بورل: اروپا همچنان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حفظ خواهد نمود

به گزارش مجله نایس پاتوق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه همچنان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حفظ می نماید.

بورل: اروپا همچنان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حفظ خواهد نمود

با ما سفر کنید و با ارزانترین تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشست عمومی مجلس اروپا در بروکسل که با موضوع ایران برگزار شده بود سخنان خود را با تشکر از مجلس اروپا برای دغدغه مندی همیشگی نسبت به شرایط ایران شروع کرد.

جوزپ بورل در ابتدای سخنان خود با طرح ادعاهای واهی و مداخله جویانه علیه ایران به بحث اعدام مجرمان امنیتی و همچنین دستگیری جاسوسان در کشورمان پرداخت و گفت که بار دیگر از مقامات ایرانی می خواهد دست از چنین رویکرد و سیاستی بکشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته ای وین، بر کوشش اروپا برای حل مسائل و نیز تداوم دیپلماسی با تهران تاکید نمود.

جوزپ بورل در این خصوص همچنین به شرایط کرونا در ایران اشاره نمود و گفت که بحران سلامت موجود، مسائل عدیده مالی ناشی از تحریم ها در ایران را تشدید نموده است.

وی در عین حال اذعان کرد که ایران به واسطه برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، به شکلی موجه انتظار داشت تا از منافع مالی توافق هسته ای بهره مند گردد اما پس از خروج ایالات متحده از این توافقنامه و بازگشت مجدد تحریم ها دچار مسائل مالی فراوان شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به کاهش میزان تجارت ایران با اتحادیه اروپا به کمبود دارو و تجهیزات مناسب برای مقابله با بحران کرونا در ایران اشاره نمود و گفت که اتحادیه اروپا پیش تر برای یاری رسانی بلافاصله وارد عمل شده و یک خط هوایی برای ارسال یاری های بشردوستانه را فعال نموده است.

وی تاکید نمود که اروپا همانند موضع دبیرکل سازمان ملل متحدد به شدت بر این باور است که تحریم ها نباید مانع تجارت بشردوستانه شوند.

بورل توضیح داد که اتحادیه اروپا با مشارکت کشورهای عضو همچنین به دنبال راهکارهایی برای تشویق تجارت مشروع تر بین این اتحادیه و ایران به وسیله ساز و کار اینستکس است که به گفته وی در این زمینه باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

اهمیت توافق هسته ای و لزوم حفظ آن

جوزپ بورل در بخشی از سخنان خود بار دیگر اهمیت توافق هسته ای با ایران به عنوان تنها راه جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای را یادآور شد و گفت به عنوان هماهنگ کننده برجام به کوشش برای اطمینان از حفظ و اجرای کامل توافق هسته ای وین از سوی همه طرف ها ادامه خواهد داد.

وی این موضوع را بسیار مهم و در راستای منافع و امنیت اروپا تلقی کرد و مدعی شد بدون توافق هسته ای، ایران می توانست به سلاح هسته ای دست پیدا کند و این امر پیامد های امنیتی خطرناکی برای منطقه و فراتر از آن به همراه داشت.

بورل همچنین ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات هسته ای ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق وین، لزوم اجرای کامل برجام از سوی ایران و طرف های باقی مانده را در کوشش های اتحادیه اروپا برای حفظ این توافقنامه بسیار مهم قلمداد کرد.

بیشتر بخوانیدرویترز: ترامپ در خصوص تحریم های تسلیحاتی علیه ایران فرمان اجرایی صادر می نماید

جوزپ بورل به همین دلیل یادآور شد: اگرچه میزان ذخایر هسته ای ایران امروز بیش از دو سال پیش است، اما هنوز هم بسیار کمتر از 10 تن اورانیوم غنی شده ای است که این کشور قبل از توافق در اختیار داشت.

وی تاکید نمود که این مسئله بواسطه برجام محقق شده و ایران در حال حاضر با 400 بازرسی سالانه تحت شدیدترین نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی است. به گفته بورل اگر توافق هسته ای از بین برود دیگر چنین اطلاعات مهمی از برنامه هسته ای ایران در دسترس نخواهد بود.

بازگشت تحریم های سازمان ملل به معنای سرانجام برجام است

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در ادامه به کوشش های اخیر ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران اشاره نمود و یادآور شد: می خوام یک بار دیگر خیلی واضح بگویم که بازگرداندن این تحریم ها به معنای سرانجام برجام خواهد بود. سیزده عضو شورای امنیت از جمله همه اعضای اروپایی این روش را رد و بر اهمیت پایدار نگه داشتن توافق تاکید نموده اند. اعضا معتقدند که ایالات متحده دیگر جزئی از برجام نیست زیرا کاملا با اختیار به صورت یکجانبه از این توافق خارج شده است.

به گفته جوزپ بورل برای اعضای شورای امنیت کاملا واضح بود که ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل ذیل قطعنامه 2231 فعال کند.

وی در عین حال گفت که به عنوان هماهنگ کننده برجام دوباره تکرار کنم که تمام تحریم ها و مجازات های پیش بینی شده در این توافق در صورت لغو تعهدات موجود همچنان پابرجا هستند.

بورل در ادامه توضیح داد: من شخصاً همچنان همه این موضوعات را پیگیری خواهم کرد، گرچه می دانم وقتی چنین موضعی دارید مورد انتقاد هر دو طرف قرار می گیرید.

وی همچنین تاکید نمود که بر حمایت قاطع مجلس و شورای اروپا برای اتخاذ و ترویج یک رویکرد جامع نسبت به

ایران با احتساب کلیه جنبه های مختلف روابط دو جانبه حساب ویژه باز نموده است.

جوزپ بورل تاکید نمود که تعامل با ایران در خصوص همه این موضوعات همچنان در راستای منافع مهم و راهبردی اتحادیه اروپا جای می گیرد.

تحریم تسلیحاتی و توافق جدید

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتفاقات آینده را در بقای برجام بسیار تاثیرگذار دانست و تاکید نمود که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فارغ از هر نتیجه ای که حاصل گردد هیچ تضمینی برای بقای برجام وجود ندارد.

جوزپ بورل با اشاره به این خواسته که ما باید به دنبال توافق جدید باشیم این سوال را عنوان کرد که آیا این امکان وجود دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش دشواری راه پیموده شده برای تحقق توافق هسته ای را یادآوری کرد و گفت بازسازی توافقنامه به منظور منطبق کردن آن با شرایط جدید و حتی گسترش دادن آن در صورت امکان خوب است اما این مسئله به چشم انداز و فضای سیاسی در ژانویه سال آینده بستگی خواهد داشت.

بورل سپس تاکید نمود که اروپا همچنان تحریم تسلیحاتی را حفظ خواهد نمود و تحریم های جامع تسلیحاتی غیرمرتبط با برجام از سوی اتحادیه اروپا تا سال 2023 ادامه خواهد یافت.

وی در عین حال توضیح داد: نمی توان گفت که ما برای زنده نگه داشتن برجام کوشش می کنیم و تحریم های تسلیحاتی مرتبط با آن را نیز تحمیل می کنیم. در این باره، من فکر می کنم که بتوانیم همانند ایالات متحده و برخلاف سیزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد موضع گیری کنیم.

افزایش حجم تجارت با ایران با تاکید بر مسائل حقوق بشری

جوزپ بورل در سرانجام تاکید نمود که اروپا در مجموع کوشش دارد تا سطح تجارت با ایران را افزایش دهد؛ گرچه به دلیل تحریم های آمریکا کار دشواری است.

بورل توضیح داد برجام یک توافق هسته ای از یک سو و یک توافق مالی از سوی دیگر است. وی گفت: ما نمی توانیم وانمود کنیم که از ایران می خواهیم همه تعهدات هسته ای خود را انجام دهد در حالی که آنها از نظر مالی از هیچ نفعی بهره مند نشوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا در این خصوص گفت: این یک توازن و معامله ظریف است و باید همزمان روی دو مقوله توافق هسته ای و حقوق بشر کار صورت گیرد.

بورل توضیح داد که به کوشش برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای ادامه می دهیم و در عین حال به مقامات ایرانی گوشزد می کنیم که احترام به حقوق بشر شرط لازم و حیاتی برای تعامل ما با شما است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1212

به "بورل: اروپا همچنان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حفظ خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: اروپا همچنان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حفظ خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید