مانور امپراتور!

به گزارش مجله نایس پاتوق، مراسم جشن صدمین سالگرد تا سیس حزب کمونیست چین صبح روز پنج شنبه 10 تیرماه در میدان تیان آن من در مرکز پکن مرکز این کشور برگزار گردید. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سخنرانی ای که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، گفت: چین به هدف یک قرنی خود برای ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه نائل شده است.

مانور امپراتور!

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ تا کنون توضیح داد: موضوع اصلی فعالیت حزب کمونیست در 100 سال گذشته رستاخیز چین بود. او توضیح داد که چین وارد فرایند تا ریخی بازگشت ناپذیر شده است. حزب کمونیست چین در سال 1949 قدرت را در پرجمعیت ترین کشور دنیا در دست گرفت و این حزب با بیش از 95میلیون عضو پرجمعیت ترین تشکل سیاسی دنیا است. شی جین پینگ بعلاوه اظهار کرد: مردم چین نه تنها در برانداختن دنیای قدیم تبحر دارند، بلکه دنیای جدیدی را هم ایجاد نموده اند. او ادامه داد که فقط سوسیالیسم می تواند چین را نجات دهد.

به گزارش رویترز وی گفت: چین با پشت سر گذاشتن مسائل ناشی از شیوع کرونا و بازگشت مالی، موضع قاطعانه تری در صحنه دنیای اتخاذ می نماید؛ اما در همین حال، با نقدها جامعه بین المللی بر سر هنگ کنگ و استان سین کیانگ روبه رو بوده است. شی جین پینگ در ادامه سخنرانی خود تا کید کرد که مردم چین اجازه نخواهند داد که هیچ نیروی خارجی با قلدری باعث آزار و اذیتشان گردد و هر کشوری که چنین قصدی داشته باشد با دیوار فولادین که از خون و گوشت 4/ 1میلیارد نفر چینی ساخته شده روبه رو خواهد شد. رئیس جمهوری چین نامی از این نیرو های خارجی نبرد. شی بعلاوه گفت که هرگونه کوشش برای ایجاد شکاف بین مردم و حزب کمونیست چین شکست خواهد خورد. او تا کید کرد: بیش از 95میلیون عضو حزب کمونیست اجازه تحقق چنین سناریویی را نخواهند داد. رسانه های دولتی چین می گویند: در این مراسم 70هزار نفر حضور داشتند.

آسوشیتدپرس هم در همین رابطه نوشت، به رغم اینکه حزب کمونیست چین با مخالفت عمده داخلی روبرو نیست، اما مشروعیت این حزب به علت اقداماتی، چون جنگ طبقاتی خشونت آمیز و بیگانه ستیزی 1966 تا 1977 انقلاب فرهنگی و سرکوب خونین جنبش دموکراسی خواهی از جمله در میدان تیان آن من در سال 1989 با چالش جدی روبه رو است. بعلاوه حکومت چین به شکنجه، تجاوز جنسی، بازداشت های خودسرانه و نگهداری بیش از یک میلیون اویغور ترک مسلمان در کمپ ها در استان سین کیانگ متهم شده است. خبرگزاری آلمان هم نوشت، شی جین پینگ، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهور جمهوری خلق چین چندی پیش به همراه 50 تن از سران حزب کمونیست باردیگر به طور نمادین سوگند وفاداری به حزب کمونیست یاد کرد. شی جین پینگ در این مراسم که حاضران، ایستاده، با مشت های گره نموده، سخنان او را تا یید می کردند، گفت: به حزب وفادار خواهم ماند و تمام عمر در این راه خواهم جنگید. آماده ام همه چیز را در راه حزب و ملت فدا کنم و هیچ گاه به حزب خیانت نخواهم کرد. از مدت ها قبل به مناسبت صدمین سالگرد تا سیس حزب کمونیست، در سراسر چین پرچم های سرخ رنگ به اهتزاز درآمده اند و داس و چکش اینجا و آنجا خودنمایی می نمایند.

تانگ رنوو استاد مدیریت عمومی در یکی از دانشگاه های چین گفت: این حرف های جدی و تند شی واکنشی به کوشش های آمریکا و کشور های غربی برای کنترل و سرکوب چین بود. رئیس جمهور چین گفت: چین نیرو های مسلح خود را تقویت خواهد نمود تا تمامیت ارضی، امنیت و توسعه خود را تضمین کند و آن ها را به استاندارد های دنیای ارتقا دهد. شی توضیح داد: حل مساله تا یوان و تحقق اتحاد مجدد کامل چین بدون شک یکی از وظایف تا ریخی حزب حاکم کمونیست است. شی درباره هنگ کنگ و ماکائو هم گفت که چین به متن و روح اصل یک کشور، دو سیستم که بر اساس آن به این دو شهر سطح بالایی از خودمختاری وعده داده شده، پایبند است. فنگ جیان مای استاد آموزشگاه تربیت کادر رهبری حزب کمونیست واقع در شهر مرکزی یان آن در چین معتقد است که حزب کمونیست، خلق چین را متحد کرد و آن ها را از گرسنگی و ضعف رهاند و به سوی قدرت رهبری کرد. آنچه حزب کمونیست و رسانه های این کشور که کاملا تحت کنترل حزب هستند کلامی درباره آن نمی گویند، میلیون ها کشته ای است که مسوولیت آن متوجه حزب کمونیست چین است.

لغو محدودیت های دوره ای برای ریاست جمهوری چین در سال 2018، این فرصت را به سیاستمدار 68ساله داد که پس از انتها دو دوره همچنان در این سمت باقی بماند. در ادبیات سیاسی حزب کمونیست چین و در رسانه های دولتی، شی را هسته اصلی می خوانند. به هر روی آنچه مورخان بر سر آن توافق دارند این است که او قدرتمندترین رهبر حزب کمونیست و جمهوری خلق چین پس از مائو تسه تونگ است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1684

به "مانور امپراتور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانور امپراتور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید