بازگشت قیمت مصرف کننده روی کالا تنها برای دوران گذار است ، درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی

به گزارش مجله نایس پاتوق، پس از جلسه ستاد تنظیم بازار و اظهارات معاون اول رئیس جمهور، با بازنمایی رسانه ای ناقص و در برخی موارد عامدانه، این گونه تلقی شد که درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا تصمیم جدیدی از سوی ستاد تنظیم بازار بوده و از این پس قیمت تولیدکننده بر روی کالا ها درج نخواهد شد.

بازگشت قیمت مصرف کننده روی کالا تنها برای دوران گذار است ، درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، روز گذشته پس از جلسه ستاد تنظیم بازار و اظهارات معاون اول رئیس جمهور، با بازنمایی رسانه ای ناقص و در برخی موارد عامدانه، این گونه تلقی شد که درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا تصمیم جدیدی از سوی ستاد تنظیم بازار بوده و از این پس قیمت تولیدکننده بر روی کالا ها درج نخواهد شد؛ براین اساس مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن رد این بازنمایی رسانه ای، برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند از حدود چهار ماه پیش، اجرای طرح درج قیمت تولید کننده به جای قیمت مصرف کننده روی کالاها از سوی این وزارتخانه با هدف شفاف و واقعی کردن قیمت ها و همچنین حذف سود های غیرمتعارف شبکه توزیع، آغاز شد.

از اوایل اسفندماه سال گذشته که طرح خرید شفاف با وجود کارشکنی برخی گروه های ذی نفع و برخی رسانه ها با همراهی غالب تولیدکنندگان همراه بود، برای اصلاح برخی رویه های فرهنگی و اجرایی، مقرر شد تنها در دوره گذار، قیمت تولیدکننده و مصرف کننده به صورت هم زمان درج شود.

از این جهت، تصمیم روز گذشته ستاد تنظیم بازار موضوع جدیدی نبوده و در واقع با پیشن ها وزارت صمت درباره درج هم زمان قیمت مصرف کنندن و تولیدکننده در دوره گذار موافقت کرده است؛ بنابراین برداشت های ناصواب از چنین تصمیمی رد می شود.

براساس این تصمیم، درج هم زمان قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده روی کالا تا زمانی اجرا خواهد شد که طرح درج قیمت تولیدکننده برای مصرف کننده نهادینه شود و مصرف کنندگان آشنایی کاملی از شیوه محاسبه ضرایب سود به نسبت قیمت تولیدکننده به دست آورند و پس از آن دوباره درج قیمت مصرف کننده حذف خواهد شد و تنها قیمت تولیدکننده روی کالا درج خواهد شد.

تأکید می شود ایجاد بهره وری و رقابت سالم عوامل تأمین و توزیع، کاهش نوسانات نامتناسب قیمت کالا ها در سه ماه اخیر به غیر از محصولات کشاورزی، حذف تخفیف های غیرواقعی، کاهش بهای پرداختی از طریق مصرف کنندگان برای بیش از 8 هزار قلم کالایی، ارایه اطلاعات قیمتی و آگاهی رسانی به مصرف کنندگان، حذف واسطه های غیرضروری، جلوگیری از انباشت و احتکار کالا های سرمایه ای در شبکه توزیع و همچنین نظارت بر رعایت سود های مصوب قانونی حلقه های تأمین و توزیع از نتایج اجرای مراحل قبلی این پروژه است.

یکی از پروژه های اصلی وزارت صمت برای شفافیت و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار منطبق با بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و مرحله پنجم آن نیز از ابتدای اردیبهشت ماه روی طیف گسترده تری از کالا ها اجرا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: nicepatogh.ir شناسه مطلب: 2044

به "بازگشت قیمت مصرف کننده روی کالا تنها برای دوران گذار است ، درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت قیمت مصرف کننده روی کالا تنها برای دوران گذار است ، درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید