گزارش، اهداف علی باباجان برای آینده ترکیه

به گزارش مجله نایس پاتوق، باباجان معاون مالی اسبق اردوغان با حمایت عبدالله گل٬ حالا قدم در راه تاسیس حزب جدیدی گذاشته که به باور کارشناسان و تحلیل گران٬ به مراتب از حزب داوود اوغلو٬ قدرتمندتر و اثرگذارتر خواهد بود.

گزارش، اهداف علی باباجان برای آینده ترکیه

از سفر با قیمت تور استانبول خرداد 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ علی باباجان از اقتصاددانان ترکیه٬ در عنفوان جوانی در کنار شاگردان سابق مرحوم اربکان نخست وزیر فقید اسلام گرای ترکیه در سال 2001 میلادی٬ به عنوان یکی از موسسین حزب عدالت و توسعه٬ گل و اردوغان را همراهی کرد و در پست هایی همچون وزیر امور خارجه٬ وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی نخست وزیر درخشید. در دوران فعالیت او در پست وزارت امور خارجه٬ ترکیه عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و باباجان هر سال به عنوان یکی از مدعوین نشست اقتصادی داووس٬ شهرت فراوانی کسب کرد.

باباجان در سالیان اخیر٬ رفته رفته با اردوغان و تیم او دچار اختلاف شد و از حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرد. او چند ماه پیش در ملاقات با اردوغان٬ اعلام نمود که دیگر هیچ گونه ارتباط ذهنی و عاطفی بین خود و حزب حاکم نمی بیند و صرفاً برای خداحافظی نزد او رفته است.

حالا باباجان معاون اقتصادی اسبق اردوغان با حمایت عبدالله گل٬ قدم در راه تاسیس حزب جدیدی گذاشته که به باور کارشناسان و تحلیل گران٬ به مراتب از حزب داوود اوغلو٬ قدرتمندتر و اثرگذارتر خواهد بود.

باباجان در مصاحبه با شیرین پایزن نویسنده پایگاه تحلیلی خبری تی 24 به اهداف و موضوعاتی اشاره نموده که در راس برنامه های حزب او خواهد بود و در همین حال انتقاداتی نیز علیه دولت اردوغان مطرح نموده است.

خون گریه می کنم

باباجان در پاسخ به این پرسش که چرا مجدداً به دنیای سیاست بازگشته٬ ضمن اشاره به این که هر دو هفته یک بار به طور مفصل با عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه ملاقات می کند٬ گفته است:اگر می خواستیم٬ می توانستیم سراغ کارهای دیگر برویم و پیروز شویم. اما وقتی که به حال و روز مملکت می نگرم٬ در درونم خون گریه می کنم. حیف است این کشور در چنین شرایطی باشد. این کشور از صدر تا ذیل به یک تغییر بزرگ و تسویه مسئولین و مدیران احتیاج دارد. یک دولت که نمی تواند فقط همان 51 درصد شهفرایندان را که به او رای داده اند٬ هموطن بنامد و دیگران را رها کند. چنین چیزی قابل قبول نیست.

عقب نشینی نخواهیم کرد

باباجان در این مصاحبه که در دفتر فعالیت حزبی او در محله بالگات آنکارا انجام شده٬ بر این موضوع تاکید نموده که به اندازه کافی به خود اعتماد دارد و می داند که مورد اقبال مردم ترکیه قرار خواهد گرفت.

باباجان معتقد است که ترکیه به یک حزب مبتنی بر اراده یک نفره و بدون رایزنی و مشورت احتیاج ندارد و باید طرحی نو در انداخت که یکی از ابعاد نوین آن٬ استفاده از نظرات دیگران و رایزنی با متخصصین در حوزه های مختلف است.

او همچنین اعلام نموده که فرایند تاسیس حزب و اعلام موجودیت٬ از آن چه که انتظار داشته طولانی تر شده و در سال 2020 این فرایند تکمیل خواهد شد و نام حزب او نیز از سوی مردم انتخاب خواهد شد.

معاون اسبق اردوغان٬ مدعی آن شده که حزب او٬ کانون تحولات سیاسی آینده ترکیه و تامین نماینده کادر و مدیر برای اداره کشور خواهد بود و در رویکرد سیاسی و اجتماعی این حزب٬ حتی حقوق و مطالبات یک اقلیت یک درصدی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. چرا که ترکیه به یک دموکراسی فراگیر و حداکثری احتیاج دارد.

عصبانیت اردوغان٬ دلیل اصلی اتهام کلاهبرداری

چندی پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در یک سخنرانی عمومی٬ در مورد چند و چون مدیریت و تصرف اراضی و منابع اقتصادی دانشگاه شهر استانبول٬ احمد داوود اوغلو و علی باباجان را به کلاهبرداری٬ تصرف غیرقانونی چندین هکتار زمین شهری و سوءاستفاده از هالک بانک متهم کرد.

در این مصاحبه از باباجان پرسیده شده که پاسخ شما به اتهاماتی که از سوی اردوغان مطرح شده چیست؟ او در پاسخ می گوید:اطمینان دارم که جناب رئیس جمهور٬ از سر عصبانیت چنین جملاتی بر زبان آورده است. او به خوبی مرا می شناسد و می داند من در وادی اختلاس و سوءاستفاده اقتصادی نیستم. اگر من کلاهبردار و فاسد بودم٬ دلیلی نداشت که 6 ماه پیش مرا به همکاری مجدد دعوت کند. ممکن است او در آینده نیز اتهامات سنگین تری مطرح کند و حرف های تندتری بزند. اما باکی نداریم و همه این ها را پیش بینی نموده ایم. با این حال قصد عقب نشینی نداریم و ممکن است افتراهای دیگری هم مطرح نمایند اما به راه خود ادامه خواهیم داد.

دمیرتاش آزاد گردد

علی باباجان که قبلاً هم در مورد ضرورت توجه به مطالبات نمودها وعده هایی داده٬ در این مصاحبه نیز در مورد صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق ها گفته است:هر اندازه که راه برای فعالیت سیاسی دمیرتاش باز گردد و بتواند در فضای سیاسی ترکیه فعالیت کند٬ به همان اندازه برای ترکیه مفید خواهد بود. لذا ضرروت دارد که دمیرتاش آزاد گردد و محاکمه او بدون حبس ادامه پیدا کند.

باباجان در مورد عثمان کاوالا روزنامه نگار و نویسنده زندانی هم گفته که همه او را می شناسند و او باید هر چه زودتر آزاد گردد.

باباجان از اردوغان و دستگاه قضا به خاطر برخورد تند با تحصن طرفداران حزب جمهوری خلق در پارک گزی استانبول انتقاد نموده و بر این باور است که گزی نشان داد٬ حکومت تاب تحمل کوچک ترین انتقادی ندارد.

ترکیه و آزادی بیان از نظر باباجان

علی باباجان٬ رفتارهای دولت اردوغان در اعمال محدودیت بر رسانه ها و مخالفین سیاسی را به چالش کشیده و گفته است:نباید هر اعتراض٬ هر صدای مخالف و تظاهراتی را همچون رفتارهای خصمانه دشمن تلقی کنیم. این ها دشمن نیستند. حق دارند نظر خود را بیان نمایند. قرار نیست هر جا چند نفر شهفرایند دور هم جمع شدند٬ تصور کنید دنبال سقوط دولت هستند. نباید هر کسی که مخالف ما فکر کند٬ به عنوان خائن برچسب بخورد و بگوییم تو دنبال سقوط ما هستی. بعضی اتفاقات خطرناک در حال روی دادن است و نقاط خاکستری جدی می بینیم. نباید اجازه دهیم اوضاع کشورمان به سوی سیاهی برود. باید به سپیدی بازگردیم.

انتقاد از نظام سیاسی ریاستی

در دو سال اخیر٬ بسیاری از احزاب و سیاست مداران ترکیه انتقاداتی در مورد نظام سیاسی ریاستی مطرح نموده اند و به عنوان مثال مرال آکشنر رهبر حزب خوب و داوود اوغلو رهبر حزب آینده٬ وعده داده اند که اگر به قدرت برسند٬ نظام سیاسی پارلمانی را بازمی گردانند.

حالا باباجان هم به آنها پیوسته و در این مورد گفته است: نظام سیاسی ریاستی به درد ترکیه نمی خورد و نمی تواند مسائل ما را حل نماید. معتقدم که یک نظام سیاسی باید پیش از هر چیز در خارج و داخل کشور٬ صلح و آرامش تامین کند. ما باید دوباره سراغ نظام پارلمانی برویم و اتفاقاً باید ساختار سیاسی پارلمانی تقویت گردد.

هشدار در مورد اقتصاد ترکیه

باباجان در مورد دیدگاه های اقتصادی خود می گوید:بارها هشدار دادیم و اعلام نمودیم که ترکیه در حال سُرخوردن در سراشیبی مسائل اقتصادی است. حرف ما را نپذیرفتند اما پیش بینی ما درست از آب در آمد. حالا 26 درصد از جوانان ما بیکارند که یک رکورد تاریخی و بی سابقه است و 50 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها٬ شغل ندارند. اگر ما به قدرت برسیم ظرف 30 روز می توانیم اقتصاد ترکیه را سر و سامان دهیم.

باباجان در ادامه با طرح یک موضوع کنایی٬ به ضرورت استقلال دستگاه قضا اشاره نموده و گفته است:اگر به قدرت برسیم٬ به قوه قضائیه زنگ نمی زنیم و احکام و تصمیمات آنها را تغییر نخواهیم داد.

باباجان در پایان٬ تصمیم اردوغان برای ایجاد کانال استانبول را یک تصمیم غلط تلقی نموده و بر این باور است که طرح این مسائل٬ به منظور تحریف اذهان عمومی و بی توجه شدن مردم به موضوع بیکاری جوانان است و این پروژه دستاوردی جز تشدید دوقطبی موجود نخواهد داشت.

چندی پیش٬ مهمت آغار از وزرای کشور اسبق ترکیه و از چهره های امنیتی مشهور این کشور اعلام نموده بود که اگر باباجان و داوود اوغلو را منصرف ننمایند٬ ایجاد احزاب آنها٬ مسائل بزرگی برای حزب حاکم به دنبال خواهد آورد.

باباجان این گفته آغار را مهم تلقی نموده و گفته است: سخنان او نشان داد حرکت ما تا چه اندازه جدی است که آنها را نگران نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 688

به "گزارش، اهداف علی باباجان برای آینده ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، اهداف علی باباجان برای آینده ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید