نمایشگاه رینوتکس، بستر توسعه فناوری های نو

به گزارش مجله نایس پاتوق، رسیدن نمایشگاه نوآوری و فناوری های ربع رشیدی تبریز، موسوم به رینوتکس، به ایستگاه نهم، نشان می دهد که بر بستر برگزاری چنین رویدادهایی می توان در جهت طرح و توسعه ایده ها، نوآوری ها و فناوری های نو گام های جدی برداشت.

نمایشگاه رینوتکس، بستر توسعه فناوری های نو

توسعه فن آوری ها و به روز بودن تکنولوژی های صنعتی زمینه پیشرفت و توسعه پایدار را فراهم می آورد و بستر نمایشگاهی آن امکان نمایش، تبادل تجربه و اطلاعات، ارتباطات فناورانه و زمینه رقابت را فراهم می نماید که در مجموع نتایج ثمربخشی دارد.

امکان بروز استعدادهای دانشجویی، دانش آموزی، معرفی نخبگان جوان و شرکت های خصوصی فعال و تاثیرگذار همه از مزایای نمایشگاه های مرتبط با علم و فن آوری و اشتغال و برگزاری 9 دوره از نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز، مصداق شاخص آن است.

با این نگاه، نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس 2021) در شرایطی در 21 زون تخصصی و چهار بخش شامل ایده های فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان و احتیاجمندی های فناورانه از 17 تا 21 آبان برگزار گشت که ناظران محلی معتقدند این رویداد، به رغم نواقص و کاستی های آن، می تواند به بستری برای تسریع در توسعه ایده ها، نوآوری ها و فناوری های نو در کشور و منطقه تبدیل گردد.

آنان با اشاره به همجواری و نزدیکی آذربایجان شرقی با ترکیه و جمهوری های قفقاز جنوبی می گویند نمایشگاه رینوتکس تبریز به عنوان تجربه ای تثبیت شده در حوزه نوآوری ها و فناوری ها، در صورت حمایت اقتصادی و سازمانی از مرکز، می تواند فراتر از مرزهای ملی و در سطح منطقه ای نقش آفرینی کند.

از این دیدگاه، برگزاری نمایشگاه رینوتکس تبریز می تواند به محملی برای تبادلات فراملی با کشورهای همسایه در حوزه نوآوری و فناوری های نو در شرایط تحریم نامشروع کشورمان از سوی آمریکا و همپیماناش باشد.

سه طرح فن آور و دانش بنیان تجلیل شدند

در نهمین نمایشگاه ربع رشیدی، بعلاوه از طرف پارک علم و فناوری استان ، از سه طرح طراحی و ساخت دستگاه جوشکاری لوله های پلی اتیلنی به روش حرارتی - اصطکاکی - اغتشاشی ، طرح نانو پودر هیدروکسی آپاتیت طبیعی و طرح تکنولوژی نوین بازیافت منابع تجدید پذیر - راکتور سه کاره WKT ، تجلیل شد.

حمایت اقتصادی به مبلغ یک میلیارد ریال، استقرار در پارک علم و فناوری استان بدون تشریفات پذیرش و پشتیبانی از ایده تا مرحله تجاری سازی و ورود به بازار از جمله جوایز تشویقی پارک علم و فناوری استان برای طرح های فوق بود.

در نهمین نمایشگاه نوآوری و فن آوری ربع رشیدی از طرح و ایده کمربند بینا به عنوان طرح برگزیده بخش دانش آموزی هم تجلیل شد.

آذربایجان شرقی قابلیت هاب صادرات فن آوری غرب کشور را دارد

استاندار آذربایجان شرقی نیز نمایشگاه ربع رشیدی را یک رویداد علمی و فرصتی برای تبادل اطلاعات و دانش بین شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه فناوری دانست و گفت: این رویداد می تواند به عنوان برند استان آذربایجان شرقی، هاب صادرات فناوری در شمال غرب کشور باشد.

عابدین خرم با تأکید بر اینکه باید اکوسیستم فناوری در استان راه اندازی و فعال گردد، گفت: با حضور و فعالیت همه مجموعه های فعال در حوزه نوآوری و فناوری ازجمله شتاب دهنده ها و صندوق های خطرپذیر، می توانیم این اکوسیستم را فعال کنیم.

وی اضافه نمود: راه اندازی کارخانه نوآوری و سیاست گذاری در حوزه فن آوری و تبدیل ایده به فناوری از دیگر اقداماتی است که در جهت تبدیل استان به هاب صادرات فن آوری موثر خواهد بود.

انعقاد هفت موافقت نامه همکاری با صنایع، به وسیله پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی در نمایشگاه ربع رشیدی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز گفت که در مدت برگزاری نهمین نمایشگاه ربع رشیدی، هفت موافقت نامه همکاری با صنایع به وسیله پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی منعقد شده است.

عبدالرضا واعظی با بیان اینکه ارزش ریالی این موافقت نامه ها بالغ بر 177 میلیارد ریال است، گفت: در استان آذربایجان شرقی ، شرکت ها و صنایع بسیار بزرگی وجود دارد که اگر نسیمی از سمت آنها وزیده گردد و از حمایت های آنها بهره مند شویم، می توان با استفاده از این حمایت ها، شرکت ها و طرح های کوچک را متحول کرد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل است که بنده برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی را برای تحول کسب و کارهای دانش بنیان مفید می دانم، زیرا در خلال برگزاری چنین نمایشگاه هایی ، می توان پیوند و ارتباط خوبی بین صنایع بزرگ ، سازمان ها و ارگا نها با صاحبان طرح و ایده ای که احتیاج به حمایت مادی و معنوی دارند، ایجاد کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان اضافه نمود: اکوسیستم نوآوری و فناوری باید با مدل جنگل بارانی دنبال گردد که در آن امکان پیشرفت، تنوع، حرکت دائمی و ... وجود دارد.

واعظی گفت: متأسفانه ما در بخش اکوسیستم نوآوری و فناوری ، هنوز با مدل مزرعه ای حرکت می کنیم که در این مدل هم تنوع محصول محدود و پایین است و هم امکان رشد و توسعه سریع و پایدار وجود ندارد.

وی اضافه نمود: با اجرای دقیق قوانین و مقررات ،ایجاد زیرساختهای مناسب و حمایتهای اقتصادی و معنوی ، می توان به آینده اکوسیستم نوآوری و فناوری امیدوار بود.

توسعه پایدار احتیاجمند توجه به اکوسیستم نوآوری و فناوری های دانش بنیان است

رئیس ستاد اجرایی نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نیز گفت: انتها نهمین نمایشگاه ربع رشیدی ، آغازی برای اجرای هر چه بهتر دوره بعدی، از لحاظ کمیت و کیفیت است.

سعید غریب خواجه اظهار کرد: علی رغم وقفه ایجاد شده در برگزاری دوره قبلی این نمایشگاه به دلیل محدودیت های کرونایی ، سال جاری ، نهمین دوره این نمایشگاه با استقبال خوب بازدیدکننده گان همراه بود.

وی گفت: طبق ارزیابی های اجرا شده ، بیش از ده هزار نفر به صورت حضوری و بیش از 20 هزار نفر هم به صورت مجازی ، از نهمین نمایشگاه ربع رشیدی ، بازدید نموده اند.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه ربع رشیدی در ادامه با بیان اینکه اگر می خواهیم به توسعه پایدار برسیم باید به اکوسیستم نوآوری و فناوری توجه بکنیم، اظهار کرد: اکوسیستم ، احتیاج به حمایت ، کوشش و توجه همه ارگان ها و سازمان ها دارد تا پویایی و تأثیر مثبت خود را بر توسعه جامعه نشان دهد.

غریب خواجه، نمایشگاه نوآوری و فناوری را یک فرصت و بهانه خوب برای معرفی و تبلیغ طرح های دانش بنیان دانست و گفت : این نمایشگاه یک ظرفیت ایده آل برای ارتباط بین صاحبان طرح و ایده با سرمایه گذاران و مشتریان دیگر است و اگر از این ظرفیت به نحو احسن استفاده گردد ، یک طرح و ایده می تواند به مرحله فراوری ثروت و اشتغال کلان برسد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1869

به "نمایشگاه رینوتکس، بستر توسعه فناوری های نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه رینوتکس، بستر توسعه فناوری های نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید