کشف درمانی موثر و تازه برای آسم شدید

به گزارش مجله نایس پاتوق، ایسنا به نقل از نیو اطلس نوشت،محققان یک مولکول ضد التهابی را شناسایی نموده اند که می تواند به درمان های جدیدی برای آسم شدید یاری کند.

کشف درمانی موثر و تازه برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و اگرچه قابل درمان است، اما همواره احتیاج به روش های تازهی برای درمان آن وجود دارد. اکنون محققان کالج ترینیتی دوبلین دریافته اند که یک مولکول ضد التهابی می تواند به درمان آسم شدید یاری کند.

آسم برگرفته شده از یک واژه یونانی به معنی نفس نفس زدن یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی های آن عبارتند از علائم متغیر و عودنماینده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش. نشانه های رایج آن نیز شامل خس خس، سرفه و تنگی نفس است که به سه گانه آسم معروف است.

تصور بر این است که بیماری آسم از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می گردد. تشخیص آن معمولاً بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان ودَم سنجی یا اسپیرومتری صورت می گیرد.

درمان علائم حاد آسم معمولاً با استفاده از داروهای استنشاقی کوتاه اثر صورت می گیرد. در موارد بسیار شدید ممکن است لازم باشد از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی، سولفات منیزیم استفاده شده و بیمار بستری گردد.

با اجتناب از حساسیت زاها یا آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می توان از بروز علائم آسم جلوگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2011، بین 235 تا 300 میلیون نفر در سطح دنیا به این بیماری مبتلا بودند.

تنگی نفس علامت شاخص در مبتلایان به آسم، ناشی از التهاب راه های هوایی است. آسم اساساً فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی در پاسخ به آلرژن هایی مانند گرد و غبار، دود، آلودگی یا سایر محرک ها است.

تحقیقات گذشته پروتئینی به نام JAK1 را شناسایی نموده بود که نقشی کلیدی در ایجاد پاسخ های ایمنی با سیگنال دادن به سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها مبنی بر شناسایی اجسام خارجی دارد. به همان میزان که این پروتئین مهم است، گاهی اوقات می تواند کمی بیش از حد موجب تحریک گردد و ماکروفاژها را بیش از حد تحریک کند و التهاب ایجاد کند. این امر می تواند در طیف وسیعی از شرایط، مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم ظاهر گردد و مهارنماینده های آن به عنوان درمان های بالقوه برای این موارد در حال ظهور هستند.

اکنون محققان کالج ترینیتی در مطالعه تازه خود یک مهارنماینده JAK را شناسایی نموده اند که به وسیله خود بدن فراوری می گردد. این مولکول که به عنوان ایتاکونات(itaconate) شناخته می گردد، قبلاً تعیین شده بود که ترمز ماکروفاژهای بیش فعال را می کشد و به عنوان نوعی کلید خاموش برای التهاب عمل می نماید.

اکنون تعیین شده است که این مولکول روی پروتئین JAK1 نیز اثر می گذارد و به نظر می رسد که این حالت های خاموش کردن التهاب در کنار هم به مقابله با آسم یاری می نمایند.

محققان یک مشتق از ایتاکونات به نام 4-OI را روی مدل های موش مبتلا به آسم شدید که به درمان های استروئیدی ضد التهابی رایج پاسخ نمی دادند، آزمایش کردند و تعیین شد که این مولکول باعث کاهش فعال شدن پروتئین JAK1 و کاهش شدت آسم در موش ها می گردد.

دکتر مارا رانتش نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما امیدواریم که داروهای تازه مبتنی بر ایتاکونات به عنوان یک رویکرد درمانی کاملاً تازه برای درمان آسم شدید، در جایی که احتیاج مبرم به درمان های تازه وجود دارد، پتانسیل داشته باشند.

این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2000

به "کشف درمانی موثر و تازه برای آسم شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف درمانی موثر و تازه برای آسم شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید