یوگا اضطراب زنان باردار را کاهش می دهد!

به گزارش مجله نایس پاتوق، محققان می گویند: مروری بر مطالعات نشان داد رایج ترین درمان های جایگزین مقابله با استرس و اضطراب بارداری شامل ماساژ درمانی، طب سوزنی و یوگاست. به مجموعه ای از تمرینات فیزیکی و وضعیت گزینی تمرینات کنترل شده تنفسی و تمرینات رهاسازی و تن آرامی یوگا گفته می گردد.

یوگا اضطراب زنان باردار را کاهش می دهد!

زنان در دوران بارداری به دلیل بروز تغییرات دائمی در زندگی و آغاز مسئولیت جدید یعنی نگهداری از کودک، درگیری ذهنی زیادی را تجربه می نمایند. احساسات دوسوگرایی زنان باردار روند طبیعی این دوران است، اما در بعضی زنان شدیدتر است و آنان را به سوی ترس از زایمان و اضطراب مرتبط با بارداری سوق می دهد. محققان در مقاله ای به نام آنالیز تاثیر یوگا بر اضطراب زنان نخست باردار شهر زاهدان در سال 1396 نقش یوگا بر کنترل اضطراب دوران بارداری را آنالیز کردند.

در این پژوهش که فرنوش خجسته، کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعظم اوین، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و حسین انصاری، دانشیار گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام داده اند آمده است: از آنجا که تولد، یک تجربه استرس زاست اتوماتیک آمدی و اعتماد به نفس نقش مهمی در ادراک مادر برای انجام زایمان ایفا می نماید. گزارش های جدید نشان داده که زنانی که در زمان بارداری سطح اطمینان بیشتری نسبت به توانایی انجام زایمان دارند، درد کمتری را طی زایمان گزارش می نمایند.

در این مقاله آمده است: امروزه مداخلات متنوعی جهت کنترل اضطراب و افزایش حس اتوماتیکآمدی وجود دارد، از جمله آن ها می توان به روش های دارویی و غیردارویی اشاره نمود. روش های مقابله با استرس و اضطراب از جمله تن آرامی، ماساژ، تجسم خلاق، آروماتراپی و مداخلات شناختی رفتاری می تواند به زن باردار یاری کند تا از تاثیرات نامطلوب استرس و اضطراب بر سلامتی خود و جنین مصون بماند.

خجسته و همکارانش در این مقاله می گویند: تحقیق حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود. جامعه پژوهشی شامل 60 زن نخست زای مراجعه نماینده به مراکز جامع سلامت شهرستان زاهدان از مهرماه 1396 تا اردیبهشت 1397 بود. معیارهای ورود به مطالعه شامل سن 18 تا 40 سال، نخست زا بودن، حاملگی تک قلو با سن بارداری 26 تا 27 هفته، برخورداری از سواد خواندن و نوشتن، نداشتن سابقه شرکت در کلاس های آمادگی زایمان و فعالیت های یوگا و ورزش های مشابه مانند پیلاتس، مصرف نکردن داروی روانپزشکی و فقدان بیماری های زمینه ای مانند آسیب یا جراحی طناب نخاعی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن مسائل مامایی از جمله سرکلاژ دهانه رحم، جفت سرراهی، تب بالا، پارگی زودرس کیسه آب و پلی هیدرآمینوس بود.

در این پژوهش آمده است: افراد گروه مداخله پس از دریافت مطالب آموزشی در خصوص مزایای یوگا، آموزش های عملی آن را در باشگاه تحت نظر مربی یوگا و پژوهشگر دریافت کردند و افراد گروه کنترل در این مدت از مراقبت های معمول.

در بخش دیگری از این مقاله آمده: آموزش های دوران بارداری باعث کاهش معنی دار میانگین نمره اضطراب زنان و افزایش نمره اتوماتیکآمدی زایمان در گروه مداخله یوگا شد. از محدودیت های این مطالعه تعداد کم نمونه ها، انتخاب زنان از بین مراجعان به مراکز جامع سلامت و نخست زا بودن آنان بود که به همین دلیل نتایج آن به سایر زنان باردار قابل تعمیم نیست. محدودیت دیگر این مطالعه لزوم داشتن انگیزه کافی جهت شرکت در کلاس با حضور مربی یوگا و مامای دوره دیده در زمانی خارج از نوبت معاینات معمول بارداری بود، بنابراین پیشنهاد می گردد از تمرینات هاتایوگا(یوگای حرکتی) از طریق مامای آموزش دیده برای کنترل اضطراب و افزایش اتوماتیکآمدی در دوران بارداری در کلاس های آمادگی زایمان استفاده گردد.

این مقاله در شماره یک جلد نهم طب مکمل فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری- مامایی اراک منتشر شده است.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 315

به "یوگا اضطراب زنان باردار را کاهش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوگا اضطراب زنان باردار را کاهش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید