طرز تهیه کشک و اسفناج، غذای محبوب کرمانی

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگارانـ غذا های محلی ریشه در سنت ها و آداب و رسوم مردم هر ناحیه ای دارند. کشور ما ایران به علت داشتن اقلیم ها و قومیت های گوناگون دارای فرهنگ ها و سنت های بسیاری است و همین مسئله در ایجاد تنوع غذایی نقش مهمی داشته است. شهر کرمان دارای غذا های سنتی لذیذ و پر طرفداری است و کشک و اسفناج یکی از غذا های محبوب و سنتی این شهر است. این غذا به علت داشتن کشک و بعلاوه اسفناج سرشار از آهن، پروتئین و مواد مغذی است.

طرز تهیه کشک و اسفناج، غذای محبوب کرمانی

به گزارش خبرنگاران، به طور کلی کشک در میان اهالی کرمان محبوبیت زیادی دارد و پایه ثابت بسیاری از غذا های سنتی شهر کرمان مانند بز قرمه، آبگوشت بادمجان و کشک، آش رشته کرمانی، کشک کله جوش، کشک کدو و... است. اگر در پی پخت یک غذای نو و در عین حال سرشار از خاصیت برای خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما کشک و اسفناج کرمانی خوشمزه است. در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه کشک و اسفناج را همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این غذا با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه کشک و اسفناج

اسفناج: 1 کیلو

کشک: 200 گرم

پیاز: 3 عدد

سیر: 1 بوته بزرگ

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

نعناع داغ: نصف لیوان

گردوی پودر شده (اختیاری): نصف پیمانه

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به اسفناج

همان طور که می دانید اسفناج سبزی بسیار پرخاصیتی است که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ای است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن جلوگیری از سرطان، سلامت پوست و مو و استحکام استخوان ها مفید است. این سبزی مغذی می تواند برترین دارو برای درمان یبوست به ویژه در افراد میان سال و کهن سال باشد. در شستن اسفناج باید به این نکات توجه داشته باشید که اسفناج حاوی شن ریزه است؛ بنابراین آن را چند دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا شن های آن ته نشین گردد و در آخر به تدریج از اسفناج های رویی بردارید و با آب سرد آب کشی کنید تا شن های ته نشین شده دوباره به اسفناج ها نچسبند.

هرگز اسفناج را پس از خرد کردن نشویید تا مواد مغذی آن خارج نگردد. اسفناج را به میزان مورد احتیاج بپزید و هیچ وقت آن را به صورت پخته شده نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج برگ های لطیف و تازه آن را انتخاب کنید.

نکات مربوط به کشک

کشک از فراورده های لبنی است که سرشار از کلسیم، پروتئین، نیاسین و ویتامین B است. کشک های سنتی و محلی نسبت به کشک های پاستوریزه ترش تر هستند و طعم بهتری دارند؛ بنابراین بهتر است برای تهیه این غذا از کشک سنتی بهره ببرید.

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم برترین گزینه است.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به مقدار کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

طرز تهیه کشک و اسفناج

ابتدا اسفناج ها را خوب بشویید و داخل یک قابلمه بریزید. احتیاجی به خرد کردن اسفناج نیست. قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا اسفناج کم کم آب بیاندازد و بپزد. بعد از اینکه اسفناج نرم شد، با ته قاشق یا گوشت کوب آن را کمی بکوبید تا ساقه های درشت له شوند. سپس پیاز را خرد یا رنده کنید و همراه با کمی روغن داخل یک ماهی تابه تفت بدهید. کمی نمک به پیاز اضافه کنید تا نرم گردد. چند دقیقه بعد سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و کمی که تفت خورد، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. حالا پیاز و سیر خرد شده را داخل قابلمه اسفناج بریزید و خوب هم بزنید.

نصف لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا حدود پانزده دقیقه با پیاز داغ بجوشد و به روغن بیاید. در مرحله بعد نعناع داغ و گردو را به اسفناج اضافه کنید و پانزده دقیقه دیگر زمان بدهید. در مرحله آخر کشک را داخل قابلمه بریزید و اگر کشک سفت بود، کمی آب جوش هم اضافه کنید. اجازه بدهید کشک با اسفناج حدود بیست دقیقه بجوشد؛ سپس کشک و اسفناج خوشمزه و مقوی شما آماده است. حالا می توانید کشک و اسفناج را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با نان تازه و سبزی خوردن میل کنید. نوش جان

منبع: فرارو
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1916

به "طرز تهیه کشک و اسفناج، غذای محبوب کرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کشک و اسفناج، غذای محبوب کرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید