مرگ و میر کرونا 70 درصد کاهش داشته ، هشدار جدی درباره دارو های غیر بیمارستانی ، در شان ما نیست درباره ترامپ حرف بزنیم

به گزارش مجله نایس پاتوق، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به بازگشایی مراکز تجاری و اصناف کم خطر و افزایش ترددها، توضیحاتی را برای عدم بازگشت به روز های ابتدایی شیوع کرونا در کشور، ارائه داد.

مرگ و میر کرونا 70 درصد کاهش داشته ، هشدار جدی درباره دارو های غیر بیمارستانی ، در شان ما نیست درباره ترامپ حرف بزنیم

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاره اجتماعی خبرنگاران، ایرج حریرچی، روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به ارائه شرایط بیماری کووید 19 در کشور پرداخت.

وی با خطاب قرار دادن مردم به خصوص در کلانشهر تهران، گفت: اگر قرار باشد به فاصله گذاری اجتماعی توجه نکنیم، شرایط بیماری به روز های ابتدایی شیوع کرونا در کشور باز خواهد گشت و در این صورت، مسائل تشدید می شود.

حریرچی اضافه نمود: بررسی ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد موارد بستری و 70 درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یافته است و فرایند ابتلاء به این بیماری در بیشتر استان ها فرایند نزولی مشاهده می شود.

وی ادامه داد: رسیدن به چنین شرایطی، نتیجه اقدامات مردم و دولت و مجموعه نظام است، اما تاکید می کنم هر گونه غفلتی عوارض جبران ناپذیر و شدیدی به دنبال دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، تاکید کرد: تا کشف دارو و واکسن ویروس کرونا، 2 الی 3 طغیان دیگر بیماری در دنیا پیش رو خواهیم داشت. بنابراین، ضرورت دارد که مردم به توصیه های وزارت بهداشت عمل کنند.

به گفته حریرچی، عدم رعایت نکات بهداشی، باعث می شود افراد در معرض ابتلاء و مرگ و میر قرار گیرند. لذا، از مردم درخواست می کنیم حتی المقدور به شعار در خانه بمانیم وفادار بمانند.

معاون کل وزارت بهداشت، به سایر مراجعات غیر کرونایی در مراکز درمانی کشور اشاره کرد و اضافه نمود: قبل از کرونا 2 میلیون و 350 هزار بار مراجعات روزانه به مراکز درمانی و بهداشتی در سراسر کشور داشتیم که در دو ماه اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه سالانه نزدیک به 15 میلیون بار واکسن تزریق می کردیم، گفت: هر گونه کاهش در واکسیناسیون می تواند عوارض داشته باشد.

حریرچی اضافه نمود: در اواخر اسفند سال 98 برای تأمین خون با بحران روبرو شده بودیم و حالا با انجام خدمات درمانی غیر کرونایی، نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی، بیشتر شده است.

وی در ارتباط با داروی درمان کرونا، گفت: هنوز هیچ داروی اختصاصی برای کرونا ساخته نشده است، بیشتر دارو ها اثر کم تا متوسط و یا بی اثر هستند. تجویز هر نوع دارویی خارج از کمیته علمی وزارت بهداشت، صحیح نیست و مردم را دچار سردرگمی می کند.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه نمود: هشدار جدی می دهیم که هر دارویی خارج از مراکز بیمارستانی و غیر داروخانه ای تهیه شود، خطرناک است.

حریرچی به همین دلیل، تاکید کرد: متأسفانه اپیدمی و گستردگی خبر های دروغ از گستردگی خود بیماری کرونا در کشور ما بیشتر است.

وی اضافه نمود: وزارت بهداشت برای کنترل بیماری کرونا سه استراتژی را همچنان دنبال می کند. نخست، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و جمعی؛ دوم، شناسایی بیماران کم علامت و بی علامت و ایزوله کردن آن ها و اقدام بعدی؛ شناسایی و جداسازی افرادی است که با بیماران تماس پیدا کرده اند.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی پیرامون تناقض های آماری وزارتخانه با شرایط بیماری در استان تهران، گفت: تناقضی نیست، فرایند نزولی در بیشتر استان ها در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر وجود دارد. اما، بیماران استان تهران گرچه کمتر شده، اما هنوز هشدار دهنده است. هر کدام از بستری ها و مرگ و میر ها هشدار دهنده است و البته باید مردم را از پیروزیت ها آگاه سازیم.

وی در ارتباط با شرایط تخت های آی سی یو در کشور، اضافه نمود: تعریف بیماران بدحال موجب اشتباه می شود. هر بیمار آی سی یو، بد حال نیست بلکه مراقبت بیشتر می خواهند. ظرفیت تخت های آی سی یو نسبت به اواخر اسفند 98، شرایط بهتری داریم.

حریرچی همچنین به موضوع فعالیت رستوران ها در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: فعالیت رستوران ها فقط بیرون بر است و حضوری فعلاً ممنوع است.

وی درباره اظهارات ترامپ در خصوص تزریق مواد شوینده برای مبارزه به کرونا گفت: من استاد دانشگاه و فرد بهداشت و درمانی هستم و واقعا خجالت می کشم درباره این اظهارنظر صحبت کنم. اگر یک فرد عامی و بیسواد و کم سواد این صحبت را مطرح می کرد، خجالتش کمتر بود، اما اینکه رییس جمهور کشوری داعیه رهبری دنیای و هدایت دموکراسی دنیای را دارد، این حرف نابخردانه را بزند، واقعیت این است که در شان خودم نمی دانم که به آن جواب دهم. اظهار همدردی می کنیم که مسئولان سیاسی ما با افرادی در این سطح روبرو می شوند. در حوزه سیاست نمی شود اظهارات این افراد را بی پاسخ گذاشت. در حوزه بهداشت و درمان اصلا این حرف قابل توجه و قابل اعتنا نیست، بلکه خجالت آور و مایه تاسف و شرم ساری است.

معاون کل وزیر بهداشت درباره برخوردهای سیاسی با موضوع مقابله با کرونا، گفت: از همه جناح های سیاسی خاضعانه درخواست می کنم و دست آنها را می بوسم.ما اکنون در جنگ همه جانبه با ویروس کرونا هستیم و واقعیت این است که مدیران ، پزشکان ، پرستاران و همه نیروهای بهداشتی در کشور در مقابل این ویروس سینه سپر کرده اند و هرگونه تحریکی از جبهه پشت می تواند تمرکز آنها را بهم بزند.

وی یادآورشد: سیاست در جای خود مقدس است و آن را به ساحت خود محدود کنند و موضوع سلامت را به عنوان اینکه به جناح خاصی حمله کنند مربوط نکنند و نارضایتی از سایر حوزه ها را در آن حوزه حل کنند و به سلامت ارتباط ندهند.

حریرچی اضافه نمود: اگر چه قبول دارم انتقاداتی نسبت به حوزه سلامت وجود دارد اما می خواهم با کشورهای توسعه یافته شرایط ما را مقایسه کنند و ببینند چقدر پیروز بوده ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 957

به "مرگ و میر کرونا 70 درصد کاهش داشته ، هشدار جدی درباره دارو های غیر بیمارستانی ، در شان ما نیست درباره ترامپ حرف بزنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ و میر کرونا 70 درصد کاهش داشته ، هشدار جدی درباره دارو های غیر بیمارستانی ، در شان ما نیست درباره ترامپ حرف بزنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید