گسترش روابط ایران و چین در زمینه اسناد تاریخی

به گزارش مجله نایس پاتوق، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان آرشیو ملی جمهوری خلق چین در راستای افزایش تعاملات و همکاریهای متقابل، تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.

گسترش روابط ایران و چین در زمینه اسناد تاریخی

با ما همراه باشید و با سفر به چین با تور از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، این یادداشت تفاهم روز سه شنبه، 18 خردادماه، به امضای سیدرضا صالحی امیری و لی مین گوآ رسید که دیروز در رأس هیئتی وارد چین شد.

سفر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به چین به منظور گفت وگو و ملاقات با چند تن از مقامات عالی چین از جمله وزیر فرهنگ این کشور و نیز گشایش اولین نمایشگاه مشترک کتابخانه های ملی ایران و چین با عنوان ایران زیبا اجرا شده است.

این تفاهم نامه در پنج بند تنظیم شده و شامل بخش هایی چون مبادله دانش و اطلاعات، مبادله استاد و کارشناس، شرکت در کنفرانس ها، کارگاه ها و دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاه ها و همکاری های پژوهشی مشترک است.

طرفین در این تفاهم نامه مشترک توافق کردند که به منظور تقویت روابط محبت آمیز موجود بین دو کشور و گسترش روابط همکاری در زمینه های میراث مستند، اسناد تاریخی، حفاظت از اسناد و مدارک آرشیوی در حد توان خود کوشش نمایند.

مبادله دانش و اطلاعات و تجارت در زمینه موضوعات علوم آرشیوی اعم از سند شناسی، سند پژوهی، تاریخ شفاهی، حفاظت و نگهداری، مرمت و دیجیتالی کردن آرشیو از دیگر مفاد تفاهم نامه مشترک طرفین است.

تنظیم و توصیف اسناد بویژه اسناد الکتریکی و همچنین تبادل منابع، اطلاع رسانی، مبادله تصاویر اسناد آرشیوی مورد علاقه یکدیگر و دیگر آثار تخصصی آرشیوی، مطابق با قوانین دو کشور و نیز بر اساس استانداردهای حقوق بین المللی از دیگر موضوعاتی بود که طرفین آمادگی خود را برای همکاری در این بخش ها اعلام کردند.

در بخش دیگری از تفاهم نامه همکاری مشترک میان کتابخانه ملی ایران و سازمان آرشیو ملی جمهوری خلق چین، مبادله استاد و کارشناس آرشیو دو کشور و نیز انجام بازدیدها با هدف تبادل تجارب و به مشارکت گذاردن دانش در زمینه علوم آرشیوی لحاظ شده است.

سیدرضا صالحی امیری و لی مین گوآ در عین حال از علاقه مندی خود نسبت به برگزاری نمایشگاههای مشترک اسناد خبر داده و بر فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای استفاده آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی تأکید کردند.

انجام طرح ها و پروژه های مشترک در زمینه شناسایی، اصول و روش بایگانی، ارزشیابی، توصیف، حفظ و نگهداری و اطلاع رسانی اسناد آرشیوی از دیگر موارد مورد توافق طرفین در این یادداشت تفاهم است.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 753

به "گسترش روابط ایران و چین در زمینه اسناد تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش روابط ایران و چین در زمینه اسناد تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید