ساخت ربات اجتماعی برای آموزش بچه ها مبتلا به نارساخوانی

به گزارش مجله نایس پاتوق، دکتر علیرضا طاهری، مدیر آزمایشگاه رباتیک اجتماعی و شناختی و مجری طرح ساخت ربات اجتماعی به منظور انجام تعاملات آموزشی با بچه ها مبتلا به نارساخوانی گفت: به کودکی که مهارت خواندن آن با بهره هوشی و آموزشی همخوانی ندارد و نمی تواند کلمات را رمزگشایی و هجی کند، نارساخوان می گویند.

ساخت ربات اجتماعی برای آموزش بچه ها مبتلا به نارساخوانی

وی با بیان اینکه ضعف در خواندن منجر به ناتوانی در جنبه های مختلف زندگی به ویژه شرایط تحصیلی نامناسب، خودپنداری ضعیف، مسائل روان شناختی و رفتاری می گردد، گفت: بچه ها مبتلا به نارساخوانی با وجود برخورداری از هوش طبیعی، ممکن است در اثر کم اطلاعی مربیان در مدارس عادی با شکست های تحصیلی پی درپی روبرو شده که این اتفاق می تواند منجر به ترک تحصیل آن ها و بروز رفتارهای ضداجتماعی گردد.

طاهری گفت: امروزه پیشرفت تکنولوژی و توسعه استفاده از ابزارهای نوین یاری آموزشی از جمله ربات های اجتماعی به عنوان دستیار در حوزه آموزش بچه ها، تحول بزرگی در حل مسائل یادگیری ایجاد نموده است. گفتنی است بهره گیری از ربات های اجتماعی در حیطه آموزش بچه ها، عموماً در نقش دستیار معلمان بوده و این ربات ها قرار نیست که جایگزین آموزگاران شوند.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف گفت: در این راستا، پروژه ای با عنوان مدلسازی، طراحی و ساخت، و به کارگیری یک ربات اجتماعی هوشمند به عنوان دستیار آموزگاران در تعلیم آموزش های لازم به بچه ها نارساخوان را شروع کردیم.

به گفته طاهری، در این پژوهش ما از یک ربات اجتماعی که در آزمایشگاه رباتیک اجتماعی و شناختی دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است، استفاده می کنیم که بخش نرم افزاری آن مطابق احتیاج جامعه هدف طراحی شده و در حد امکان تعاملات هوشمند با آزمودنی ها خواهد داشت.

به گفته وی، طراحی ربات به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تکمیل شده است و اجرای بازی های تعاملی و برگزاری جلسات مداخله بالینی ویژه بچه ها نیز با این ربات در حال اجرا است.

طاهری خاطر نشان کرد: در فاز اول ربات طراحی شد و ویژگی های سخت افزاری آن نسبت به نسخه ربات ابتدایی ساخته شده ارتقا پیدا کرد. در این راستا طراحی مفهومی، طراحی اجزا و طراحی صنعتی ربات به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اخرین شرایط این ربات گفت: با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی، قطعات مختلف بدنه ربات پرینت و ساخته و در نهایت پوسته ربات رنگ شد. در مرحله بعد تمامی اجزایی که بر روی ربات جانمایی شده بود، نصب گشت.

وی با بیان اینکه ربات به لحاظ سخت افزاری تکمیل شده است، گفت: بعلاوه با طراحی نرم افزار این ربات، پیاده سازی سناریوهای حرکتی ربات، بخش تشخیص افراد مختلف، شناسایی حالات چهره برای ربات، تشخیص گفتار، تشخیص جهت صدا و پخش انیمیشن نیز به درستی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه این ربات، در بخش مداخلات بالینی قابلیت دارد که در سه نقش متفاوت با کودک تعامل کند، گفت: این سه نقش که عبارتند از یاری-معلم، هم آموز و نوآموز با به کارگیری ماسک ها و انیمیشن های مختلف برای ربات پیاده سازی می شوند.

وی افزود: هر یک از این شخصیت ها از تمرین های مختلفی برای تعامل با بچه ها نارساخوان استفاده می نمایند و این تمرین ها در طول جلسات مداخلات بالینی به کار گرفته خواهند شد.

وی تاکید نمود: تا به امروز مقبولیت این ربات با به کارگیری تعدادی از تمارین تعاملی آموزشی منتخب با حضور دو گروه بچه ها عادی و نارساخوان سنجیده شده است. نتایج اولیه این پژوهش نشانگر وجود تفاوت معنادار بین عملکرد این دو گروه از بچه ها در جلسات بالینی با ربات بوده و این نتیجه اکتشافی، می تواند نوید بخش وجود ظرفیت به کارگیری ربات به منظور غربالگری بچه ها نارساخوان باشد. گام بعدی این پژوهش، اجرای مداخلات بالینی به منظور آموزش بچه ها مبتلا به نارساخوانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، این طرح با همکاری دکتر علی مقداری، دکتر مینو عالمی، دکتر حمیدرضا پوراعتماد و مهندس مجتبی شهاب و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری به انجام رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2118

به "ساخت ربات اجتماعی برای آموزش بچه ها مبتلا به نارساخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ربات اجتماعی برای آموزش بچه ها مبتلا به نارساخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید