جهش در نوسازی بافت فرسوده از سال 94

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران: مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از جهش در نوسازی بافت فرسوده از سال 94 اطلاع داد و گفت:در سال های اخیر 199 هزار واحد مسکونی به روش مردمی در بافت فرسوده، نوسازی شد.

جهش در نوسازی بافت فرسوده از سال 94

جهت دریافت خدمات بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

عباد الله فتح الهی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، با بیان اینکه به دلیل رکود در ساخت مسکن، سال جاری صدور پروانه در بافت فرسوده رکود داشت، گفت: اخیراً شهردار تهران و سازمان نوسازی شهر تهران تمهیداتی را اندیشیده که امیدواریم از سال 94 شاهد جهشی در نوسازی بافت های فرسوده باشیم.

وی ادامه داد: در فرایند نوسازی بافت فرسوده طی 10 سال گذشته در تهران دو روش را تجربه نموده ایم؛ یکی از آنها مداخله مستقیم سازمان نوسازی بود که با خریداری خانه های یک محله، مانند محله اتابک در منطقه 15، ساختمان ها را از نو می ساخت اما علی رغم پر هزینه بودن این اقدام رضایت مردمی کمی را شاهد بودیم زیرا مردم علاقمند هستند که ساختمانی که می سازند متناسب با علاقه، فرهنگ و رفتار شناسی خودشان تنظیم گردد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: از این رو شهرداری تهران ساز و کار حمایت نوسازی مردمی را به راه انداخت و شورای شهر نیز تخفیفات 100 درصدی عوارض نوسازی را تصویب کرد و به این ترتیب از سال 84 به بعد نوسازی را به روش مردمی دنبال کردیم. یعنی ما حمایت می کردیم و مردم خودشان ساخت و ساز را انجام می دادند که 199 هزار واحد مسکونی به این روش ساخته شد و به طور کلی 30 درصد بافت تهران را به روش مردمی و مداخله مستقیم نوسازی کردیم که این رقم در کشور و نوع خودش بی نظیر بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در آسیب شناسی نوسازی بافت فرسوده به روش مردمی با آن روبرو شدیم کمبود زیر ساخت ها بود که با تراکم تشویقی تأمین زیر ساخت هایی مانند پارکینگ، ریزدانگی و تعریض معابر در اولویت نهاده شد و تبصره 48 بودجه شهرداری تهران فضا را برای ارتقای خدمات فراهم کرد.

فتح الهی توضیح داد: یکی از نقد هایی که به نوسازی بافت فرسوده وجود داشت این بود که با افزایش تراکم کیفیت زندگی تنزل پیدا می نماید که دلیل این موضوع نیز خلاء سازندگان و دولت بود که می خواستند این خلاء را با تراکم تشویقی جبران نمایند.

وی گفت: یکی از ذینقشان عمده در نوسازی بافت فرسوده دولت است که طی 8 سال گذشته در این حوزه غایب بوده اما اخیرا مذاکرات خوبی با دولت انجام شده و آخرین اقدام معین مصوبه ای در سند راهبری ملی بافت فرسوده در هیئت دولت است که بر اساس آن ستادی با ریاست رئیس جمهور و عضویت شهردار تهران پیش بینی شده و در شهر تهران هم دبیرخانه این ستاد در سازمان نوسازی شهرداری تهران مستقر شده است که بتوانیم این هماهنگی را به وجود بیاوریم تا پتانسیل دولت، شهرداری و بخش خصوصی بتواند در نوسازی قرار گیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 863

به "جهش در نوسازی بافت فرسوده از سال 94" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش در نوسازی بافت فرسوده از سال 94"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید