برنامه ریزی برای زراعت چوب با پساب های نامتعارف

به گزارش مجله نایس پاتوق، خبرنگاران/گیلان رئیس سازمان جنگل ها، استفاده از پساب های نامتعارف در زراعت چوب را مورد توجه سازمان جنگل ها دانست و بیان نمود: حدود 5000 هکتار از زراعت چوب را با پساب های نامتعارف برنامه ریزی کردیم.

برنامه ریزی برای زراعت چوب با پساب های نامتعارف

مسعود منصور در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان، رسالت مهم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی دانست و اظهار کرد: حیات و امنیت زیستی و غذایی ما وابسته به منابع طبیعی است.

وی حفظ منابع طبیعی را نیازمند حفاظت فیزیکی مبتنی بر جلوگیری از تخریب و دست اندازی غیر قانونی دانست و افزود: سازمان جنگل ها تقویت اقدامات حفاظتی را سرلوحه کار خود قرار داده است و در این راستا سامانه 139 را راه اندازیم کردیم.

رئیس سازمان جنگل ها، با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان، مطرح نمود: علاوه بر تجهیز پاسگاه های منابع طبیعی، دوربین های مانیتورینگ را در عرصه ها نصب کردیم و شرایط جنگل ها را رصد می کنیم.

منصور، زراعت چوب را یکی از اقدامات حفاظتی جنگل دانست و گفت: ظرفیت اسمی صنایع چوب کشور حدود هفت میلیون مترمکعب است که تا سال 1404 به 13 میلیون مترمکعب خواهد رسید لذا باید خلاء مواد اولیه چوبی را جبران کنیم.

وی تامین مواد اولیه صنایع را جزو ماموریت های سازمان جنگل ها ندانست و یادآور شد: زراعت چوب اهداف حفاظتی سازمان جنگل ها را محقق می کند و از جمله مهمترین عوامل بازدارنده قاچاق چوب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به سازگار بودن زراعت چوب به عنوان یک کسب و کار با اهداف زیست محیطی، گفت: در سال جهش تولید، 9 محور اساسی نقش آفرین در حفاظت از جنگل ها را در قالب طرح 9 در 99 اجرایی کردیم و زراعت چوب یکی از این 9 محور است.

منصور، به تعهد 75 هزار هکتاری دولت در برنامه ششم برای زراعت چوب اشاره کرد و متذکر شد: در حال حاضر زراعت چوب در 30 هزار هکتار اجرایی شده است.

وی استفاده از پساب های نامتعارف در زراعت چوب را مورد توجه سازمان جنگل ها دانست و بیان نمود: حدود 5000 هکتار از زراعت چوب را با پساب های نامتعارف برنامه ریزی کردیم.

رئیس سازمان جنگل ها، از تامین نهال رایگان برای زراعت چوب در اراضی مستثنیات خبر داد و گفت: تسهیلات هشت میلیون تومانی برای هر هکتار زراعت چوب با بازپرداخت بیست ساله در نظر گرفته شده است. همچنین صنایع سلولزی متعهد به خرید تضمیمی چوب آلات از زارعین هستند.

وی با اشاره به برداشت بالغ بر یک میلیون مترمکعبی طی امسال، گفت: فقط در استان گیلان 180 هزار مترمکعب صنوبر برداشت شده است؛ البته چرخه پرداشت و کاشت ادامه دارد و سه برابر برداشت از جنگل های هیرکانی، برداشت گونه های سنواتی و توسعه زراعت چوب داریم.

منصور، از شناسایی عرصه های مستعد زراعت چوب و ساده سازی دستورالعمل ها خبر داد و اظهار کرد: در زراعت چوب سنواتی توده های جنگلی دارای گونه های بومی باید حفظ شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه زراعت چوب معضل واردات چوب را حل می کند، یادآور شد: واردات چوب با پوست مستعد آفت است و باید در مبدا آفت زدایی شود؛ همچنین آفت زدایی چوب های وارداتی با فاصله مناسب از جنگل باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 1471

به "برنامه ریزی برای زراعت چوب با پساب های نامتعارف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای زراعت چوب با پساب های نامتعارف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید