تور گرجستان: رانندگی در گرجستان؛ از سکون تا جنون

به گزارش مجله نایس پاتوق، قواعد رانندگی در جاده های گرجستان

هر چقدر بیشتر در گرجستان به گشت و گذار بپردازید، داستان های جالب تر و بیشتری درباره عادات رانندگی عجیب و غریب این مردم جمع آوری خواهید کرد. برای مثال، یکی از اعضای تیم مسابقات اتومبیل رانی که قرار بود در رالی مغولستان شرکت کند، بدون داشتن نقشه شهر تفلیس تصمیم می گیرد یک تاکسی کرایه نموده و از وی بخواهد راستا را در طول شهر به وی نشان دهد. پس از مدتی رانندگی به طریقه دیوانه وار در شهر که به قول راننده رالی، به شکل بازی های رایانه ای بود، راننده مسابقات اتومبیل رانی از راننده تاکسی درخواست می نماید که یک هتل و محل اقامت به وی معرفی کند که راننده تاکسی دقیقا منظور وی را نفهمیده و پاسخ بی ربط می دهد. مردم گرجستان به علت دارا بودن حالات روحی مردم مدیترانه ای مشهور بوده و رفتارهایی عجیب دارند. برای مثال ممکن است گروهی از مردان گرجی کنار هم نشسته و برای ساعت ها هیچ کاری نکنند! اما وقتی این مردان پشت فرمان خودرو قرار می گیرند، همه چیز عوض شده و شما شاهد رانندگی دیوانه واری از آن ها خواهید بود. در بین اخطارهایی که به ما درباره سفر به گرجستان دادند، نوع رانندگی خطرناک آن ها، همواره در اولویت این اخطارها قرار گرفته است. با خبرنگاران همراه باشید و از راننده در گرجستان بیشتر بدانید:

تور گرجستان: رانندگی در گرجستان؛ از سکون تا جنون

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

سفر زمینی از مستیا (Mestia) تا تفلیس

ما در سفر خود، جهت جهنمی و دیوانه نماینده شهر مستیا در شمال غربی گرجستان که یک شهر کوهستانی است تا تفلیس، را که بیشتر آن را جاده های کوهستانی تشکیل می دهد در 8 ساعت طی کردیم در حالی که این جهت در حالت عادی باید در 12 ساعت طی گردد. در یک بخش از این سفر دقیقا ما فکر کردیم خودرویمان چپ نموده و آسیب خواهیم دید زیرا ماشین از زمین جدا شده و به پرواز عایدی! آن هم دقیقا در منطقه ای کوهستانی، درست مانند فیلم مشهور تلما و لوئیز (a la Thelma and Louise). اگر ماشین ما چپ نموده بوده احتمالا تصویر ما هم در کنار تصاویر پر تعداد یادمان افرادی که بر اثر تصادفات جاده ای در این محل کشته شده و در طرفین منطقه (Svaneti) قرار داده شده است، قرار می گرفت.

کمربند ایمنی

در بسیاری از بخش های گرجستان کمربند ایمنی استفاده نشده و تنها در بعضی بخش ها که قوانین استفاده اجباری برای این کار وجود دارد، باید کمربند ایمنی ببندید. این قوانین بیشتر مختص منطقه ها شهری بوده و نگران نباشید اگر شما فراموش کنید که در کجا باید کمربند ایمنی را بسته و در کجا باز کنید، راننده به شما یادآوری خواهد نمود. در بعضی موارد ممکن است خودروها به طور کلی فاقد کمربند ایمنی باشند. برای مثال بیشتر لاداهای قدیمی کمربند ندارند و راننده به شما یک نوار پارچه ای سیاه می دهد تا به صورت اریب روی سینه تان گذاشته و وانمود کنید، کمربند دارید. این کار برای اجتناب از جریمه شدن به وسیله پلیس هایی است که به ندرت به این موضوع توجه می نمایند.

امنیت در پمپ بنزین

توصیه می گردد هر وقت خودروی شما در پمپ بنزین برای سوخت گیری توقف کرد، از خودرو پیاده شده و تا می توانید از منطقه دور شوید! وقتی ما از یکی از مسافران درباره دلیل این کار پرسیدیم، پاسخ داد این کار برای حفظ امنیت مسافران است، چون کسی نمی داند که این خودرو کی منفجر می گردد! متاسفانه بسیاری از کارکنان پمپ بنزین ها و رانندگان به سادگی و بدون توجه در این جایگاه ها سیگار می کشند! این موضوع در حالی است که استفاده از موبایل در پمپ بنزین های گرجستان ممنوع است.

مصرف سوخت (گاز و بنزین)

هزینه سوخت در گرجستان موضوع مهمی محسوب شده و راننده های تاکسی نهایت کوشش خود را می نمایند که از مصرف خود کاسته و در هر شرایطی که امکان آن وجود داشته باشد، خودروی خود را خاموش می نمایند. این عادت به طور خاص در (Kakheti) و منطقه ها اطراف آخالتسیخه (Akhaltsikhe) مشاهده می گردد. این عمل ممکن است در شرایطی اتفاق بیفتند که شما در حال حرکت در یک جهت کوهستانی بوده و راننده خودروی ولگای بیست ساله خود را که در حالت عادی هم ترمز مناسبی ندارد، خاموش نموده و به جهت خود ادامه می دهد! برای مثال در طول سفر سه ساعته ما در منطقه ها کوهستانی و تپه های اطراف (Kakheti)، راننده بیش از 100 بار در سرپایینی ها خودرو را خاموش کرد.

چشمه های آب در همه جا

راننده های گرجستانی علاقه زیادی به جمع آوری بطری های پلاستیکی داشته و در تمامی چشمه های متعدد موجود در طول جهت، آن ها را پر نموده و استفاده می نمایند. نکته جالب اینجاست که با توقف راننده و استفاده از آب چشمه، همه مسافران نیز این کار را تکرار می نمایند. در ابتدا ممکن است جالب باشد اما پس از مدتی واقعا اعصاب هر غریبه ای را به هم می ریزد.

اهمیت مذاهب در گرجستان

مردم گرجستان عمدتا مسیحی بوده و انسان هایی پرهیزکار و با تقوا محسوب می شوند. اغلب این افراد با مشاهده یک کلیسا در طول جهت، بر سینه خود علامت صلیب کشیده و در تاکسی ها و ون های شهری نیز شما قطعا شاهد وجود صلیب و احترام راننده ها به کلیساهای بین راه خواهید بود. این موضوع در خصوص راننده اتوبوس ها هم صدق نموده و زمانی که در طول جهت با علامت کلیسا رو به رو می شوند، به کرات علامت صلیب را بر سینه خود ترسیم می نمایند.

معماهایی درباره جهت تفلیس به ایروان

سوال- نتیجه شمردن تعداد 10 نفر مسافر در یک اتوبوس چه خواهد بود؟

پاسخ: 5 نفر و 20 دقیقه زمان! راننده اتوبوس و شاگرد وی معمولا قادر به شمردن تعداد دقیق مسافران نبوده، رقم محاسبات هر کدام؛ متفاوت خواهد بود! بنابراین پس از هر بار شمارش، مسافران شاهد جر و بحثی جدی بین آن ها بوده و در نهایت از یک رهگذر درخواست می نمایند، مسافران را دوباره شمرده و بین آن ها داوری کند. این بحث معمولا به سه زبان مختلف انجام می گردد. خوشبختانه ما در اتوبوس تنها 10 نفر بودیم و اگر اتوبوس پر بود، احتمالا ساعت حرکت ما وقتی انجام می شد که قرار بود به مقصد برسیم.

بنابراین توصیه می کنیم در سفر بعدی خود به گرجستان، اگر تصمیم به سوار شدن به اتوبوس، تاکسی یا ون داشتید، چشم بندهای مسافرتی خود را به همراه برده، بطری پلاستیکی خالی را فراموش ننموده و یک ماشین حساب با خود همراه داشته و از سفر خود لذت ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2004

به "تور گرجستان: رانندگی در گرجستان؛ از سکون تا جنون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: رانندگی در گرجستان؛ از سکون تا جنون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید