قطع ارتباط کانون پرورش فکری و مدرسه

به گزارش مجله نایس پاتوق، یک استاد کتابداری گفت: در سال های اخیر ارتباط کانون با مدرسه قطع شده است و درحال حاضر هم از آمدن گروهی بچه ها به کتابخانه استقبال نمی گردد.

قطع ارتباط کانون پرورش فکری و مدرسه

در هشتادوهشتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع بچه ها و نوجوانان امروز و چالش های کتاب خوانی فاطمه مرتضایی فرد استاد کتابداری و از اعضای شورای کتاب کودک گفت: عادت به مطالعه باید قبل از خواندن شکل بگیرد. یعنی حتی خواندن برای جنین هم مؤثر است، البته اگر بعد از به جهان آمدن به وسیله خانواده برایش عادت نگردد اثری نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری تنها نهادی است که کتابخانه کودک دارد و سایر نهاد ها کتابخانه عمومی دارند، اما کتابخانه کانون مختص بچه ها است و باید از این فرصت استفاده کرد.

مرتضایی فرد به اهمیت نقش کتابدار ها و توجه به این موضوع تأکید کرد و ادامه داد: حضور کتابدار ها در کتاب خانه ها به استفاده بهتر بچه ها از کتاب ها یاری می نماید.

این عضو شورای کتاب کودک توضیح داد: برگزاری کنکور و پر شدن وقت بچه ها با مسائل گوناکون فرصت خواندن کتاب های دیگر را نمی دهد.

اشاره به کتاب های دو زبانه، کتاب درمانی و یاری گرفتن از فضای مجازی برای ترویج کتاب خوانی از دیگر موضوع هایی بود که این استاد کتابداری به آن ها اشاره داشت.

مریم شمس الهی نویسنده، کتابدار و مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نیز اعلام کرد: قبلا کانون پرورش فکری با مدرسه ارتباط بیشتری داشت، اما در سال های اخیر ارتباط کانون با مدرسه قطع شده است و درحال حاضر از آمدن گروهی بچه ها به کتابخانه استقبال نمی گردد.

او می گوید: کتابخانه های عمومی بدون محدودیت بچه ها را عضو می نمایند و نوجوان کاملا از مخزن آن کتابخانه کتاب می گیرد و این بد است، چون هیچ کنترلی روی آن نیست. درواقع کتاب ها با آن وسواس و نظارتی که کانون روی تولیداتش دارد انتخاب نشدند.

این کتابدار ادامه داد: در کانون سازوکاری وجود دارد که متخصصان کتاب را انتخاب می نمایند و در چند کمیته کتاب ها آنالیز و سپس از کتاب های مناسب لیست آماده می گردد، اما درنهایت این لیست برای مراکز خریداری نمی گردد و در این طرح سیاست های مالی در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین کتاب های نو به مراکز ارسال نمی گردد.

شمس الهی اظهار کرد: مهارت های کتاب خوانی در منطقه ها مختلف تفاوت دارد. مراکز باید کتاب های مناسب با شرایط خود داشته باشند. ضروری است براساس احتیاجسنجی، اطلاعات و احتیاج مربی کار کنیم تا هر کتابخانه بتواند متناسب با شرایط خود فعالیت کند.

وی گفت: جهان به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. کتابخانه ها هم فقط شامل کتاب نیستند بلکه موارد سمعی بصری هم، عضو جدانشدنی کتاب هستند، بنابراین باید به دیجیتالی شدن هم فکر کنیم.

اشاره به تعداد محدود کتاب های فراگیر و موانع استفاده از این کتاب ها در مراکز، عدم همکاری کانون و مدارس، عدم ارسال کتاب های تازه چاپ شده به مراکز و تأکید بر مجموعه سازی متمرکز کتاب خانه ها به یاری متخصصان و کتابدار ها از دیگر موضوع های مطرح شده از سوی مریم شمس الهی بود.

بعلاوه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز دقایقی در این نشست حاضر شد و در سخنانی درباره اهمیت و جایگاه کتاب گفت: خروجی سرمایه گذاری در حوزه کتاب حتما در بخش های فرهنگی مانند فیلم، نمایش و... دیده می گردد؛ بنابراین هرچه قدر بتوانیم روی کتاب و کتاب خوانی سرمایه گذاری کنیم نتیجه اش را خواهیم دید و این وظیفه ماست.

وی توضیح داد: پایه کار های ما در کانون باید از کتاب آغاز گردد و توسعه پیدا کند. درحال حاضر قرار است طرح کانون مدرسه را دوباره اجرا کنیم که این طرح هم پایه و اصلش کتاب است. از طرفی در پی احیای کتاب کار کانون مدرسه هستیم.

خبرنگاران فرهنگی هنری سایر حوزه ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2133

به "قطع ارتباط کانون پرورش فکری و مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع ارتباط کانون پرورش فکری و مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید