آنالیز 11 خرابی لپ تاپ لنوو به زبان ساده!

به گزارش مجله نایس پاتوق، یکی از برندهای لپ تاپی که در میان افراد، به عنوان یک برند معتبر شناخته می گردد، لنوو است؛ اما این برند هم مانند هر لپ تاپ و لوازم الکترونیکی دیگری ممکن است دچار مشکلاتی گردد. ما قصد داریم تا در این مطلب مشکلاتی که ممکن است در زمان کار کردن با لپ تاپ برای شما پیش بیاید را آنالیز کنیم. ولی قبل از هر چیز بهتر است این نکته را بدانید که اولین و برترین راهکار برای رفع خرابی لپ تاپ لنوو، ری استارت کردن لپ تاپ است. در صورتی که با این کار مشکل شما رفع نشد، می توانید بسته به نوع مسئله ای که برای شما پیش آمده است، یکی از روش هایی که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد را امتحان کنید.

آنالیز 11 خرابی لپ تاپ لنوو به زبان ساده!

آنالیز موارد خرابی لپ تاپ لنوو

خرابی لپ تاپ لنوو می تواند به دلیل وجود مشکل در سیستم عامل، نرم افزار یا سخت افزار باشد. در این قسمت برخی از رایج ترین مسائل لپ تاپ لنوو را برای شما شرح خواهیم داد:

  • هنگ کردن لپ تاپ Lenovo
  • روشن نشدن لپ تاپ لنوو
  • بالا نیامدن لپ تاپ
  • خاموش شدن صفحه لپ تاپ لنوو
  • برفکی شدن صفحه لپ تاپ
  • بالا نیامدن ویندوز در لپ تاپ لنوو
  • دیر روشن شدن لپ تاپ
  • کم و زیاد شدن نور صفحه لپ تاپ
  • پرش صفحه مانیتور لپ تاپ
  • خاموش نشدن لپ تاپ لنوو

هنگ کردن لپ تاپ Lenovo

یکی از مسائلی که ممکن است در حین کار کردن با لپ تاپ با آن روبرو شوید، هنگ کردن لپ تاپ Lenovo است که می تواند دلیل نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشد. اگر دلیل بروز مشکل نرم افزاری باشد، ابتدا باید از درست عمل کردن آنتی ویروس مطمئن شوید. روبروه با مشکل هنگ کردن لپ تاپ Lenovo در صورت نداشتن آنتی ویروس، اتفاق عجیبی نیست.

  • در صورتی که لپ تاپ مجهز به آنتی ویروس است، مطمئن شوید که به آخرین به روز رسانی مجهز باشد و سپس درایو لپ تاپ را اسکن کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که منجر به هنگ کردن لپ تاپ لنوو می گردد، قدیمی بودن ویندوز لپ تاپ است. تنظیمات لپ تاپ خود را آنالیز کنید و اگر آپدیت جدیدی برای ویندوز شما آمده است، ویندوز را به روزرسانی کنید.
  • اگر هیچ یک از 2 موردی که گفته شد، دلیل هنگ کردن لپ تاپ Lenovo نیست، مشکل دستگاه سخت افزاری است. در این صورت باید از یک فرد متخصص یاری بگیرید و قطعات مختلف سخت افزاری لپ تاپ خود را آنالیز کنید. معمولاً رایج ترین موارد سخت افزاری وجود مشکل در هارد درایو و کارت گرافیک هستند.

عیب یابی لپ تاپ لنوو؛ آنالیز دلیل روشن نشدن لپ تاپ لنوو

هر چند که روشن نشدن لپ تاپ می تواند اتفاق ترسناکی باشد، اما نباید در چنین شرایطی نگران شوید. خیلی اوقات این اتفاق به دلایل ساده ای رخ می دهد و با صرف هزینه کمی می توانید این مشکل را برطرف کنید. در ادامه دلیل روشن نشدن لپ تاپ لنوو را آنالیز خواهیم کرد:

  • ممکن است لپ تاپ شما به دلیل وجود مشکل در باتری روشن نگردد. از درست قرار گرفتن باتری در جای خود مطمئن شوید. در صورت امکان لپ تاپ باتری را یک بار جدا نموده و دوباره در جای خود قرار دهید.
  • شارژر را وصل کنید و ببینید که چراغ شارژ لپ تاپ روشن می گردد یا خیر. در صورتی که چراغ های لپ تاپ عمل نکرد، یعنی باتری یا شارژر دچار مشکل شده است.
  • در برخی موارد ممکن است دکمه پاور لپ تاپ دچار مشکل شده و باعث روشن نشدن و خرابی لپ تاپ لنوو گردد. بعلاوه کثیف شدن دکمه پاور یکی از مواردی است که می تواند مانع از عملکرد صحیح دکمه گردد. سرویس کردن یا تعویض دکمه می تواند این مشکل را برطرف کند.
  • برد پاور در واقع همان منبع تغذیه بوده و وظیفه آن تأمین کردن برق لپ تاپ است. در واقع این برد به وسیله مین برد برق را به سایر قطعات لپ تاپ منتقل می نماید. به همین خاطر در صورت خراب شدن برد پاور، لپ تاپ روشن نمی گردد. یکی از اصلی دلایل خرابی لپ تاپ لنوو و برد پاور، نوسان برق است. منبع تغذیه به دلیل ارتباط دائم با برق شهری، تحت تأثیر نوسان برق قرار می گیرد. برای این که از خراب شدن منبع تغذیه جلوگیری کنید، باید یک دستگاه محافظ برق را مورد استفاده قرار دهید.
  • عامل دیگری که می تواند دلیل روشن نشدن لپ تاپ لنوو باشد، خرابی مین برد است. مین برد همان برد اصلی یا مادربرد است. همه ورودی ها و خروجی های لپ تاپ روی مادربرد قرار می گیرند و وظیفه مین برد معین کردن نقش هر یک از اجزای لپ تاپ است. از جمله عواملی که منجر به خراب شدن مین برد و خرابی لپ تاپ لنوو می شوند، وارد شدن ضربه و آب خوردگی لپ تاپ و نوسان برق است.

برای تعمیر لپ تاپ از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

بالا نیامدن لپ تاپ لنوو

در برخی مواقع ممکن است خرابی لپ تاپ لنوو به گونه ای باشد که لپ تاپ روشن گردد ولی ویندوز بالا نیاید و صفحه لپ تاپ سیاه گردد. در صورتی که دلیل این مشکل نرم افزاری بوده و مربوط به سیستم عامل لپ تاپ باشد، ویندوز پیغامی را نمایش داده و اطلاع می دهد که درایو سیستم، اطلاعات نرم افزاری کافی برای بالا آمدن ویندوز را ندارد.

در صورتی که این اتفاق ناگهانی رخ دهد، ممکن است که خرابی لپ تاپ لنوو در اثر وجود ویروس اتفاق افتاده باشد. اگر دلیل بالا نیامدن لپ تاپ لنوو ویروس باشد، احتمالا باید درایو را فرمت کنید.

یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به خرابی لپ تاپ لنوو و بالا نیامدن ویندوز گردد، خراب شدن یکی از قطعات لپ تاپ است. زمانی که دکمه پاور لپ تاپ را به منظور روشن شدن فشار می دهید، مادر بورد در چند ثانیه با ارسال و دریافت سیگنال، همه قطعات لپ تاپ را آنالیز می نماید. اگر قطعه ای دچار مشکل باشد، مادر برد با نشان دادن یک کد روی صفحه سیاه این مشکل را اعلام می نماید.

خاموش شدن صفحه لپ تاپ لنوو

یکی از موارد خرابی لپ تاپ لنوو، خاموش شدن صفحه لپ تاپ لنوو در زمان کار کردن است. در صورتی که با این مشکل روبرو شدید، آن را جدی بگیرید و تا زمان برطرف مشکل، از لپ تاپ استفاده نکنید. در ادامه رایج ترین دلایل خاموش شدن صفحه لپ تاپ را برای شما شرح می دهیم.

یکی از مواردی که می تواند باعث خاموش شدن صفحه لپ تاپ گردد، خرابی فن و سیستم خنک کننده لپ تاپ است. در این حالت برای این که به قطعات لپ تاپ آسیبی وارد نگردد، دستگاه به طور ناگهانی خاموش می گردد. دمای بالا نیز می تواند باعث آسیب رساندن به چیپست های مادربرد گردد.

خرابی لپ تاپ لنوو و برفکی شدن صفحه لپ تاپ

برفکی شدن صفحه لپ تاپ معمولاً نتیجه وجود یک اشکال سخت افزاری در کارت گرافیک لپ تاپ است و در این حالت دلیل خرابی لپ تاپ لنوو، وجود اشکال در اتصال کارت گرافیک یا GPU با مادربرد در نظر گرفته می گردد. برای برطرف این مشکل، صفحه مادربرد لپ تاپ را آنالیز نموده و اتصال قطعه گرافیکی را درست کنید.

مطلب پیشنهادی:دلیل روشن نشدن صفحه لپ تاپ

بالا نیامدن ویندوز 10 در لپ تاپ لنوو

گاهی اوقات ممکن است خرابی لپ تاپ لنوو به دلیل آپدیت کردن ویندوز 10 باشد که باعث بالا نیامدن ویندوز می گردد. در ادامه دلایل مختلف بروز این مشکل را آنالیز خواهیم کرد.

یکی از دلایل خرابی لپ تاپ لنوو و بالا نیامدن ویندوز 10 به دلیل درست انجام نشدن آپدیت ویندوز است. شما با استفاده از Safe Mode و ریکاوری ویندوز، می توانید ویندوز خود را بالا بیاورید و سپس با تنظیمات نرم افزاری، مشکل را حل کنید.

دیر روشن شدن لپ تاپ Lenovoo

در صورتی که لپ تاپ دیر روشن می گردد، منابع CPU و RAM را آنالیز کنید. نرم افزارهای استارتاپ باعث می شوند که منابع سیستم بیش از حد درگیر شوند. برای این که شرایط منابع سیستم را آنالیز کنید، از Task Manager استفاده نموده و ببینید که شرایط استفاده از CPU و RAM چگونه است.

پرش صفحه مانیتور لپ تاپ لنوو

یکی از موارد خرابی لپ تاپ لنوو، پرش صفحه مانیتور لپ تاپ لنوو است. در ادامه روش هایی برای برطرف این مشکل ارائه می کنیم:

  • ابتدا درایور کارت گرافیک را آنالیز کنید، این احتمال وجود دارد که درایور به درستی نصب نشده باشد.
  • Refresh Rate را تغییر دهید. در صورتی که از ویندوز 10 استفاده می کنید، روی دسکتاپ راست کلیک نموده و Display Settings را انتخاب کنید. برای سایر ویندوزها باید در کنترل پنل این گزینه را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Display و Advanced Display Settings را انتخاب کنید.
  • در ویندوز 10، گزینه Display Adaptor Properties for Diplay1 و در ویندوز 7، از سربرگ Monitor گزینه Screen Refresh Rate را بزنید.
  • بازخوانی صفحه براساس هرتز است. عدد را تغییر داده و بالا ببرید. سپس مشکل پرش صفحه مانیتور را دوباره آنالیز کنید.

خاموش نشدن لپ تاپ لنوو

در صورت خاموش نشدن لپ تاپ لنوو، یک مشکل نرم افزاری در سیستم وجود دارد. در برخی از موارد ویندوز آپدیتی را دانلود نموده و فرایند زمان بری را اجرا می نماید که این فرایند خاموش شدن لپ تاپ را زمان بر خواهد نمود. در این حالت لپ تاپ را به اجبار خاموش نکنید و اجازه دهید نصب آپدیت تکمیل گردد و سپس آن را خاموش کنید.

مطلب پیشنهادی:خیس شدن کیبورد لپ تاپ

اگر نمی توانید لپ تاپ را با شات داون خاموش کنید، دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید تا دستگاه خاموش گردد. ولی به این نکته دقت کنید که این روش را نباید در دفعات متعدد بهره ببرید؛ چون باعث آسیب رساندن به سخت افزارهای لپ تاپ می گردد.

نرم افزار عیب یابی لپ تاپ لنوو

در برخی موارد ممکن است که شما نتوانید دلیل خرابی لپ تاپ لنوو را پیدا کنید، در این حالت می توانید از نرم افزار عیب یابی لپ تاپ لنوو بهره ببرید. نرم افزارهای مختلفی به این منظور وجود دارند اما شما می توانید از عیب یابی خود ویندوز هم بهره ببرید. برای پیدا کردن خرابی لپ تاپ لنوو و استفاده از نرم افزار عیب یابی لپ تاپ لنوو مراحل ذیل را طی کنید:

  • از قسمت Settings، وارد Update & Security شوید. گزینه Troubleshoot را از پنل سمت چپ انتخاب کنید و به بخش Additional Troubleshooters بروید.
  • بسته به نوع مسئله ای که دارید یکی از بخش ها را انتخاب کنید. سپس لپ تاپ به عیب یابی می پردازد و راهکار را به شما نشان می دهد.

نحوه بوت لپ تاپ لنوو

2 راه برای دسترسی به منوی بوت لپ تاپ لنوو دارید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

1. استفاده از دکمه ی Novo

در این روش ابتدا لپ تاپ باید خاموش باشد. دکمه Novo را فشار داده و نگه دارید تا منوی بوت باز گردد. سپس با استفاده از دکمه های جهت، وارد بخش های مختلف بوت شده و با چند گزینه اصلی روبه رو می شوید.

  1. Normal Startup: زمانی که این گزینه را انتخاب کنید، لپ تاپ به صورت طبیعی و مثل همواره بوت می نماید و سیستم عامل بالا می آید.
  2. BIOS Setup: برای تنظیمات نحوه عملکرد سخت افزارها باید وارد تنظیمات بایوس لپ تاپ لنوو شوید.
  3. System recovery: این گزینه برای زمانی است که به مشکل برمی خورید و می توانید از این گزینه بهره ببرید.

2. استفاده از دکمه منوی بوت

در این روش باید بلافاصله بعد از فشار دادن دکمه پاور کامپیوتر در حالت خاموش و پیش از آغاز فرآیند بوت کردن، دکمه F12 یا دکمه های F12+Fn را پشت سر هم چندبار فشار دهید تا وارد منوی بوت شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای عملی برای تعمیر باتری لپ تاپ در 8 گام!

نتیجه گیری

در خیلی از مواقع ممکن است که در زمان کار کردن با لپ تاپ با مسائل غیرمنتظره ای روبه رو شویم که برخی از آن ها به راحتی قابل برطرف کردن باشد. به طور مثال برخی از موارد خرابی لپ تاپ لنوو می توانند شامل خاموش نشدن، هنگ کردن، برفکی شدن صفحه و موارد دیگر باشد که با پیدا کردن دلیل مشکل می توان آن را برطرف کرد. در این مطلب از مجله خبرنگاران نحوه برطرف رایج ترین خرابی های لپ تاپ لنوو را مرور کردیم تا شما در این فرایند با کمترین چالش روبرو شوید. امیدواریم که از مطالعه این مطالب بهره برده باشید.

برچسب ها

لنوومنبع: آچاره
انتشار: 26 مرداد 1401 بروزرسانی: 26 مرداد 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2089

به "آنالیز 11 خرابی لپ تاپ لنوو به زبان ساده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 11 خرابی لپ تاپ لنوو به زبان ساده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید