فرآیند شناسایی نخبگان تغییر می نماید

به گزارش مجله نایس پاتوق، به گزارش خبرنگاران به نقل از بنیاد ملی نخبگان،دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: مستعدان و نخبگان متعلق به کشور و جامعه اند و بنیاد وظیفه شناساندن ایشان به جامعه، تکریم و الگوسازی از این عزیزان را برعهده دارد. در فرآیند نو متناسب با این سطح بندی و مقدار اثرگذاری این عزیزان امکاناتی در اختیار آنها قرار می گیرد تا دامنه اثرگذاری ایشان بیشتر گردد.

فرآیند شناسایی نخبگان تغییر می نماید

وی گفت: بر همین اساس برای شناسایی نخبگان و مستعدان کشور چند تغییر اساسی اتفاق افتاده که از جمله آن می توان به تغییر شناسایی منفعل به شناسایی فعال اشاره نمود. در گذشته برای شناسایی این افراد سامانه ای داشتیم که نخبگان و بیشتر مستعدان اطلاعات و مشخصات خود را بارگذاری می کردند، اما در روش تازه به صورت فعال اقدام به شناسایی نخبگان خواهیم کرد و از این طریق می توانیم به سرعت بانک داده های نخبگان را افزایش دهیم. در شیوه تازه، شناسایی نخبگان به صورت فعال اجرا شده و با مراجعه به نهادهای تخصصی، نخبگان شناسایی و شیوه های قبلی تکمیل خواهد شد.

باقری مقدم تغییر معیارهای شناسایی نخبگان از معیارهای صرفا علمی به معیارهای اثربخشی را دیگر تغییر ایجاد شده در آیین نامه شناسایی نخبگان برشمرد و گفت: ما علاوه بر معیارهای احراز نخبگی که در گذشته داشتیم که شامل معدل و تعداد مقاله می شد، به روینمودهای حل مسائل نخبگان نیز توجه کردیم و نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را به وسیله حل مساله داشته باشند، حمایت و امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد، در ضمن ساحت های نخبگی از علمی به سایر زمینه ها مانند فناوری، صنعتی، مدیریتی و فرهنگی و هنری توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تا به امروز از این دسته بندی به علت بعضی اثرات نامطلوب پرهیز می شده، اظهار کرد: تا به امروز هر فرد مستعد سرآمد یا نخبه ای صرفا از سمت بنیاد در قالب طرح های بنیاد، پشتیبانی ها و جوایزی دریافت می کرد اما در حال حاضر برای تحقق حکمرانی نخبگان، کشور احتیاج دارد تا نخبگان واقعی در یک ساز و کار دقیق در حوزه های مختلف شناسایی شوند تا با مرجعیتی که دارند در جامعه پیرامونی خود اثرگذار بوده و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش آفرین باشند.

وی در ادامه به دو روش کمی و کیفی شناسایی نخبگان اشاره نمود و اضافه کرد: در روش کمی با استفاده از ابزارهایی چون نرم افزارهای جستجو و علم سنجی و هوش مصنوعی شناسایی را شروع خواهیم کرد و در روش کیفی به وسیله نظرات اساتید و برجستگان علمی کشور و نهادهای تخصصی هر بخش، به صورت شبکه ای این شناسایی را تکمیل می کنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در تغییر سوم در فرآیند شناسایی، مخاطبان بنیاد رتبه بندی می شوند. بعضی از مخاطبان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که مستعد هستند و به تازگی مسیر نخبگی را شروع نموده اند و بعضی دیگر پله های نخبگی را با کوشش طی کردند و در جایگاه های سرآمدی و نخبگی قرار گرفته اند. طبیعی است هر چه از دامنه مستعدان به سمت قله های نخبگی حرکت کنیم افراد محدودتر خواهند شد.

وی در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره شناسایی نخبگان در دانشگاه ها و سایر دستگاه های اجرایی گفت: مرجع رسمی و استاندارد شناسایی نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است. وظیفه اصلی بنیاد مشخص استانداردهای نخبگی در کشور و سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم در این زمینه است و براساس این استانداردها با همکاری هر یک از دستگاه های اجرایی، نخبگان این دستگاه ها شناسایی و حمایت خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2204

به "فرآیند شناسایی نخبگان تغییر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند شناسایی نخبگان تغییر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید