همه چیز درباره بیماری قانقاریا

به گزارش مجله نایس پاتوق، بیماری قانقاریا به علت عفونت باکتریایی و کمبود تامین خون ایجاد می گردد و اغلب بر روی انگشتان دست و پا تاثیر می گذارد. در ادامه بیشتر با این بیماری آشنا می شوید.

همه چیز درباره بیماری قانقاریا

قانقاریا چیست؟

قانقاریا به معنی بافت مرده است. قانقاریا وقتی ایجاد می گردد که زخم عفونت پیدا کند یا بافت در اثر وارد آمدن آسیب دچار تخریب گردد. قانقاریا می تواند در هر نقطه ای از بدن رخ دهد، اما شایع ترین جاهایی که قانقاریا ممکن است رخ دهد عبارتند از پا، انگشتان پا و ساق پا، انگشتان دست، دست، و ساعد. خطرناک ترین جایی که ممکن است دچار قانقاریا گردد احشای شکمی است.

علائم قانقاریاسیاه شدن پوست همراه با مردن عضلات و استخوان زیر آن از علائم قانقاریا هستند.

از نشانه های بیماری قانقاریا، ترق و تروق کردن پوست است در این حالت انگار که روی حباب های هوا در زیر پوست فشار آورده می گردد.

تورم از دیگر علایم قانقاریا است.

درد یا بی حس شدن ناحیه نیز از نشانه های شایع قانقاریا می باشد.

از علائم شایع بیماری قانقاریا، ترشحات بدبو از زخم های موجود در بافت های مرده است.

تب خفیف تا 3/38 درجه سانتیگراد نیز از علائم بیماری قانقاریا است.

علل بیماری قانقاریاقانقاریا وقتی رخ می دهد که جریان خون به یک قسمت از بدن متوقف گردد یا به شدت کاهش یابد. جریان خون می تواند در موارد زیر متوقف و در نتیجه قانقاریا ایجاد گردد:

عفونت با باکتری کلستریدیوم پرفرنژانس می تواند منجر به بیماری قانقاریا گردد.

از دیگر علل ایجاد بیماری قانقاریا تشکیل لخته خون در یک سرخرگ است.

آسیب بافتی در اثر حوادث، جراحی، یا زخم های سوراخ نماینده عمقی می تواند باعث ایجاد بیماری قانقاریا گردد.

له شدگی که باعث قطع جریان خون گردد می تواند سبب بیماری قانقاریا گردد.

از دیگر علل بیماری قانقاریا تصلب شرایین (سفت و انعطاف ناپذیر شدن سرخرگ ها) است.

سرمازدگی طولانی مدت می تواند منجر به بیماری قانقاریا گردد.1

انواع قانقاریا

قانقاریا خشکقانقاریا خشک با خشکی پوست و تغییر رنگ پوست به قهوه ای ، آبی و سیاه معین می گردد و ممکن است به آرامی رشد کند .عموما در افرادی که بیماری عروق خونی، مانند تصلب شریان، یا افرادی که دیابت دارند رخ می دهد.

قانقاریا تراگر عفونت باکتریایی در بافت آسیب دیده وجود داشته باشد. ورم، تاول و رطوبت ویژگی های معمول قانقاریا هستند.

این بیماری ممکن است بعد از سوختگی شدید، سرمازدگی و یا جراحت ایجاد گردد و اغلب در افراد مبتلا به دیابت که به طور ناخواسته یک انگشت یا پای خود را زخمی می نمایند رخ می دهد. قانقاریا مرطوب باید سریعا درمان گردد چون به سرعت پخش شده و می تواند مهلک باشد.

قانقاریا گازیقانقاریا گازی به طور معمول بر بافت عمیق عضله تاثیر می گذارد. اگر مبتلا به قانقاریا گازی شوید، سطح پوست در ابتدا ممکن است عادی به نظر برسد. با پیشرفت این بیماری پوست کم رنگ و سپس به رنگ قرمز یا ارغوانی تبدیل می گردد.

ظاهر حبابی ممکن است روی پوست ظاهر گردد، وقتی بر روی آن فشار وارد می کنید به دلیل گازداخل بافت ممکن است صدای ترق و تروق از پوست آسیب دیده به گوش برسد.

قانقاریا گازی عمدتا ناشی از عفونت باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس است که در جراحت یا زخم ایجاد می گردد. باکتری های عفونی سمی فراوری می نمایند که گاز را آزاد نموده و باعث مرگ بافت می گردد. مانند قانقاریا مرطوب، قانقاریا گازی نیز می تواند مهلک باشد.

قانقاریا داخلیقانقاریا که بر روی یک یا چند عضو بدن تاثیر می گذارد مانند روده ها، کیسه صفرا یا آپاندیس ، قانقاریا داخلی گفته می گردد. این نوع قانقاریا زمانی رخ می دهد که جریان خون داخل ارگان داخلی مسدود می گردد. به عنوان مثال، زمانی که روده ها از یک ناحیه ضعیف شده ماهیچه، داخل شکم پیچ خورده می گردد.

قانقاریا داخلی ممکن است موجب تب و درد شدید گردد و اگر درمان نگردد می تواند مهلک باشد.

نکروزان التهابی غلاف کف (فاسیت)این نوع قانقاریا اندام های تناسلی را درگیر می نماید . مردان اغلب مبتلا به این نوع قانقاریا می شوند، اما زنان هم می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. قانقاریا معمولا به خاطر عفونت در ناحیه تناسلی یا دستگاه ادراری به وجود می آید و موجب درد، قرمزی و التهاب می گردد.

اکسایش های باکتریایی پیشرفته (قانقاریا)این نوع نادر از قانقاریا به طور معمول بعد از عمل جراحی رخ می دهد که به دلیل جراحات دردناک پوست یک تا دو هفته بعد از عمل جراحی رخ می دهد.

عوامل خطر بیماری قانقاریاعوامل متعددی ریسک ابتلا به قانقاریا را افزایش می دهند. این موارد عبارتند از:

دیابتاگر دیابت داشته باشید، بدن به مقدار کافی هورمون انسولین فراوری نمی نماید (که به سلول های یاری می نماید تا قند خون را بالا ببرند)یا نسبت به اثرات انسولین مقاوم باشند. سطح قند خون بالا می تواند در نهایت به رگ های خونی، کاهش یا قطع جریان خون و به بخشی از بدن آسیب برساند.

بیماری رگ خونیشریان های باریک و کوچک (تصلب شریان)و لخته های خونی نیز می توانند جریان خون را در منطقه ای از بدن مسدود نمایند.

آسیب شدید و یا جراحیهر فرآیندی که باعث آسیب به پوست و بافت زیرین، از جمله جراحت یا سرمازدگی گردد، خطر پیشرفت قانقاریا را افزایش می دهد، به خصوص اگر یک بیماری اساسی داشته باشید که بر جریان خون در ناحیه زخمی تاثیر بگذارد.

استعمال سیگارافرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا بیشتری دارند.

چاقیچاقی اغلب همراه با دیابت و بیماری های قلبی است، فشار وزن اضافی به تنهایی می تواند شریان ها را فشرده، و منجر به کاهش جریان خون و افزایش ریسک ابتلا به عفونت و بهبود زخم گردد.

اگر مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)هستید و یا اگر تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارید، توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت دچار اختلال شده است.

داروهای تزریقیدر موارد نادر، داروهای خاص و داروهای غیر قانونی که به افراد تزریق می گردد موجب عفونت باکتریایی و قانقاریا می گردد.2

قانقاریا چگونه تشخیص داده می گردد؟آرتریوگرام: اشعه ایکس مخصوصی که انسداد در رگ های خونی را معین می نماید.

آزمایش خون: در بیماری قانقاریا تعداد گلبول های سفید خون امکان دارد خیلی زیاد شوند.

سی تی اسکن: در بیماری قانقاریا به منظور آنالیز اعضای داخلی بدن صورت می گیرد.

کشت بافت مبتلا به قانقاریا و یا ترشح زخم برای شناسایی عفونت باکتریایی انجام می گردد. آنالیز بافت مشکوک به قانقاریا، زیر میکروسکوپ برای تماشا اینکه سلول ها مرده اند یا نه، اقدام مفیدی است.

جراحی: برای یافتن و برداشتن بافت های مرده راه چاره مناسبی است.

عکس برداری: تشخیص قانقاریا به وسیله عکس برداری با اشعه ایکس یکی از مهم ترین اقدامات است.

انواع درمان قانقاریاقطع عضو مبتلا شده به قانقاریا

جراحی برای برداشتن بافت مرده و مبتلا به بیماری قانقاریا

عمل جراحی برای بهبود جریان خون در قسمت مبتلا به قانقاریا

تجویز آنتی بیوتیک برای درمان قانقاریا

جراحی مکرر برای برداشتن بافت مرده و مبتلا به قانقاریا

پیشگیری از قانقاریابرای پیشگیری از مبتلا شدن قانقاریا حتما باید در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، دستورات درمانی را به دقت رعایت کنید. پای خود را مرتباً از لحاظ علایم ناشی از بافت بیمار کنترل کنید. ناخن های خود را همواره کوتاه نگاه دارید. کفش های راحت و مقدار پایتان بپوشید. سعی کنید آسیبی به بدنتان وارد نگردد.

در صورت بروز علائم عفونت (گرمی، تورم، قرمزی، درد یا حساس بودن به لمس) در یک آسیب پوستی، به پزشک حتما مراجعه کنید.لازم به ذکر است از کار افتادگی عضو بر اثر قطع و یا برداشتن بافت مرده از عوارض بیماری قانقاریا است .3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.namnak.com

3.www.baharnews.ir

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1848

به "همه چیز درباره بیماری قانقاریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بیماری قانقاریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید