دست تائو به رکورد های جهانی سهراب نرسید

به گزارش مجله نایس پاتوق، سید ایوب موسوی در شرایط نایب قهرمان دسته 96 کیلوگرم رقابت های آسیایی وزنه برداری شد که تیان تائو در این وزن حمله ای ناکام برای شکستن رکوردهای جهانی سهراب داشت و فارس قطری هم از گردونه مسابقات حذف شد!

دست تائو به رکورد های جهانی سهراب نرسید

رضا عباسپور - رقابت دسته 96 کیلوگرم مسابقات آسیایی 2019 چین همانطوریکه پیش بینی می شد با حضور چهره های شاخص و نامدار این وزن همچون تیان تائوی چینی، فارس الباخ قطری، ایلین ایلیای قزاق و سید ایوب موسوی از جذابیت های خاصی نسبت به سایر اوزان برای کاروان وزنه برداری ایران برخوردار بود. درخشش و بازگشت امیدوار کننده سید ایوب موسوی وزنه بردار جوان و با آتیه خوزستانی کشورمان در این دوره از رقابت ها بعد از تحمل مصدومیتی طولانی مدت، یکی از اتفاق های ویژه و مهم اتفاق افتاده در این دوره به شمار می رفت. اتفاقی که باعث می گردد حتی در نبود سهراب مرادی و کیانوش رستمی در این وزن همچنان ایران مدعی کسب مدال های خوش رنگ با درخشش این وزنه بردار با انگیزه و خوش تکنیک جنوبی باشد.

استارت دوباره موسوی با نایب قهرمانی آسیا

سرانجام مسابقه گروه A دسته 96 کیلوگرم رقابت های وزنه برداری قهرمانی آسیا، برای سید ایوب موسوی ملی پوش خوش تکنیک و آینده دار کشورمان در این وزن المپیکی با کسب دو نشان نقره دو ضرب و مجموع و یک نشان برنز حرکت یکضرب آسیایی همراه بود. ستاره جوان جنوبی کشورمان که بعد از مدال برنز دنیای که در رقابت های 2017 آمریکا به دست آورد، با مصدومیت و آسیب دیدگی طولانی مدتی دست و پنجه نرم کرد، اما حالا که دوباره او با قدرت روی تخته بازگشته است، با کسب عنوان ارزشمند نایب قهرمانی آسیا در شهر نینگبوی چین بی تردید می گردد در کنار 2 وزنه بردار عنواندار 96 کیلویی کشورمان یعنی سهراب مرادی و کیانوش رستمی حساب ویژه ای از این پس روی سید ایوب موسوی نیز در جهت کسب سهمیه ورودی به بازی های المپیک 2020 توکیو باز کرد. موسوی در رقابت دسته 96 کیلوگرم جایی که نزدیکترین رقبای حاضر در این گروه به او برای کسب مدال و سکوی قهرمانی، تیان تائوی چینی، فارس الباخ قطری و ایلین ایلیای قزاق بودند پیروز شد با برنامه ریزی نسبتا خوبی که در دستور کار داشت با ثبت رکورد 166 کیلوگرم در حرکت یکضرب، 207 کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع 373 کیلوگرم عنوان نایب قهرمانی آسیا و دو نشان نقره دوضرب و مجموع و یک نشان برنز حرکت یکضرب را به خود اختصاص دهد.

خیز تائوی چینی برای رکوردشکنی در خانه

تیان تائو وزنه بردار قدرتمند و عنواندار چینی قطعا بعد از ایلیا ایلین قزاق سرشناس ترین و عنواندارترین وزنه بردارحاضر در رقابت های آسیایی 2019 چین بود. تائوی چینی که قبل از آغاز مسابقه دسته 96 کیلوگرم تقریبا معین بود سوای کسب سکوی قهرمانی نیم نگاهی جدی به شکستن رکوردهای دنیای این وزن که همه آنها(یکضرب، دوضرب و مجموع) دست ستاره وزنه برداری ایران یعنی (سهراب مرادی) است، خصوصا در حرکت دوضرب خود 2 بار پیاپی برای شکستن رکورد دنیای این وزن به وزنه 231 کیلوگرمی حمله کرد اما هر دوبار در شرایطی که او به راحتی این وزنه بسیار سنگین و ارزشمند را سینه می کشید، در حرکت تکمیلی خود یعنی حرکت(پوش پرس) توانایی حفظ تعادل خود و وزنه را نداشت. به همین دلیل تائوی چینی اگر چه خیز بلندی برای شسکتن رکوردهای دنیای سهراب در خانه برداشته بود اما با انداختن وزنه ها نتوانست رکوردی بهتر از 220 کیلوگرم را در این حرکت به نام خودش ثبت کند. بنابراین با این شرایط قطعا تائوی چینی بعد از این رقابت ها مجددا با برطرف عیوب خود حتما در رقابت های دنیای 2019 تایلند بدنبال شکستن رکوردهای دنیای سهراب مرادی خواهد بود.

نمایش ضعیف فارس قطری و ایلیا در نینگبو

قطعا در رقابت های آسیایی 2019 چین و در رقابت دسته 96 کیلوگرم سوای تائوی چینی و سید ایوب موسوی، بدون تردید توقع مخاطبان این رشته ورزشی از فارس الباخ وزنه بردار جوان اما خوش آتیه قطری و ایلیا ایلین اسطوره قزاق ها بسیار فراتر از عملکرد ضعیفی بود که این دو وزنه برداردر رقابت های آسیایی چین از خود به نمایش گذاشتند. فارس قطری که در حرکت یکضرب رقابت شانه به شانه ای را با تائوی چینی و موسوی داشت، درنهایت با مهار وزنه های 170 و 174کیلوگرم صاحب نشان نقره آسیا در این حرکت شد. اما این وزنه برداردرحرکت دوضرب سه بار پیاپی در مهار وزنه های 220، 221 و 222 کیلوگرم ناکام بود تا با حذف از گردونه رقابت های آسیایی شوک سنگینی را به کاروان وزنه برداری قطری ها وارد کند. ایلیا ایلین هم دقیقا انگار که فقط برای دریافت امتیاز و سهمیه المپیک به این رقابت ها آمده باشد، اصلا به کل با ایلیا ایلینی که سراغ داشتیم در رقابت های آسیایی چین فرق داشت. ایلیا با ثبت رکوردهای 155و 160 کیلوگرم را در یکضرب و نیز ثبت فقط یک حرکت (185 کیلوگرم) در دوضرب با مجموع 345 کیلوگرم و عنوان پنجمی گروه A دسته 96 کیلوگرم به کار خود ختمه داد.تیان تائو با مجموع 401 کیلوگرم قهرمان بی رقیب این دسته لقب گرفت و سه طلایی شد. وزنه بردار کره جنوبی نیز بعد از سید ایوب موسوی با رکورد 160 یکضرب، 206 دوضرب و مجموع 366 کیلوگرم برنز دوضرب و مجموع را از آن خود کرد.

-

موسوی زنگ خطر را برای رستمی زد

بدون تردید یکی دیگر از اتفاق های ویژه و امیدوارکننده ای که در سرانجام رقابت دسته 96 کیلوگرم برایکاروان وزنه برداری ایران رخ داد، بازگشت امیدوار کننده سید ایوب موسوی در چین به جمع مدعیان داخلی دسته 96 کیلوگرم بود. در این وزن علاوه بر سهراب مرادی که به عنوان رکوردار حال حاضر دنیا شانس بیشتری برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در بازی های المپیک 2020 توکیو دارد، کیانوش رستمی دیگر ستاره عنواندار دنیای و المپیکی کشورمان نیز یکی از مدعیان کسب این افتخار ارزشمند در دسته 96 کیلوگرم است. حالا نیز باتوجه به اینکه سید ایوب موسوی در رقابت های آسیایی 2019 چین با حمله به وزنه های بسیار ارزشمندی همچون (171 کیلوگرم در حرکت یکضرب و یا 225 کیلوگرم در دوضرب) اگرچه او نتوانست این وزنه ها را بنام خودش در جدال آسیایی ثبت کند، اما همینکه این جوان با انگیزه پیروز شده در زمان بسیار خوب فرصت مناسبی که تا آغاز بازی های المپیک 2020 و قبل تر از آن رقابت های دنیای 2019 تایلند داریم خودش را به این رکوردهای ارزشمند برساند و نزدیک کند، اتفاقی بسیار عالی و ایده ال است اول برای خود این وزنه بردار و سپس برای کادرفنی تیم ملی وزنه برداری. بدون شک اگر سید ایوب موسوی همینطور عالی شرایط آمادگی و رکوردهای امیدوار کننده خود را در جهت المپیک حفظ نموده ویا ارتقاء ببخشد، مطمئنا او خصوصا برای کیانوش رستمی در این دسته وزنی به حریف و رقیب داخلی شش دانگ و قدری تبدیل می گردد. به هرحال باید منتظر ماند و دید بعد از بازگشت تیم از چین، چه شرایطی برای حفظ و بهره برداری ایده ال از این مثلث قدرت داخلی در دسته 96 کیلوگرم ترسیم و طراحی می گردد.

4، 1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 21 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 190

به "دست تائو به رکورد های جهانی سهراب نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست تائو به رکورد های جهانی سهراب نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید