چشم انتظار ورود موتورهای برقی و هیبریدی بومی به بازار باشید ، بومی سازی تمام قطعات خودرو دغدغه وزارت صمت

به گزارش مجله نایس پاتوق، قبادیان گفت: تمام توان مهندسان برای ورود به عرصه فراوری خودرو هایی جدید با موتور هیبریدی و الکتریکی به کار گرفته شده و به زودی شاهد فراوری این خودرو ها در کشور خواهیم بود.

چشم انتظار ورود موتورهای برقی و هیبریدی بومی به بازار باشید ، بومی سازی تمام قطعات خودرو دغدغه وزارت صمت

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برات قبادیان معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت در گفت وگو با خبرنگار ، از گسترش طرح های پژوهشی در حوزه موتور های درون سوز اطلاع داد و اظهار کرد: موتور های درون سوز شامل موتور های بنزینی و دیزلی می شوند که از گذشته در حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و در موتور های ثابت از جمله پمپ های آب و مولد های فراوری برق مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت با تاکید بر نقش اساسی موتور های درون سوز در صنایع مختلف کشور ادامه داد: بعد از مدتی موتور های گاز سوز هم به عنوان موتور درون سوز پا به عرصه صنعت گذاشتند و امروزه کاربرد بسیاری در صنایغ مختلف پیدا نموده اند.

قبادیان گفت: شرکت های بسیاری که اغلب با خودروساز های برتر کشور مرتبط هستند به طراحی و فراوری موتور های داخلی می پردازند؛ از جمله این موتور های می توان به موتور EF7 اشاره نمود که بعد ها نمونه های دیزلی و پایه گاز سوز آن هم پا به عرصه موتور های درون سوز گذاشتند.

او درباره عملکرد موتور های پایه گاز سوز تشریح کرد: همانطور که می دانید با تبدیل موتور های پایه دیزل یا پایه بنزین به موتور های گاز سوز راندمان لازم را دریافت نمی کنیم بنابراین استفاده از موتور های پایه گاز سوز در صنعت خودروی کشور می توانند بسیار مفید باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت توضیح داد: تا پیش از دهه 70 تعداد متخصصین حوزه خودرو بسیار اندک بود که همراه شدن آن ها انجمن علمی موتور ایران را تاسیس کرد. با گسترش آموزش در کشور تعداد متخصصین حوزه مکانیک در سه دهه اخیر رشد مناسبی پیدا نموده است که اغلب آن ها امروز اساتید دانشگاه های کشور هستند.

قبادیان گفت: یازدهمین همایش تخصصی خودرو تا چند روز آینده برگزار خواهد شد تا به آنالیز تخصصی در این حوزه بپردازد خوشبختانه امروز کشور ما شرایط بسیار مناسبی از نظر منابع انسانی متخصص در حوزه موتور، گیربکس و اکسل دارد که مجموعه آن را قوای محرکه می نامیم.

او اعلام کرد: در سال های پیشین ما به عنوان سازنده موتور فعالیت کمتری داشتیم و قوای محرکه در صنعت خودرو اغلب به وسیله واردات تامین می شد؛ ساخت موتور از علوم هایتک محسوب می گردد که احتیاج به مطالعه و تحقیق بسیاری دارد. به عمل رسیدن یک طرح فراوری خودرو به حداقل سه سال زمان احتیاج دارد و این موضوع دشواری فراوری آن را نشان می دهد. از سال 1370 کوشش های بسیاری در این حوزه انجام شده است که یکی از دستاورد های آن فراوری موتور EF7 با نگاه ملی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت توضیح داد: نسل موتور های درون سوز هم ثابت نمانده وبا پیشرفت تکنولوژی به سمت پیشرفت حرکت می نماید به طوری که موتور های بنزینی و دیزلی که در سال 1900 و بازدهی حرارتی 4 و 5 درصد فراوری شد امروز به توان 30 و 40 درصد رسیده است.

خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان به صفر رسیده است/فرایند افزایشی فراوری کالا های منتخب کشور

قبادیان گفت: همایش پیش رو محلی برای ارائه نتایج تحقیقات دو سال اخیر متخصصان این حوزه است؛ برای این همایش 120 مقاله دریافت نموده ایم که 70 درصد آن توسط دانشگاهیان و 30 درصد مابقی توسط فعالان صنعتی تهیه شده است و این نشان از همکاری مناسب دانشگاهیان و فعالان صنعتی در این حوزه وجود دارد.

او ادامه داد: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که این روز ها کشورمان با آن دست و پنجه نرم می نماید، ورود نخبگان برای بومی سازی و تامین قطعات مورد احتیاج فراوری کنندگان موتور های درون سوز می تواند گامی بلند برای حفظ اقتدار کشور باشد همچنین در نظر داریم با برگزار کردن میز های تخصصی مقایسه ای بین فراوریات داخلی و سطح فراوری جهانی داشته باشیم تا بتوانیم برای کاهش فاصله با استاندار های جهانی برنامه ریزی کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت درباره برنامه های وزارت صمت برای ساخت قوای محرکه جدید اظهار کرد: حدود 2 سال پیش موتور ساخته شده توسط شرکت سایپا و یک شرکت خارجی رونمایی شد؛ طرح های بسیاری برای همگام شدن با دغدغه های جهانی از جمله استفاده از سوخت های جایگزین، خودرو های هیدروژنی و خودرو های تمام الکتریکی در دست آنالیز داریم و امیدوار هستیم که به زودی وارد عرصه خودروسازی شوند.

قبادیان گفت: تمرکز امروز ما بر ساخت قطعات و تامین احتیاج های داخلی کشور است اما تمام توان مهندسان برای ورود به عرصه فراوری خودرو های جدید هیبریدی و الکتریکی به کار گرفته شده است و به زودی می توانیم شاهد فراوری این خودرو ها در کشور باشیم.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 714

به "چشم انتظار ورود موتورهای برقی و هیبریدی بومی به بازار باشید ، بومی سازی تمام قطعات خودرو دغدغه وزارت صمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انتظار ورود موتورهای برقی و هیبریدی بومی به بازار باشید ، بومی سازی تمام قطعات خودرو دغدغه وزارت صمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید