ابلاغ لوح ثبت ملی موسیقی عاشق های کرد خراسان به خراسان رضوی

به گزارش مجله نایس پاتوق، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: میراث ناملموس موسیقی عاشق های کرد خراسان درفهرست ملی ایران ثبت و اکنون لوح ثبتی این اثر ملی به استان ابلاغ شد.

ابلاغ لوح ثبت ملی موسیقی عاشق های کرد خراسان به خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران- و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر اضافه نمود: عاشق های کرد کرمانج در شمال خراسان، پُرشمارترین گروه موسیقی نوازان در این خطه هستند، پیشه این افراد در بسیاری خانواده ها از پدر به پسر رسیده است و تاثیر عاشق ها بر موسیقی، پایکوبی و جلوه های مردم شناختی کردی خراسان فوق العاده چشمگیر و گسترده است.

وی ادامه داد: هم چنین از نظر اجتماعی حضور این گروه از موسیقی بسیار پُررنگ و گسترده بوده، به طوری که از گذشته تاکنون در میان نمودهای خراسان و دیگر اقوام غیرکرد، هیچ مجلس شادی و گردهمایی اجتماعی بدون حضور هنرنمایی عاشق ها برگزار نمی گردد.

مکرمی فر اضافه نمود: عاشق ها نه تنها بیشترین سازهای موسیقی را می نوازند که بخش بزرگی از آواها و مقام های موسیقی کردی خراسان نیز توسط آنان حفظ، آفریده و انتقال داده شده است.

وی یادآورشد: سازهای عاشق ها شامل چهار ساز باستانی زُرنه(سُرنا)، قوشمه، دُل (دهل) و کمانچه است که از دوران باستان در مناطق کردنشین و در سرتاسر ایران زمین توسط هنرمندان نواخته می گردد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، عاشق ها دارای طایفه ای هستند که به آن ها طایفه عاشق ها یا تیپرا عاشقان گفته می گردد، بنابراین در سیستم طایف ه ای نمودهای خراسان دارای صندلی ویژه هستند، افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستاهای شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند.

وی ادامه داد: روستاهای این طایفه نیز به روستای عاشقان معروف است که یکی از معروف ترین آن ها روستای زلم آباد از بخش خوشاب سبزوار است که 124 خانوار کرد کرمانج از تیره عاشق های ایل توپکان قوچان در آن ساکن ند، این تیره در گذشته کوچ رو بوده اما از حدود 60 سال پیش در محل روستا یکجانشین شده اند.

مکرمی فر اظهارکرد: عاشق های زلم آباد از گذشته تاکنون در مراسم و گردهمایی ها گستره وسیعی از شمال خراسان در میان کرد و غیرکرد شرکت نموده و به اجرای هنر نوازندگی و خوانندگی می پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین در رابطه با گسترده کاری عاشق ها با بیان این که در گذشته این موسیقی نوازان در سه گونه مجالس و مراسم کلی حضور داشتند، گفت: جشن های خانوادگی همچون نامزدی، عروسی، جشن دهمین روز تولد نوزاد، ختنه سوران، مراسم هدیه بردن در شب چله و نوروز. جشن عروسی و ختنه سوران و مراسم وابسته به آن ها، مهم ترین جشن های خانوادگی در میان نمودهای خراسان است، این جشن ها از گذشته تاکنون با جلال و شکوه فراوان برگزار می شده است و با توجه به اهمیت موسیقی در زندگی نمودهای خراسان، اجرای موسیقی توسط عاشق ها و اجرای پایکوبی سنتی کردی خراسان، مهم ترین و اصیل ترین بخش این جشن ها بوده و هست.

مکرمی فر ادامه داد: جشن های همگانی و مراسم آیینی همچون نوروز به ویژه روزهای 13 و 14 فروردین، مراسم نذری در امامزاده ها و مکان های مقدس که پنجشنبه و آدینه ها در بسیاری روستاها برگزار می شد، کشتی سنتی چوخه، مراسم پشم چینی و قوچ گذاری، مراسم برداشت محصول، مراسم شیردوشی در فصل بهار از دیگر مراسم هایی است که عاشق ها موسیقی نوازی می کردند.

وی اضافه نمود: تا دو دهه پیش اجرای مراسم نوروزی در میان نمودهای خراسان دو هفته به طول می کشید که در روز 14 فروردین به اوج خود می رسید، اجرای موسیقی و انجام پایکوبی های گروهی، اجرای کشتی سنتی چوخه همراه با نوای سرنا و دهل، اجرای نمایش های سنتی توره برای شادی و سرگرم کردن مردم و مراسم میرنوروزی، همگی به یمن و برکت حضور پُررنگ عاشق ها برگزار می شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در گذشته بزرگان هر طایفه و ایلی به ویژه ایلخان های قوچان و بجنورد، هنرمندان زیادی از جمله بخشی ها، عاشق ها و لولوگرها را زیر حمایت خویش داشتند و به مجالس بزمشان دعوت می کردند، حمایت بزرگان ایل های کرد خراسان از هنرمندان به پرورش و گسترش هنر نوازندگی و خوانندگی یاری شایانی کرد.

هم چنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت میراث فرهنگی اداره کل میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و صندلی موسیقی سنتی درمیراث ناملموس اقوام ایرانی گفت: با توجه به تداوم و حضور بسیار گسترده موسیقی عاشق های کرمانج در خراسان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این اثر را به شماره 1534 وتاریخ 1396/12/9 درفهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسانید.

وی یادآورشد: اکنون لوح ثبتی این اثر تاریخی به خراسان رضوی ابلاغ شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 325

به "ابلاغ لوح ثبت ملی موسیقی عاشق های کرد خراسان به خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ لوح ثبت ملی موسیقی عاشق های کرد خراسان به خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید