آیا مولتی ویتامین ها واقعاً مؤثر هستند؟

به گزارش مجله نایس پاتوق، افراد مختلف با گروه های سنی متفاوت از مولتی ویتامین ها استفاده می نمایند و معمولاً اولین مکملی است که ترجیح می دهند خریداری نمایند. از آنجا که فرمول های بسیاری برای ساخت مولتی ویتامین وجود دارد، این مکمل باعث ایجاد یک صنعت زیرمجموعه در حوزه مکمل ها شده است.

آیا مولتی ویتامین ها واقعاً مؤثر هستند؟

با این حال باید بدانید همه افراد به مولتی ویتامین احتیاج ندارند. افرادی که دچار کمبود مواد مغذی هستند و نمی توانند به وسیله رژیم غذایی این مواد را به دست آورند، می توانند از مزایای مولتی ویتامین ها بهره ببرند. با این حال باز هم بایستی به نوع فرمول مولتی ویتامینی که می خرند، توجه نمایند.

مولتی ویتامین های استاندارد

رایج ترین فرمول مولتی ویتامین دارای 100 درصد میزان پیشنهادی مواد مغذی مورداحتیاج بدن در روز است. بعضی ترکیبات مانند منیزیم و کلسیم از نظر فیزیکی برای قرار گرفتن در کپسول های مولتی ویتامین بسیار بزرگ هستند. بعلاوه آهن نیز حذف می گردد.

مولتی ویتامین های استاندارد برای افرادی که مواد مغذی لازم را به وسیله رژیم غذایی به دست نمی آورند، مؤثر واقع می شوند. تحقیقات نشان داده اند که مکمل های مولتی ویتامین استاندارد عوارض جانبی ندارند؛ اما ممکن است برای افراد سالم فایده ای نداشته باشند.

مولتی ویتامین های آزمایشی

بعضی فرمول های مولتی ویتامین ها حاوی 100 درصد میزان پیشنهاد شده از ویتامین های ضروری هستند؛ اما یک سری مواد ضد اکسیداسیون و فیتوکمیکال اضافی نیز دارند که ادعا می گردد اثرات مرگباری بر جای می گذارند.

این فرمول ها با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارند؛ زیرا بسیاری از مواد ضد اکسیداسیون ادعا می نمایند مبتنی بر محتوای ویتامین E هستند که دوز بالای 400 واحد بین المللی که 18 بار بیشتر از میزان پیشنهاد شده در روز است، ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

بعضی مواد اضافی موجود در این فرمول ها خنثی هستند و تأثیری ندارند، مانند محتوای ویتامین C که هیچ خاصیتی نیز ندارد.

توصیه می گردد به عنوان مکمل از این مولتی ویتامین ها استفاده نکنید.

مولتی ویتامین های اضافی

این گروه از مولتی ویتامین ها دارای فرمولی هستند که به میزان مورد استفاده و دوزهای پیشنهاد شده اعتنایی ندارد. این مولتی ویتامین ها، ویتامین نیستند، بلکه ترکیبی از مکمل ها و ترکیبات دیگر هستند.

از این ویتامین ها نیز نباید بهره ببرید.

مکمل های مولتی ویتامینی که فهرستی از میزان هر کدام از مواد اولیه را ارائه می دهند، مطمئن هستند؛ اما بایستی تنها در صورت مفید بودن مواد اولیه برای سلامت عمومی بدن، مورد استفاده قرار بگیرند.

آیا به مولتی ویتامین احتیاج دارید؟

مولتی ویتامین ها نیز همچون تمام مکمل های دیگر نباید بدون علت موجه استفاده شوند. قبل از خرید یک مکمل تازه، برچسب آن را بخوانید و از خود بپرسید:

1. کدام مواد اولیه موجود در این مکمل برای سلامتی من مفید است؟

2. کدام مواد اولیه موجود در این مکمل برای سلامتی من مضر است؟

3. آیا این مواد اولیه به من آسیب می رسانند؟

4. آیا اگر مواد اولیه را به صورت مجزا بخرم، گران تر از این مکمل مولتی ویتامین خواهد بود؟

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2081

به "آیا مولتی ویتامین ها واقعاً مؤثر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مولتی ویتامین ها واقعاً مؤثر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید