هفت فایده علمی ثابت شده قدردانی

به گزارش مجله نایس پاتوق، یکی از ویژگیهای انسانهایی که از نظر روانی پایدار هستند، عدم تاسف و غصه خوردن برای گذشته خودشان است. قدردانی را جایگزین تاسف خوردن کنید.

هفت فایده علمی ثابت شده قدردانی

مترجم: پ. م.

منبع:راسخون

یکی از ویژگیهای انسانهایی که از نظر روانی پایدار هستند، عدم تاسف و غصه خوردن برای گذشته خودشان است. قدردانی را جایگزین تاسف خوردن کنید.

گاهی همین که چند جمله در دفترچه خاطرات تان بنویسید و از خودتان بابت چیزهای کوچک زندگی تان تشکر کنید یا این که در خلوت خود فکر کنید که تاثیر دیگران در زندگی شما چه بوده یا شما به دیگران چه سودی رساندهاید، می تواند زندگی و حتی طرز تفکرتان را متحول کند.

پژوهشگران در تحقیقات مختلف تاثیر قدردانی از خویشتن و دیگران را بر روی سلامت جسم و روان بررسی کرده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

1. قدرشناسی راه را برای ایجاد روابط تازه هموار می کند

گفتن متشکرم در مقابل کاری که دیگری برای شما انجام می دهد، در هر فرهنگی، نشانه ادب و تربیت است. تشکر کردن علاوه بر نشان دادن ادب، می تواند برای شما دوستان تازهی را به ارمغان بیاورد. طبق یک تحقیق در سال 2014، اگر شما از یک فرد به خاطر کاری که برای شما انجام داده، تشکر کنید، این فرد ناخودآگاه به سمت شما کشش پیدا می کند. اگر شما را بشناسد، شروع به گفت وگو با شما خواهد کرد. شما با یک ارتباط چشمی هم می توانید تاثیر آنی تشکر کردن را بر صورت آن فرد ببینید. وقتی کسی برای کاری از شما تشکر می کند، هر چند وظیفه تان باشد، شما ناخودآگاه احساس خوبی خواهید داشت. بنابراین دفعه بعد که ماشینی در خیابان به شما راه داد، کسی در اتوبوس را برایتان نگه داشت و ...، ارتباط چشمی برقرار کنید و واقعا تشکر کنید.

2. قدرشناسی سلامت جسمی را بهبود می بخشد

طبق یک تحقیق دانشگاهی در سال 2012، افراد قدردان به طور میانه درد کمتری حس کرده و به سلامتی خودشان امتیاز بالاتری می دهند. این افراد به سلامت خود و اطرافیان شان توجه بیشتری دارند و چکاپ های پزشکی را جدی تر می گیرند. همچنین این افراد به طور میانه بیشتر دوست دارند فعالیت بدنی داشته باشند. این موارد همگی نه تنها منجر به سلامت بیشتر جسمی می شوند، بلکه می توانند طول عمر را هم افزایش دهند.

3. قدرشناسی سلامت روانی را بهبود می بخشد

قدردانی از دیگران و مورد قدردانی واقع شدن، ترشح هورمون شادی را در پی دارد. همچنین می تواند حواس شما را از احساسات مسموم و منفی مانند خشم، نفرت، حسادت و پشیمانی پرت کند. دکتر رابرت امونز، پژوهشگری که مطالعات بسیاری بر روی قدردانی و رابطه آن با شادی انجام داده می گوید: قدردانی و مورد قدردانی واقع شدن، غم و افسردگی را در افراد کم کرده و میزان شادی را افزایش می دهد.

4. قدردان ها دلسوزترند و کمتر عصبانی می شوند

طبق یک تحقیق در سال 2012 دانشگاه کنتاکی، افراد قدرشناس معمولا کنترل بیشتری روی رفتار خود دارند و کمتر در مقابل بی ادبی و قدرناشناسی افراد واکنش شدید نشان می دهند. طبق این تحقیق، افرادی که از تست قدرشناسی خود امتیاز بیشتری گرفته بودند، نسبت به رفتارهای منفی افراد دیگر کمتر واکنش نشان می دادند. همچنین این افراد نسبت به دیگران حساسیت و همزادپنداری بیشتری نشان می دادند و علاقه به تلافی و انتقام هم در آن ها بسیار کم بود.

5. قدردان ها بهتر می خوابند

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2012، یک ربع وقت صرف کردن برای نوشتن جملاتی برای قدرشناسی از خود قبل از خواب، باعث کاهش بار فکری و استرس شده و خواب عمیق تر، راحت تر و طولانی تری را برای شما به ارمغان می آورد. می توانید یک دفترچه داشته باشید و هر شب قبل خواب جملات تشکرآمیز در آن بنویسید. مثلا از خودتان تشکر کنید که امروز خیلی خوب کار کردید، بی ادبی همکارتان را پاسخ ندادید، سالم هستید، سقفی برای زندگی دارید، برای داشتن دوستان خوب از خود تشکر کنید و... همچنین از خود بپرسید: امروز برای چه چیزی شاکر هستم؟ چه لطفی در حقم شده که باید بابت آن شکرگزار باشم؟ این طور فکر کردن باعث می شود به جزئیاتی از زندگی تان توجه کنید که قبل از این هرگز به چشم تان نیامده بودند.

6. قدردانی عزت نفس و اعتماد به نفس را بهبود می بخشد

نتیجه یک تحقیق که در سال 2014 در مجله روانشناسی ورزشی منتشر شد، نشان داد که ورزشکارانی که قدردان هستند، اعتماد به نفس بیشتری داشته و با ترس کمتری به مقابله با رقیب خود می فرایند. در تحقیق دیگری معین شد که افراد قدردان کمتر خود را با دیگران مقایسه می کنند. این افراد به جای این که از دیدن فرد پیروز یا فردی در رده اجتماعی بالاتر، عصبانی شوند و حسادت کنند، از آن ها انگیزه می گیرند. همچنین این افراد از پیشرفت و شادی اطرافیان شان در زندگی لذت بیشتری می برند.

7. قدردانی ثبات روانی را تقویت می کند

نتایج تحقیقات دراز مدت، نشان می دهند که قدردانی نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه می تواند در مقابله با ناراحتی های شدید هم فرد را یاری کند. در سال 2006 مقاله ای منتشر شد که نشان می داد در میان سربازانی که از جنگ برگشته اند، آن هایی که قدردان تر بودند، کمتر دچار افسردگی و اختلالات تنش زای تروماتیک (PTSD) شدند. بررسی ها همچنین نشان داده است که افراد قدردان راحت تر با وقایع تلخ زندگی خود کنار می آیند.

همه ما می توانیم تبدیل به افراد قدردانی شویم. کافیست به جای ناله در مورد نداشته هایمان، به چیزهایی که داریم فکر کنیم. داشته های ما هرچند کوچک باشند، باز می توانیم برای داشتن شان شاکر باشیم. سعی کنیم برای خودمان شخصیت قدردان بسازیم تا نه تنها خودمان از نظر روحی و جسمی تقویت شویم، بلکه اطرافیان مان هم احساس خوبی به معاشرت با ما داشته باشند.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1797

به "هفت فایده علمی ثابت شده قدردانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت فایده علمی ثابت شده قدردانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید