تاجدار: طرح برخورد با عرضه سیگار قاچاق ادامه یابد ، احتمال کاهش تولید دخانیات در 1400 به علت قاچاق

به گزارش مجله نایس پاتوق، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با تأکید بر اهمیت تداوم طرح برخورد با عرضه سیگار قاچاق گفت: در حال حاضر بیشتر دکه های روزنامه فروشی در شهر های بزرگ، سیگار های قاچاق خود را به صورت علنی عرضه می کنند که در صورت ادامه یافتن ...

تاجدار: طرح برخورد با عرضه سیگار قاچاق ادامه یابد ، احتمال کاهش تولید دخانیات در 1400 به علت قاچاق

محمد رضا تاجدار؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران با تأکید بر اهمیت ادامه یافتن طرح برخورد با قاچاق سیگار گفت: این طرح به صورت پایلوت در آذرماه سال گذشته شروع شد و بنابر اعلام مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار بود بعد از مدتی در سراسر کشور اجرایی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل آشفتگی بازار کالا های اساسی مانند میوه و روغن، نهاد های نظارتی بر این حوزه تمرکز کرده و کمتر به مسئله قاچاق دخانیات توجه کردند. به همین دلیل طرح برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق نتوانست نتایج مورد انتظار تولیدکنندگان داخلی را به همراه داشته باشد.

عرضه علنی سیگار های قاچاق و تقلبی در دکه های مطبوعاتی

تاجدار با بیان اینکه مداومت در مبارزه با قاچاق سیگار اهمیت بسزایی دارد، گفت: عرضه سیگار های برند قاچاق و تقلبی در سراسر کشور قابل مشاهده است و متأسفانه در حال حاضر بیشتر دکه های روزنامه فروشی در شهر های بزرگ، سیگار های قاچاق خود را به صورت علنی عرضه می کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی گفت: به نظر می رسد که قاچاق سیگار در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده است. این مسئله را می توان تا حدودی با مشاهدات میدانی ثابت کرد. چرا که در بازار مولوی تهران و همچنین شهر های بزرگ گروه های عرضه کننده سیگار های برند محرز قاچاق به راحتی در حال فعالیت هستند؛ متأسفانه به دلیل محدودیت های کرونایی کننده های رسمی سیگار های داخلی تعطیل شده و در مقابل فعالیت خرده فروشان بازار غیر رسمی قاچاق افزایش پیدا کرده است.

احتمال کاهش تولید سیگار در سال 1400 به علت افزایش قاچاق دخانیات

تاجدار با اشاره به آمار تولید سیگار در سال 1399، اضافه نمود: بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در 11 ماه ابتدایی سال گذشته بالغ بر 52 میلیارد نخ سیگار در داخل کشور تولید شده است که البته پیش بینی می شود که این آمار تا آخر اسفند ماه 99 به رقم 55 میلیارد نخ نیز رسیده باشد.

وی با اشاره به فرایند نامناسب تخصیص ارز در 6 ماه ابتدایی سال 99 گفت: به همین دلیل ظرفیت تولید واحد های تولیدی در نیمه اول سال گذشته کاهش یافته بود، اما با حل مشکل تأمین ارز توسط بانک مرکزی، شرکت های تولیدکننده توانستند که فرایند تولید خود را بهبود بخشند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه تمام اطلاعات لازم در مورد سیگار های تولید شده توسط تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت می شود، گفت: امیدواریم که طرح برخورد با برند های محرز قاچاق همزمان با اجرای طرح شناسه رهگیری سیگار توسط نهاد های متولی برخورد با قاچاق پیگیری شود.

تاجدار با بیان اینکه گرانی مواد اولیه، کمبود ارز و افزایش اقتصادیات، شرایط تولید را دوشوار کرده است، اضافه نمود: در صورت کاهش فعالیت واحد های تولیدی، سیگار های قاچاق و دخانیات تقلبی غیر استاندارد به سرعت سهم خود را در بازار دخانیات ایران افزایش می دهند.

وی با اشاره به برآیند میزان تولید سیگار در سال 1400 گفت: واحد های تولیدی در کشور می توانند در صورت کاهش قاچاق سیگار و برخورد جدی و مستمر با عرضه کنندگان سیگار های قاچاق و تقلبی، سقف نیاز کشور به سیگار را تأمین کنند. اما به دلیل ورود سیگا ر های قاچاق ارزان قیمت به بازار، به نظر می رسد که حدبیشتر تولید شرکت های داخلی در سال 1400 به مانند سال گذشته باشد و چیزی در حدود 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شود.

مانع زدایی از راستا تولید کنندگان به وسیله مبارزه با عرضه سیگار های قاچاق

به گزارش دانشجو، به نظر می رسد که تمامی نهاد های دولتی و دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق کالا می بایست برای اجرای سیاست های کلان کشور در رابطه با اقتصاد مقاومتی و همچنین اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر توازن تولید و مصرف سیگار در داخل کشور عزم خود را جزم کرده و بیش از پیش از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.

چندی پیش یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که طرح برخورد با توزیع سیگار قاچاق در فروردین ماه 1400 به دلیل تشدید شیوع کرونا و تعطیلی کسب وکار ها متوقف شده است.

یکی از مهمترین راه های مانع زدایی و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی، مقابله با توزیع سیگار های قاچاق در سطح عرضه است. متأسفانه، بر اساس آمار های ارائه شده توسط مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، می توان گفت که میزان قاچاق سیگار در سال های گذشته به صورت میانگین بین 15 الی 25 میلیارد نخ سیگار بوده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان بیشتر محصولات دخانی قاچاق استاندارد نبوده و در محیط های کاملا غیر بهداشتی تولید و بسته بندی می شوند. با وجود اینکه مصرف دخانیات به طور کلی برای سلامتی انسان ضرر دارد، اما سیگار های تولید شده در داخل کشور از هنگام ورود مواد اولیه تا مرحله عرضه در بازار به صورت دقیق مورد بررسی و رصد آزمایشگاه ها قرار می گیرند و تمامی استاندارد های بین المللی را دریافت می کنند؛ بنابراین آسیب کمتری به نسب سیگار های قاچاق و تقلبی به مصرف کنندگان وارد می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1594

به "تاجدار: طرح برخورد با عرضه سیگار قاچاق ادامه یابد ، احتمال کاهش تولید دخانیات در 1400 به علت قاچاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجدار: طرح برخورد با عرضه سیگار قاچاق ادامه یابد ، احتمال کاهش تولید دخانیات در 1400 به علت قاچاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید