خبرنگاران نباید تجربه تلخ کرونایی نوروز در عید فطر تکرار گردد

به گزارش مجله نایس پاتوق، ساری - خبرنگاران - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی مازندران موج چهارم همه گیری کرونا را به واسطه ویروس جهش یافته خطرناکترین دوره این پاندمی توصیف کرد و گفت: نباید تعطیلات عید فطر زمینه ساز تجربه دوباره موج چهارم باشد.

خبرنگاران نباید تجربه تلخ کرونایی نوروز در عید فطر تکرار گردد

دکتر قاسم اویس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: خوشبختانه طی هفته های اخیر آمار بستری بیماران جدید کرونایی، مراجعان سرپایی و همچنین موارد فوتی ناشی از کرونا در استان روبه کاهش است.

وی شرایط کنونی همه گیری ویروس کرونا در استان را ثابت توصیف کرد و گفت: با توجه به تعطیلات عید سعید فطر نمی توان به این شرایط پایدار امیدوار بود و ممکن است با عادی انگاری گسترده شرایط کرونایی استان تغییر کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: عمده نگرانی کادر درمان تکرار تجربه تلخ تعطیلات عید نوروز است که بلافاصله بعد از عبور از پیک سوم کرونا تمامی استان با کرونای انگلیسی و موج چهارم درگیر شد که خستگی و بار سنگینی را به کادر درمان تحمیل کرد.

دکتر اویس با اعلام اینکه هنوز کرونای جهش یافته هندی در استان دیده نشده است، اضافه نمود: با توجه به اینکه موارد ابتلا به این ویروس جهش یافته در سایر استان ها دیده شده است احتمال انتقال آن به مازندران نیز وجود دارد. باید در نظر داشت که به گذشت 20 روز از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور، این ویروس در استان مازندران و شهرستان قائمشهر با ورود مهمانانی از استان همسایه مشاهده شد و در عرض کمتر از 2 هفته کل استان را درگیر کرد.

وی تنها راه حفظ استان از ویروس جهش یافته هندی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از مهمان پذیری و دورهمی دانست و تاکید نمود: مردم در تعطیلات عید فطر از برگزاری هرگونه مهمانی ، تجمعات و رفتن به ییلاقات خودداری نمایند و به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا سیر نزولی موارد بستری ادامه یابد و استان از پیک چهارم خارج گردد.

او همچنین به دورقمی شدن آمار بستری بعد از 2 ماه اشاره نمود و گفت: این عدد نباید سبب عادی انگاری مردم گردد زیرا آمار بستری کردن بیمار مشکوک به کرونا روزانه بین 80 تا 110 در نوسان است و نمی توان به دو رقمی شدن آن تکیه کرد.

رعایت 67 درصدی پروتکل های بهداشتی در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طبق آخرین ارزیابی های میدانی حدود 85 درصد از مردم از ماسک استفاده می نمایند که این عدد در بین بازاریان 90درصد می باشد.

وی شرایط فاصله گذاری اجتماعی در استان را نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه فاصله گذاری اجتماعی که یکی از عومل مهم و تاثیر گذار در انتقال ویروس کرونا و شیوع آن است توسط مردم استان رعایت نمی گردد.

دکتر اویس میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان را 67 درصد اظهار داشت و گفت: متاسفانه این عدد نگران نماینده است و در چنین شرایطی نمی توان اپیدمی را کنترل کرد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط ایده آل برای کنترل یا مدیریت یک ویروس همه گیر یا اپیدمی ، رعایت نکات بهداشتی توسط افراد جامعه تا بیش از 95 درصد است که در صورت تحقق چنین اتفاقی می توان به راحتی و با کمترین میزان خسارت بیماری را کنترل کرد و حتی شکست داد.

موج چهارم ویروس کرونا به طور رسمی از هفته دوم فروردین در مازندران کلید خورد و تا تاریخ بیست و هشتم همین ماه ظرف مدت سه هفته با بستری یکهزار و 644 بیمار کووید19 به اوج خود رسید و در حال حاضر فرایند نزولی در پیش گرفته است و بر اساس تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان به794 نفر رسیده است.

طبق تازه ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمامی شهرستان های مازندران از شرایط کرونایی قرمز خارج شده اند و هیچ منطقه با رنگ بندی قرمز کرونایی در نقشه استان دیده نمی گردد.

آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان میدهد در حال حاضر 740 بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش این دو نهاد بستری هستند که 175 بیمار نیز با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1603

به "خبرنگاران نباید تجربه تلخ کرونایی نوروز در عید فطر تکرار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نباید تجربه تلخ کرونایی نوروز در عید فطر تکرار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید