرفته تا تأثیر آسیب های عمیق کودکی، تکه پاره شدن شخصیت به چندین خود، رابطه جنون و نبوغ و بعلاوه اهمیت پیش فرض های فلسفی در کار بالینی با اختلالات روانی شدید.

اتوود در جای جای کتاب، بر سرشت انسانی و ماهیت بینا ذهنیتی جنون تأکید می نماید. ماهیتی که حتی در شدیدترین موارد بیماری روانی، در اوج های خیره نماینده و حضیض های دردناک جستجوی بی امان حقیقت در زندگی - هم از جانب بیمار و هم از جانب درمانگر- به چشم می خورد. بعید است کسی داستان های بالینی این کتاب را بخواند و به آنچه در اعماق وجود خودش نهفته است نزدیک تر نگردد.

نشر نو این کتاب خواندنی 256 صفحه ای را به بهای 150 هزار تومان منتشر نموده است.

قوی ترین دفاعیه قرن بیستمی

حرف آخر نوشته تامس نیگل را جواد حیدری به فارسی برگردانده است. کتاب را از قوی ترین دفاعیه های قرن بیستمی از عقل و استدلال و عقلانیت دانسته اند. در مقام نظر، با عقاید و باورهای بی شماری روبرو می شویم، پرسش این است که کدام باور صادق است و کدام کاذب. در مقام عمل، با رفتارهای بی شماری روبرو می شویم، پرسش این است که کدام رفتار درست یا خوب است و کدام نادرست و بد. نیگل آدمی را دارای قوه ای می داند به نام عقل که به او می گوید از میان همهٔ باورهای مختلف و متضاد کدام صادق و کدام کاذب است و از میان همهٔ رفتارهای مختلف و متضاد کدام درست یا خوب است و کدام نادرست و بد. لذا، عقل آدمی است که حرف آخر را می زند. سه دانش بنیادین وجود دارد که دنیا شمولیِ احکام عقل در آنها متبلور می گردد: منطق (یا ریاضیات)، علم و اخلاق. اما از دو سنگرِ نسبی انگاری و ذهنی انگاری به عقل حمله نموده اند و کوشیده اند اعتبار دنیا شمول عقل را زیر سؤال ببرند. نیگل در این کتاب به طرزی سازش ناپذیر به مواضع همهٔ کسانی حمله می نماید که به نوعی عقلانیت را تضعیف می نمایند. جان کلام او این است که عقل، و نه هیچ مرجع دیگری، یگانه قاضی ای است که می تواند خود را معزول کند.

نشر نو برگردان حرف آخر را در 302 صفحه، به بهای 180 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2225

به "از حرف آخر تا میانسالی، نشر نو بازار کتاب را گرم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حرف آخر تا میانسالی، نشر نو بازار کتاب را گرم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید